Home / Anmeldelser / 1. R.I.P Allan Falk

1. R.I.P Allan Falk

Allan_Falk_ny_011. R.I.P., Allan Falk

Hævn har alle dage været et markant drive. Den der hadske ondskab man kan nære til et andet menneske, og ønsket om at vedkommende skal lide al verdens plager, er sikkert ret menneskelig. Don’t get mad, get even, som man siger…

Vi er dykket lige ned i Zooms nye Allan Falk-album og bered dig på en overraskelse. Hvis du går og tror, at alt er ved det gamle, og at vores hovedperson stille og roligt klarer ærterne, så må du vænne dig til, at der er nye boller på suppen. Det er kun godt. Suppen er kraftigere, krydret ekstra godt og så sætter smagen sig, og bliver i din mund ekstra længe.

Titlen er 1. R.I.P., Allan Falk og så er der jo et 1-tal foran også, hvad er nu det for noget? Jo, efter Tibet døde i 2010, så holdt serien en naturlig pause. I 2015 tog duoen Zidrou (Benoit Drousie) og Simon Van Liemt handsken op, og udover en ny og mere moderne stil, så startede man forfra med nummeringen. A new begining so to speak.

Indledningen er dyster og helt i tråd med de tidligere Allan Falk’er. Men hvor det dystre og mørke kun optræder sporadisk hos Tibet, så er grundtonen anderledes nu. Det er mørkere, mere kalkuleret og den der ondskab ætser sig godt ind under huden. Albummet er intenst, og det har noget at gøre med, at vi er inde i knolden på en anden. Ja, målgruppen er stadig mest de unge, men der er altså skruet godt op, for Satan, eller for Satan.

Synsvinklen, og det næsten hele albummet igennem, er nemlig hos Kamæleonen, en ond satan som har svoret hævn over et par stykker, her i blandt vores gode ven, Allan. Allan, som bedst kan karakteriseres som en slags Roger Moore som agent 007, glat, humoristisk, velklædt og hamrende uinteressant, så bringer Kamæleonen noget nyt og farligt. En herlig betændelse som bestemt klæder R.I.P Allan Falk.

Tegningerne er, næsten som i Tibets streg.

Men baggrundene fattigere, fladerne større uden at det hæmmer helhedsindtrykket, og så er vi sidst i 60’erne. Vi taler køretøjer uden sikkerhedsseler, nederdel, læbestift, blottede bryster og så får den onde Allan Falk gudhjælpemig noget på den dumme. Samlet minimale forskelle i forhold til Tibet, men særdeles effektfulde. For skruen løsnes ikke. Den der ’nye’ brutalitet er vedvarende og spændingen bevares hele vejen.

Og det kan blive til 5 gode modbydelige krabater.

Titel: 1. R.I.P, Allan Falk

Skrevet af: Zidrou