Home / Anmeldelser / Åbenbaringer

Åbenbaringer

Britiske Paul Jenkins og meksikanske Humberto Ramos er en del af den udenlandske arbejdsstyrke, der har haft en del succes med at sparke lidt liv i den amerikanske superheltegenre. De har arbejdet sammen på Spectacular Spiderman Vol. 2 igennem flere år og samtidigt været aktive på kreatør-forlaget Dark Horse, hvilket der bl.a. er kommet denne afsluttede sag ud af.

Handlingen
Åbenbaringer er en i udgangspunktet rendyrket lukket-rum-krimi med religiøse over- og undertoner. Den afholdte kardinal og sandsynlige arvtager til posten som pave i Rom Richleau ryger ud af sit kontor og bliver spiddet på gitteret herudenfor. Mistænkeligt af flere årsager. Gitteret befinder sig seks meter fra ydervæggen, og den svært overvægtige og dårligt gående kardinal synes ikke i stand til at springe så langt. Hans sekretær, der sad i forkontoret, hvorfra den eneste dør ind til kardinalen fører, hørte umiddelbart før springet to højlydte stemmer, men da schweizergarden stormer kontoret er det tomt. Og sidst, men ikke mindst, så forhindrer samme garde en kutteklædt mand i at dolke den allerede døde kardinal. Manden kan ikke anklages for drab, da der ikke beviseligt er begået noget drab, men episoden er yderst bekymrende, hvorfor en lovende ung kardinal fra England kontakter sin gamle ven fra drengeårene i kirkekoret Charlie Northern. Northern er frafalden katolik, men også opdager på rejseholdet, og under dække af “internationalt samarbejde” ankommer han til vatikanet for at se nærmere på sagen. Her ligger den gamle pave for døden, mens et italiensk revisionsfirma administerer Vatikanstatens økonomi grundet mistanke om omfattende korruption. Vores storrygende misantrop af en helt lægger sig hurtigt ud med de lokale myndigheder og især den anden i rækken til at efterfølge paven – den barske kardinal Toscianni, der er meget åben omkring ikke at spille med åbne kort. På overfladen er alle hjælpsomme, men Charlie finder hurtigt ud af, at de eneste, der virkelig er villige til levere værdifuld information, er en anonym telefonstemme og den unge partner Lucille Pelliccia i revisionsfirmaet Pelliccia & Pelliccia. Og så begynder ligene selvfølgelig at hobe sig op hen ad vejen.

Kritik
Det er et helt rigtigt set-up for en god, gammeldags krimi. Karakterene, sceneriet og mordgåden er på plads, og forløbet afvikles med lige nok variation til ikke at gøre det (alt for) forudsigeligt. Paul Jenkins er en konventionel, men dygtig fortæller, og Northern er tilpas lig ham selv til, at der kan pustes autencitet i ham. Humberto Ramos er en meget sydamerikansk tegner, og det giver Åbenbaringer et visuelt udtryk, som træder frem fra mængden. Til tider kan det være lige lovlig svært at se, hvad der sker – især når der virkelig sker noget (hvilket dog langt hen ad vejen skyldes farvelægger Leonardo Olea, der er meget optaget af at gøre opmærksom på sig selv, i lige så høj grad som Ramos) – og det virker også en smule distancerende på¨denne anmelder, at den midaldrende politimand ligner en teenager i en mangaserie, men hellere det end den gudsjammerlige fototracing-stil, der skamrider amerikansk mainstream for tiden. Makkerparret bag Åbenbaringer er dygtige uden at høre til helt i toppen, og så er de engagerede i projektet – sikkert til dels pga. det ejerskab, som de i modsætning til Marvel og DC får hos Dark Horse. I trist dansklærerstil skal det påpeges, at værket handler om en frafalden katoliks konfrontation med sin manglende tro, der som altid mere er et spørgsmål om at føle sig svigtet af Gud end egentligt ikke at tro på ham. Charlie Northern har som et misrøgtet barn vendt sin himmelske fader ryggen, og hans besøg i Vatikanstaten er en hjemkomst til det forhadte barndomshjem, han ellers har fortrængt igennem mange år.

Konklusion
Det er et tema, som kan være en smule svært at sluge råt, når man nu bare er en farveløs, pietistisk kultur-protestant, men det er trods alt så ofte arbejdet med, at det må have en vis klangbund hos ganske mange mennesker her i verden – og som sådan vel også berettiget nok. Om Paul Jenkins selv er ex-katolik, har jeg ikke været i stand til at opstøve svar på, men det vil jeg næsten tro. Langt vigtigere i denne sammenhæng er han en tegneserieforfatter, som er i stand til at håndtere krimigenren kompetent med, hvad der kræves af strigens i plot og skarphed i replikkerne og en slutning, der binder både tråde og tema sammen i en tilpas overraskende opklaring. Det ser man alt for sjældent i tegneserier, og da det samtidigt er fint og originalt illustreret, så er der ikke andet at konkludere, end at Åbenbaringer bør indlemmes i samlingen.

Manuskript: Paul Jenkins
Tegninger: Humberto Ramos
Oversætter: Steffen P. Maarup
Forlag: G. Floy Studio

Udgivet: Forår 2008
Sprog: Dansk
Medie: Tegneserie
Sidetal: 198 sider
ISBN-nr: 978-87-91630-48-4
Pris: DKK 160,00

Aldersgruppe: Fra 15 år

Anmelderens vurdering af udgivelsen (skala 0-6 point):
Manuskript: 5 point
Tegninger: 5 point
Oversættelse: 5 point
Præsentation: 4 point
Kvalitet til prisen: 5 point

Anmeldt af CHRISTIAN AARESTRUP