Home / Anmeldelser / Batman Earth One – bog I

Batman Earth One – bog I

Batman Earth OneBatman Earth One er ventet med længsel på det danske marked i de kredse jeg færdes i.  Efter en kraftanstrengelse af forlaget ZOOM, hvor de på ganske kort tid fik udgivet omkring 36 titler på det danske marked i samarbejde med Forlaget RW – LION, blev der lidt stille i første halvdel af 2016. ZOOMs egne udgivelser inden for humor og eurotegneseriegenren må formodes i antal at være blevet så stort, at man har overgivet samarbejdet om udgivelse af DC titler til et andet forlag. Tak til ZOOM både for førnævnte initiativ og kraftanstrengelse samt for at følge projektet med DC udgivelser til dørs, så et andet forlag, Forlaget Fahrenheit, overtager stafetten, Velkommen til dem!  På falderebet får vi så lige denne lækkerbisken.

Forfatteren Geoff Johns er en af de helt store kanoner hos DC.  I 2000 og frem pustede han liv i Justice Society of America i den grad, at der kom omkring 3 – 4 JSA titler om måneden i USA. Han var også forfatter på Superman Secret Origins, også i samarbejde med tegner Gary Frank, som vi endnu har til gode på dansk. Han har skrevet episoder til TV serien Smallville, Arrow og Flash og har også fedtet lidt rundt med Richard Donner omkring dennes Superman film.

Gary Frank er en gudsbenådet tegner i mine øjne. Noget så grundlæggende og måske konservativt i nogles øjne som, at man kan se hvad det, han tegner, forestiller, det er han eminent til. Han forlener således superheltegenren med et menneskeligt ansigt; vel har heltene muskler, men det er ikke helt overdrevet og forvredet, som man kan se ved selv syn både her og i omtalte Superman: Secret Origins. Batman ER meget veltrænet, også i Franks udgave, men han får mange knubs og er ikke altid opgaven helt voksen. Frank minder mig lidt om Brian Bolland, som desværre kun laver omslag i disse år. Derfor er det så meget desto dejligere, at der kommer ting på gaden med f.eks. Gary Frank bag blyantsroret. Nogle af hans personer kan af og til være lidt svære at skelne fra hinanden, men der er tla om en dejlig klar og ren streg, så tegningerne på det nærmeste springer op i hovedet på læseren.

Det er i og for sig en klassisk Batman historie. Vi kommer ind i handlingen midt i Batmans jagt på en formodet forbryder, og der er undervejs tilbageblik på den skæbnesvangre aften, hvor familien Wayne går i biografen med de for enhver Batman fan så velkendte tragiske begivenheder til følge. Er man ikke inde i Bat – mytologien, så får man lige et brush-up, og i alle tilfælde så er dette et oplagt sted at stå på Bat – universet, både hvis man er gammel kending eller helt ny beboer i Gotham City. Dog skal det siges med et vist eftertryk, at det ikke er den helt almindeligt kendte oprindelseshistorie og ej heller det almindelig kendte Bat – univers, der pryder de af Brad Anderson flot farvelagte sider. Historien er fortalt i Earth One universet, hvor ikke alt er som det plejer, og det er bestemt både helt i orden og dejligt forfriskende.

DC havde en overgang en del udgivelser de kaldte Elseworld – en slags ”hvad nu hvis”- historier eller ”Imaginary Stories /Tales”, som DC også en overgang yndede længere tilbage i tiden.  Det var fortællinger, hvor forfatteren havde langt friere hænder i forhold til hovedpersonernes og DC universets tidligere historie. I disse Elseworld historier blev der fortalt mange rigtigt gode historier, især Batman har der været mange virkelig gode beretninger om. Det er nok ikke så underligt, da Batman i mine øjne, og sikkert mange andres er meget ikonisk, og man kan vel næsten ikke skrive en Batman historie, der ikke er læsværdig på en eller anden måde, så meget ”gods” er der i denne klassiske heltefigur.

Vi er, som man kan forstå i begyndelsen af Batmans karriere. Kommissær Gordon er her, sergent Bullock og ikke mindst Alfred pryder siderne. Gordon er desillusioneret og har givet sig Gothams korrumperede styre i vold, Bullock er en stadig positiv kriminalbetjent med mod på at opklare Wayne mordet og en fortid som betjent i et reality show om politiets arbejde.  Alfred er den sikre, rolige støtte, som altid, men med et kæmpestort ”og dog”! Har man set den computeranimerede ”Beware the Batman”, og har man ikke så få det gjort, så har ”Earth One Alfred” og ”Beware Alfred” en del til fælles i en meget slagkraftig retning. Mere skal ikke afsløres af indholdet, men Geoff Johns er en god Bat-fortæller, og personerne udvikler og ændrer sig i løbet af fortællingen.

Tegningerne støtter godt op om og følger handlingen til dørs; der er sammenbidte ansigter, der er udtryksfulde ansigter med øjne, og ja, man kan se Batmans øjne, når han har maske på. Det er forsøgt før med lidet held, men her lykkes det til fulde i mine øjne (tilsigtet!). Der er slåskampe, så blodet flyder, og der er et krimiplot omkring borgmester Cobblepot (Pingvinen), hans håndlangere og en syg seriemorder. Gary Franks Batkappe får god plads i tegningerne på den fede måde, og jeg mindes Todd McFarlanes kapper, uden sammenligning i øvrigt. Kommissær Gordons datter er med og hun tegner ligeså godt som Frank. Hun kan tegne sig selv i et særligt kostume. Du gætter det aldrig, eller….?

Batman jumpDer er en friskhed over Batman: Earth One, bog 1. Navnene er velkendte, men personerne bag er ikke. Hvem havde set, hvad de mange penge i Wayne formuen kunne gøre ved unge Bruce? Ikke jeg. Der er ganske lidt knas med den danske udgave. Den formodede oversætter og medudgiver Michael G. Nielsen bliver krediteret for ”tekstning” sammen med den egentlige tekster M. L. Falcone, og nogle gange følger den danske oversættelse lidt for tæt den engelske; f. eks. når en lille forskræmt og grædende pige spørger: ”Hvem der?”, i det øjeblik psykopaten kommer ind i rummet; kun soldater spørger så’n, eller da Bullock gerne vil vide, hvordan eller hvorfor, Gordon blev korrumperet, så spørger han: ”Hvor solgte du dig selv?”, men det er småting i denne rigtigt gode Batbog! Teksten i taleboblerne er en anelse mindre end i den amerikanske originaludgave, og det generer denne blinde muldvarp, men det er der jo råd for. Udstyret er fint – fint, en hardcover på 144 sider. Der er lidt informationer om forfatteren og tegneren bagest i bogen, og selve omslaget signalere fint hvad, vi har med at gøre.

I DC’s Year One er der udkommet tre Superman titler på dansk. I USA er der desuden kommet en Teen Titans og fornylig en Wonder Woman titel samt yderligere en Year One Batman vol.2. i 2015. Mon ikke nogle af disse finder vej til en dansk oversætter? Sidste side lægger i hvert fald kraftigt op til Batman: Earth One, bog 2! Håbet er, som forårsløv, lysegrønt, og det giver fem store, flaksende flagermus!

Batman Earth One – Bog I

Tekst: Geoff Johns

Tegninger: Gary Frank