Home / Afstemning / Kan tegneserier bruges i undervisnings- og oplysningensøjemed?

Kan tegneserier bruges i undervisnings- og oplysningensøjemed?

[poll id=”7″]

Kan man i dag bruge tegneserien som medie til undervisning og oplysning? Det er blevet gjort før, bl.a. har Will Eisner gjort det, bl.a. for det amerikanske militær. Senest har Scott McCloud lavet en tegneserie om Googles nyeste påfund, webbrowseren Chrome.

Men er tegneserien et godt medie for undervisning i dag? Vil det blive betragtet som et “for dummies”-produkt, fordi der er tekst og billeder? Hvad er fordelene ved at formidle undervisning via tegneserier – hvad er ulemperne?

2 comments

  • Larry Gonicks “History of the Universe” synes jeg er fremragende formidling af verdenshistorien på ganske få sider, og i en form hvor man ser (nogle af) de store linier. Jeg læste for mange år siden hans kemiguide med stor fornøjelse. Så svaret er ja. Tekst og billeder må da til hver en tid være et stærkere redskab end kun tekst, hvis man kan benytte de froskellige værktøjer på passende tidspunkter og ikke bliver presset ind i et format der ikke hjælper (dvs. hvis det skal være som en stribe med tre/fire billeder og så en pointe, så bliver det nok lidt op ad bakke at formidle noget som helst.

  • Undervisning
    Oplysning
    Information
    Instruktion
    Visualisering (af forløb, af flow, af processer, anskuelsesbilleder)
    Storyboard

    Men alt dette har stadig udgangspunkt i papirformen.
    Hjemmesider er grafiske i udgangspunktet (som regel) og ligger
    tilrettelagt som et flow der gennemgåes.

    Det er især oplysning/information og instruktion der er interessant her.
    Samfund og arbejdsplads vil være typiske målgrupper.
    Overblikket over hvor i processen borgeren eller medarbejderen befinder
    sig, går tit tabt i mangel på ordentlig visualisering. Tekster der
    forklarer en hel masse gør ofte kun ondt værre.

    Grunden til at visualiseringer ikke er kommet så langt endnu er givet den,
    at det samlede overblik over metoder og virkemidler ikke har været på
    plads før Scott McCloud udgav Understanding Comics.
    Hidtidige forsøg har været klodsede og nedladende, samt det at kunne læse
    og forstå en tegneserie kræver en vis erfaring i mediet.

    I undervisningen forekommer tegneserien oftere i dag som følge af en
    større eksponering overfor visuelle medier. Tegneserien virker som et
    medie der nemmere kan reflekteres over, i forhold til film og spil hvor
    indlevelsen i flowet er vigtigere.

    Delstaten Nord-Rhein Westphalen i Tyskland udgav på et tidspunkt 2
    tegneserier til undervisningsbrug omkring højreekstremisme og fremmedhad.
    De kan rekvireres gratis via nettet, ikke engang portoen skulle jeg betale.
    Udemærkede tegneserier der typisk gør brug af kendte virkemidler i
    overskuelige historier.

Leave a Reply