Home / Anmeldelser / Anstalten – Klassekamp

Anstalten – Klassekamp

Forlaget Zoom holder den europæiske fane højt når det handler om tegneserier. Især de belgiske af slagsen, og det er godt for os her i Dannevang. På allersidste side i det i øvrigt ret sjove album ’Anstalten’ er der lidt skræp (for let at skrive zoom) på nogle af de allerbedste belgiske udgivelser her i landet. Tim og Thomas, Vakse Viggo, Splint & Co, Sammy og Allan Falk for nu bare at nævne et par stykker. Og på den foregående side, som desværre heller ikke er i farver, præsenteres fire nyheder, Pondus, Splint & Co. 1984-1987, Soda 2 – Breve til Satan og endelig Anstalten, som her får et par ord med på vejen.

46 sider i farver fra skolens forunderlige verden. Et evigt aktuelt emne med mange muligheder for spas og morskab. De forkælede elever, de håbløse lærere, de skabagtige og krævende forældre og højere oppe i hierarkiet, ledelserne med deres tossede indfald og påbud. Ja, der er nok at tage fat i.

Det gøres med en herlig legende lethed og jeg er ret sikker på, at uanset om du er elev, forældre, lærer (stakkels dig) eller har lederhatten på, så er der genkendelighed i softcoveralbummet med den lækre originaltitel ’Les profs tome 5 – Chute des cours. Ja, mit franske er ikke værd at prale med men mon ikke at den danske titel ’Anstalten’ er velvalgt. Jeg tror det.

For det kræver sin stålkappe at være i skole. Og det er tilsyneladende ikke kun et dansk problem med dovne elever, nervøse og neurotiske lærere og emsige forældre. Selvfølgelig ikke. Albummet er let læst og man morer sig undervejs. Og det er godt drejet når man tænker på, at duoen bag vel er novicer på den danske scene. Jeg har ikke for alvor google makkerparret, Pica og Erroc (i kolofonen står sidstnævnte med et ’x’ til sidst, dog), for det kan du selv gøre, men novicer eller ej. Det er ganske sjovt. Og næppe kun fordi jeg er lærer og kan genkende en del af spasen. Næ, nok snarere fordi de forskellige tosserier i albummet og de mange setups er så arketypiske for det at gå i skole. Det tror jeg.

Anstalten – Klassekamp

Forfatter: Erroc

Illustrationer: Pica