Home / Anmeldelser / Daisy – en tegneseriedronning

Daisy – en tegneseriedronning

Det er egentlig en oplagt idé og man kan næsten undres over at det ikke er sket før. En tegneserie om Dronning Margrethe II af Danmarks liv. Men nu er første del her – og så tegnet af en franskmand.

[spacer size=”20″]
Når man først får tegneserien Daisy – en prinsesse i Danmark i hånden, er det et imponerende værk. Bogen er på 70 sider og indeholder knap 700 billeder med en næsten overnaturlig detaljerigdom.

I Daisy følger vi Danmark, kongeslægten og den unge Margrethe fra én uge før hun bliver født, ved tyskernes invasion d. 9. april 1940, til hun tiltræder som regent som 31årige, d. 14. januar 1972. I den første halvdel af historien er der mest fokus på først krigen og hendes far Kong Frederik 9., hvor Margrethe mere pusler omkring og vi oplever landets situation igennem hendes betragtende øjne. I anden halvdel tager Margrethe mere styringen, og vi følger hvordan hun op igennem teenageårene indvies i takt og tone for en prinsesse og kommende dronning.

daisy2

Tegneren Thierry Capezzone har lagt et overdrevent imponerende arbejde i at genskabe baggrunde og omgivelser fra Danmark fra 1940’erne og op til starten af 70’erne. Om det så er slotte, palæer, gader og stræder eller kontorer og festsale, så er det genskabt med en nærmest fetichistisk sans for detaljer. Det er smukt og storslåede, og der er noget at fordybe sig i på næsten hvert enkelt panel.

Desværre er Capezzones detaljesans ikke altid kommet med over i figurtegningen, som nogle steder virker både sløset og skitseagtig. Den kvalitetsskiftende karikaturstreg gør det nogle gange er svært at gennemskue hvilke personer det er man kigger på – og den udpræget og ukonsekvente gummianatomi giver til tider figurerne et deform udtryk – og det er synd når man opererer med en historie med så mange medvirkende, som i Daisy.

TIP: Læs interviewet med Thierry Capezzone og Erik Svane, hvor de fortælle om arbejdet med Daisy HER.

Det er åbenlyst at der er brugt rigtig meget tid på research til denne historie – hvilket også er nødvendigt når man tager et emne op, som, for det første er rigeligt dokumenteret i forvejen, men som mange også har en ofte stærk holdning til. Forfatteren Erik Svane har dog valgt at holde sig til formen ”biopic”, frem for en decideret biografi eller dokumentar, hvor der er plads til at digte for at få historien til at glide. Det er også et klogt valg, og virker efter hensigten til en vis grad – men det ér stadig som om man har ønsket at fortælle meget mere end der er plads til på 70 sider. Der bliver tit kun brugt et par få paneler til at fortælle en lille snip af en historie, og så fast-forward til næste snip og næste igen. Jeg kunne godt have tænkt mig der blev dvælet noget mere ved de forskellige signifikante perioder i Margrethes liv, og så måske undladt noget af det knap så interessante fyld.

daisy3

Det skal dog siges, at der tages nogle interessante problemstillinger op på de 70 rigt illustrerede sider. F.eks. den måde det tynger den unge Margrethe, at hun lige fra helt lille ikke har haft den luksus at tro hendes forældre lever evigt, men siden 12 års alderen har fået af vide at hun jo skal tage over og blive dronning – når hendes far dør. Denne byrde er fint illustreret som et fikspunkt igennem hele bogen af både Svane og Capezzone.

daisy4Iblandt de pertentlige skildringer af Kongens København, er der også blevet plads til et par oprigtige sjove scener, som f.eks. at den eneste måde den kommende prinsgemal Henrik kan forstå Margrethes franske kærlighedsbreve, er ved at læse dem højt, for at fange ordlyden.

Jeg tror Daisy – en prinsesse i Danmark mest henvender sig til folk med et nogenlunde etableret kendskab til dronningens liv, fordi for den udestående bliver der skøjte for meget og for hurtigt hen over begivenhederne til man kan opfange hvad der egentlig foregår. For dem der til gengæld allerede ved hvad der er op og ned, er her et rigtig fint og flot stykke danmarkshistorie.

karakter_4af6

DAISY – en prinsesse i Danmark
Skrevet af Erik Svane