Home / Anmeldelser / Exodus, bind 1 – Zombier, blod og hjerner!

Exodus, bind 1 – Zombier, blod og hjerner!

Zombier, blod, hjerner, almindelige mennesker som viser deres sande jeg når de er virkelig pressede. Vi kender genren.

Kunstneren er Jacob Rask Nielsen, en erfaren børnebogstegner. Han har begået zombieværket ”Exodus”, en meget lige- ud -af- landevejen tegneserie, udført i en meget selvsikker streg, med en overbevisende og personlig stil.

Som forlagets navn antyder, så er det en serie med masser af action og ikke så meget tæsk rundt om busken (beating about the bush).  Tæskene uddeles på et hotel i en større dansk by, hvor hovedpersonerne finder sig selv omringet af zombier.  Forinden har man set to gale videnskabsmænd udforske et mystisk hul dybt ude i indlandsisen eller Antarktis eller hvad det nu hedder.  Woah… mon de uddeler nogen zombietæsk i bind 2, og løser gåden om zombiernes opståen i bind 3? Mon helten får heltinden i bind 3, og så nakker hende fordi hun er blevet til en zombie?

Pressemeddelelsen melder intet om målgruppen for udgivelsen. Det undrer jeg mig en del over, for Det kan gøre det svært at gennemskue kunstneren intention. Baseret på de simple, ikoniske tegninger og den meget fremadrettede historie vil jeg gætte på et publikum under 20 år. Man skal i hvert fald være ret ung for at kunne acceptere de tommetykke klicheer, som ”Exodus” disker op med. Vi har både gale videnskabsmænd, en skønjomfru i nød (på mere end en måde), en grov type som kun er med for at fodre kanonerne, så at sige, og endelige den tapre helt, som er muslim for i det mindste at give karakteriseringen et lille pift.     Skønjomfruen som i øvrigt er gravid, vil givetvis udgøre en spændende figur når hun måske bliver bidt i bind 3… vil hendes barn blive født som zombie og æde sig ud af hendes mave?? Hoooo boy, sikke nogle mentale billeder (på en god måde).

Hovedpersonen er som sagt muslim, vil gerne score heltinden og er god til at smadre zombier. Jeg ved godt det ikke er normen for zombiehistorier, men en dybere karakterisering kunne ikke skade. For eksempel, hvordan påvirker troen hans opfattelse af zombie apokalypsen? Ifølge koranen skal de døde stå op fra deres grave på dommedag og blive dømt for at se om der er plads til dem i Allahs paradis. Hvad skal en zombie med 72 jomfruer? Hvad med at bringe sådan nogle temaer i spil, i stedet for bare at introducere ham som den rene Chuck Norris?

Kort sagt er det en simpel omgang splatter med humor, men Jeg håber at kunstneren vil gå dybere i sine karakterskildringer i de kommende to bind. Selvfølgelig er det i orden at dyrke de gamle arketyper en gang imellem, og det er hvad der lægges op til i bind 1. Men det vil være nødvendigt at give historien flere uforudsigelige plot- twists for at man som læser vil føle sig belønnet for at have hængt på.  Apropos at hænge på, jeg kunne godt undre mig over hvorfor den kommer som en trilogi?

Som afslutning vil jeg sige, at serien højest sandsynligt vil appellere meget til hardcore zombie- fans, der her kan få deres dosis af blod og hjerne. Rent teknisk er det en udgivelse i et passende format, fint udstyr og til en rimelig pris (49, 95).

.

Exodus, bind 1
Tegnet og fortalt af Jacob Rask Nielsen