Home / Anmeldelser / Albatros: Shanghajet (1)

Albatros: Shanghajet (1)

Første del af i alt tre bind.

Forlaget Faraos Cigarer står bag denne udgivelse. Tredje og sidste bind er netop klar til trykning og forventes at udkomme sommeren 2009.

Obeline er en ung dansepige, som lettere uvidende, er på vej til at følge i sin mors fodspor som glædespige. Hun er en utålmodig og nysgerrig sjæl, og ønsker at livet kan byde på mere end gamle mænd med penge og en hang til alt for unge unge piger. En aften udspiller der sig et modbydeligt optrin, hvor en rig ældre mand ønsker ungt kød, personificeret ved Obeline. Hun værger for sig med vold, men når man er ung, fattig og uden familie, er man ilde stedt. Obeline sættes i husarrest og der er lagt op til koporlig og grusom afstraffelse. Fanget, alene og bange er hun, men så gør døren op…

Samtidig kæmper byens korrupte borgmester med en plage af glubske dødsensfarlige og angrebslystne fugle, samt pirater, der heller ikke skyr mange midler for at opnå hvad de vil. Obelines veje krydses med både fugle og pirater, og så er Fanden løs i Laksegade…

Jeg elsker den dysterhed, der er lagt i næsten hver eneste strøg, og selve indledningen med drabet på en tilfældig mand er brutalt og en Hitchcock værdig. Allerede på de første par sider er anslaget sat, et helvede på jord, som det beskrives og man kan således drage parallellen til vores 14½ årige hovedperson, Obeline, og dennes barske skæbne. Tegningerne, og valget af tunge mørke farver, er med til at fremme det dystopiske anslag. Et tidsløst anslag nærmest, for hvorvidt vi er fremme i tiden eller tilbage i tiden, er ikke helt ligetil. Begge dele kan passe.

Stilmæssigt minder albummet (samt 2. del) mig om Hjertedræber, dog uden helt at nå samme høje tegnemæssige og historiemæssige klasse. Men lidt har også ret, og Shanghajet er bestemt et flot og grusomt værk. Cliffhangeren til sidst, prisen og den flotte indpakning i stilren Faraos stil, gør at 2. del er et must.

Jeg ved godt der er ekstra arbejde forbundet med det, men jeg kan savne en efterskrift om forfatteren/tegneren Vincent. Måske et fotografi også samt en opgørelse over de værker vedkommende har stået for. Det kan synes banalt og petitessekrævende, men for den voksen læser er sådan noget kræs.

Under 100 kroner koster denne udgivelse, og det kan synes helt urimeligt billigt. Et flot værk, hardback med en spændende og gysende historie. Jeg er sikkert uden for pædagogisk rækkevidde, men jeg læste skam Shanghajet for mine to tøser på kun 7 og 4 år, og de holder også af den. Jeg er stor tilhænger af gys og gru, og dette album indeholder alt hvad jeg elsker. Derfor anbefaler jeg bestemt at man slår et smut omkring sin lokale bogpusher.

Kvalitetsmæssigt, og især til prisen, er der tale om et meget flot værk. Et fornuftigt plot og en bærende hovedfigur der både er handlekraftig, nysgerrig og ikke stikker op for bollemælk, gør at både jeg som 43 årig og mine 2 tøsebørn holder af værket. Det skal bestemt siges at bogen IKKE er for børn. Dertil er den alt for blodig, for uhyggelig og måske for realistisk.

Men for alle os andre – et klart take og en rigtig god indledning på 2009.

Manuskript: Mallié Vincent
Tegninger: Mallié Vincent