Home / Anmeldelser / Dr. Albert Merlings samlede bedrifter – Bind 1

Skrevet og tegnet af Knud V. Larsen
460 sider i s/h
399 kr.
Udgivelsesdato: 18 juni 2010
Udgivet af Forlaget Forlæns

Forlagets beskrivelse:

1970-1980 blev Knud V. Larsens dagstrip Albert Merlind bragt i Berlingske Tidende, men for 30 år siden stoppede den brat med en aldrig forløst ”cliff-hanger”. Og den forbliver uforløst, for Knud V. Larsen døde i 2002 efter igennem 16 år sammen med Anders Hjorth-Jørgensen fra Tegneseriemuseet i Danmark at have forsøgt at få denne unikke tegneserie genudgivet med hovedpersonens rette navn, Merling!

Men nu genudgives serien endelig, så nye læsere kan stifte bekendtskab – og gamle læsere genopleve deres – med Dr. Albert Merling, hans kone Anita og deres to døtre Alice og Bettina på deres begivenhedsrige rejse gennem 1870’errnes Mellemeuropa. En rejse, som bringer dem i selskab med gruopvækkende monstre, mystiske spøgelser, vanvittige adelsmænd og –kvinder, snedige falskmøntnere, utidssvarende UFO’er og egocentriske alkymister. Men også en rejse, hvor illusionisten Albert Merling viser sig som en handlingens
mand, der forstår at afmystificere illusionsnumrene – når han altså ikke skaber dem selv!

Knud V. Larsen var en dansk H. G. Wells, en fabelagtig fortæller og genial tegner. Han efterlader et værk, der vedbliver at fascinere, et overset og unikt mesterværk indenfor den danske tegneserietradition. Derfor er Forlaget Forlæns også stolt over nu for første gang siden publiceringen i Berlingske Tidende at få muligheden for at kunne udgive alle seriens 2905 strips i tre bind. Det første rummer de første 8 episoder fordelt på 907 dagstrips og 496 sider. Ud over tegneserien rummer bindet redaktionelle artikler, som fortæller om mennesket og tegneren Knud V. Larsen, hans teknik og det, der inspirerede ham, skrevet af Anders Hjorth-Jørgensen.