Home / Anmeldelser / Graphic Classics: H.P. Lovecraft

Graphic Classics: H.P. Lovecraft

På bagsiden står der allerøverst, at bogen anbefales for 12-årige og voksne. Ja, det står der. Anbefales ligefrem. Og jo – det kan jeg sagtens skrive under på, for som 12 årig har man forladt barndommens alfer og feer, og man ved godt, at der dybt i os alle ligger betændte sår der gnaver. At tilværelsen ikke ligefrem er så idyllisk og rosenrød, som vi ellers alle ville ønske. Når man en gang har trådt ind i de voksnes verden, med skygger, gåder, ufred og hemmeligheder, så er der ingen vej tilbage. Og kan man ikke bekæmpe sine monstre, så skal man gå dem i møde og tage kampen op.

Vi har alle vores indre dæmoner, og bliver man for en stund træt af at kæmpe med og mod disse, så kan man da tage et velfortjent pitstop med Graphic Classics, en lækker sorthvid sag til kun $ 12. Forrygende billigt for 140 gode sider, og sandelig om vi ikke i en af historierne pludselig møder et navn fra vores egen andedam, Pedro Lopez. Han har lagt streger til en væmmelig og lækker sag, Dreams in the Witch-House. Og det er herlig læsning. Især hvis man dyrker og er fan af det uventede, det morbide, det betændte. Det er jeg og derfor er jeg meget begejstret. Ikke kun (men dog især) for drømmene i heksehuset, men generelt for hele værket. Graphic Classics – H.P Lovecraft. Eller Howard Phillip Lovecraft, en amerikansk forfatter der med tiden er blevet mere og mere berømmet og hyldet som en af de store skrækforfattere i det 20. århundrede, måske endda i stil med Edgar Allen Poe. Når en Stephen King udtaler at Lovecraft var en af ‘the twentieth Century’s greatest practitioner of the classic horror tale’, så bør man lytte. Og sidenhen læse.

Howard Philip Lovecraft elskede gyset, elskede fantasy og elskede science fiction. Og i stil med tidligere udgivelser fra Graphic Classics, med Edgar Allen Poe, Arthur Conan Doyle, H.G Wells, for nu at nævne de mest kendte, så er de 140 sider et flot værk, levendegjort som fortælling af forskellige forfattere og tegnet af ditto forskellige tegnere, herunder Pedro Lopez. Prisen, genren og mangfoldigheden af gode ‘spooky’ historier gør denne bog til et klart ‘take’, og når sommervarmen bliver for hed, så er angstens sved slet ikke at foragte.

Læs et interview med Pedro Lopez HER !!!

GRAPHIC CLASSICS: H.P. LOVECRAFT
Baseret på noveller af H. P. Lovecraft