Home / Anmeldelser / De Gale

De Gale

Forlagets Beskrivelse:

Ingen ved, hvorfor det sker, men en morgen i en ikke så fjern fremtid går alle over femogtyve langsomt fra forstanden, og Danmark bryder sammen. To drenge begiver sig af sted gennem det opløste land. De møder pigen Popsy, og mens de voksnes civilisation synker i grus, kæmper de unge for at holde meningsløsheden på afstand og nå hjem, inden det er for sent. Kim Fupz Aakesons dystopiske fremtidsfortælling De gale udkommer nu som graphic novel. Manus er skrevet af forfatteren Erik Barfoed i samarbejde med Fupz og illustreret i farver af Mikkel Sommer.

[box_light]

Forventningens glæde: 5 af 6

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Mikkel Sommer, var i antologiserien 676, hvor han i 2010 lavede hæftet Z, som virkelig imponerede mig. Senere viste han muskler i den lille Obsolete, som ligeledes imponerede, så forventningerne er virkelig skubbet i vejret. Jeg skal bekende at jeg ikke har læst (eller nogen sinde hørt om) bogen som denne tegneserie er bygget over, De Gale, af Kim Fupz Aakeson, så jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg går ind til – bortset fra at bogen, der vandt en nordisk ungdomsroman-konkurrence i 1992, nu er trykt i sit tyvende oplag, hvilket passer fint med at det også er tyve år siden den udkom første gang.

Gennembladning: 4 af 6

Både tegningerne og farvelægningen virker meget skitseagtige og gnidret, hvilket sætter mig en smule af i dette tilfælde. Sideopbygningen virker lidt statisk, med enten tre eller fire rækker paneler, hvilket på den ene side måske kan virke lidt småkedeligt, men på den anden kan det give en mere konstant og monoton læserytme.

Indpakning: 4 af 6

Bogen er trykt på noget lækkert halvgroft papir, som bl.a. får de lyse farver til at stå rigtigt lækkert. Jeg kan godt lide forsiden med de simple ufarvelagte skitsestreger på den mørke baggrund, men er komplet uforstående overfor, at de har valgt at bruge præcis samme illustration ligeledes til bagsiden?!?

Læseglæde: 3 af 6

De Gale er et fint lille stykke ”jordens undergang”-litteratur i dansk tegneserieformat. En dystopisk ”road-movie” eller ”buddy-flick”, der handler om to, snart tre, unge mennesker der skal navigere igennem et pludseligt ukendt landskab, befolket af voksne der er blevet gale i hovederne. Historien kører derudaf, men det er som om der ikke altid er synergi mellem handling og billede. Det er svært at bedømme hvor lang tid handlingen rækker over, og hele beherskelsen af tids-elementet kunne man godt ønske der blev arbejdet mere med. Det er f.eks. svært at blive klog på hvornår noget ”går hurtigt”… en jagt virke f.eks. forholdsvist statisk. De meget skitseagtige tegninger samt den til tider urimelige mørke farvelægning forstyrrer læseoplevelsen, og man bremser flere gange op for at forsøge at tyde et panel eller sekvens. Visuelt virker De Gale for sløset. Jo, jeg er fint klar over at “løse blyant-skitse-agtige-tegneserier” er det nye sorte, men det harmonerer ikke rigtigt med den meget stramme og snorlige historie.

Når man adapterer en bog eller film til tegneserie, er det ofte min oplevelse at skaberne forsøger at få så meget af handlingen med (klart nok), men på bekostning af de ”stille elementer”, som de små dramaer. Uden at have læst forlægget, har jeg en fornemmelse af at det også er sket her – ikke at der ikke er “stille elementer”, for dem er der såmænd mange af, de bliver bare ikke udnyttet specielt godt. Der er masser af tju-bang i De Gale, men jeg savner en forståelse af hvorfor personerne gør som de gør. Hvorfor hjælper de ikke de ”gamle” der har glemt at spise og er ved at dø af sult? Hvorfor tilslutter de sig hæren? osv-osv…

Forventet genlæsning3 af 6

Behovet for genlæsning er ikke nært forstående, men det er dog helt sikkert en bog jeg vil lade få en fast plads i reolen.

[/box_light]