Home / Anmeldelser / Et kinesisk liv 1, 2 og 3

Et kinesisk liv 1, 2 og 3

Jeg er lige blevet færdig med den længste grafiske roman jeg hidtil har læst. Gennem over 700 sider fordelt på tre bind fører ‘Et kinesisk liv’ læseren gennem Kinas historie fra 1955 og frem til i dag. Det er også tegnerens egen livstid.[spacer size=”20″]

Li Kunwu er en meget anerkendt kinesisk tegner, der først ernærende sig som propagandategner for partiet og senere som uafhængig grafiker. Tegneserier har længe været hans styrke og hovedudtryksform, og det forstår man, når man ser hans ekspressionistiske træsnitsagtige grafik. Billederne veksler effektivt fra imponerende oversigtsbilleder med masser af detaljer til udtryksfulde portrætter og nærbilleder. Billedperspektiverne er ofte overraskende anderledes, og som sort hvid grafisk roman fungerer helheden overbevisende helstøbt.

Et-Kinesisk-Liv-1

Selve det historiske perspektiv er på indholdssiden ikke ukendt. Jeg har set flere dokumentarserier om Kinas historie og udvikling, men grunden for mig til at gøre opmærksom på denne trilogi er netop det helt personlige stærke udtryk gennem tegneserieberetningen. I 2003 fik Kunwu kontakt til franskmanden P. Otié, og han har hjulpet på manuskriptsiden, så fremstillingen virker naturlig på en vesterlænding.

Ofte bliver jeg skuffet over grafiske romaner. Med få undtagelser er det næsten kun hvor historien er selvoplevet, at denne udtryksform gør særligt indtryk på mig. Der hvor den lange form blot bruges til at aflevere en mere eller mindre tilfældig realistisk intrige føler jeg, at en film eller en bog ville give mig en stærkere oplevelse. Ellers er jeg hvad tegneserieformen angår mest tilhænger af den traditionelle albumudgivelse, hvor den karikerede fortælling ikke kan afleveres bedre i nogen anden form.

ET KINESISK LIV 1, 2 og 3
Af P. Ôtié og Li Kunwu
256, 200 og 200 sider i s/h i paperback