Home / Anmeldelser / Batman: Europa de luxe

Batman: Europa de luxe

Batman: Europa – de luxe

RW “listede” igen en titel på gaden i maj, men årvågne fans lod sig ikke narre og opdagede titlen, selvom der ikke bliver slået meget på tromme for udgivelserne. Det er synd. For det er fine sager, der kommer, selv om nogle ikke vil tro det muligt indenfor denne genre: Superheltegenren.

Batman: Europa blev først annonceret som en mini-serie i 2005, men blev ikke sat op til udgivelse før I 2011. På trods af det udkom første nummer af serien så sent som i november 2015. Historien er skrevet af Brian Azzarello med tegninger af italienske tegnere som Jim Lee mødte, mens han var på rejse i Europa.

Plottet går kort ud på at Batman (igen) står overfor en uovervindelig fjende, men denne gang er der noget om snakken, da det drejer sig om en dødelig virus. For at føje spot til skade er det imidlertid ikke kun Batman, der er inficeret….., Jokeren er også smittet. Vi lægger ud i Gotham City og så går den hæsblæsende jagt på kuren ellers gennem Europa i Berlin, Prag, Paris og Rom. De to dødsfjender er nødt til at samarbejde for at finde kuren, og mere skal ikke afsløres her.
Umiddelbart kan det lyde lidt ”set før” – agtigt, men for det første er Azzarello en glimrende fortæller, hvad han har bevist tidligere serien 100 Bullets, Hellblazer, Loveless plus lidt blandede superhelteting for DC bl. a. Flashpoint: Batman ”Knight of Vengeance” #1–3 og andre Batman historier senest i The Dark Knight III: The Master Race #1–9, hvor han er med til at holde Frank Miller til ilden sammen med Andy Kubert og Klaus Janson og således også her. De fire kapitler er tegnet af Jim Lee (Gotham/Berlin), Giuseppe Camuncoli (Prag), Diego Latorre (Paris) og Gerald Parel (Rom), og det er også med til at løfte historien ud af forudsigelighedens tunge dynd. Man kunne godt have frygtet, at det ville være for meget med Jim Lees muskelsvulmende Batman, men jeg kan lide det det, og Lee er nu også lidt mere afdæmpet mht. dette, måske da han har været ”nødt” til det, når han skulle tegne første kapitel i en fortælling efterfulgt af andre (europæiske) meget kapable tegnere. Farvelægningen er også med til at ”bløde” Jim Lees stil op, så første del er bestemt en fryd at læse. Ligeså de tre øvrige. Giuseppe Camuncoli har tegnet store mængder mainstream for DC og Marvel og for Panini i Europa. Endvidere har han også arbejdet som tegner på game- bøger, m.a.o. en erfaren herre. Diego Latorre laver meget andet end at tegne, bl. a. videoer og film. Han er således knap så produktiv rent tegnemæssigt. Han kan minde lidt om en ”vild” Szienkiewicz, dog tæmmet. Lidt modsætningsfyldt, men han virker i lidt mere stramme tøjler end Bill Szienkiewicz, da han var vildest, Hans Notre Dame bl.a. meget flot! I det hele taget er der en del flotte helsider. Gerald Parel har lavet en del forsider for Marvel bl. a. S.H.I.E.L.D. Captain America og Iron Man forsider samt tegnet til ferme Howard Chaykins Iron Man: Season One fortælling i serien, hvor Marvel ”revitaliserer” deres helte for et nyt publikum.

Alle kapitler indledes med en forside, og der er til overflod galleri bagest i bogen med forsider og variantforsider. Lige så stærkt fortællingen står i mine øjne, lige så stærk er billedsiden. Jeg føler mig ind i mellem hensat til drengeårene, hvor jeg samlede på Batman tyggegummibilleder. Dengang synes, vi de var fede, men ikke så fede som bladenes. Det var nemlig nærmest malerier, og det var vi ikke modne nok til, eller hvad ved jeg. I en senere alder lærte jeg så at værdsætte dette. Norman Saunders malede dem; han lavede også den i de kredse berømte Mars Attacks ”tyggegummibilledserie”, samt monstrene i UGLY klistermærkeserien, som vi også købte for formuer af, dér i sluttresserne, for at få hele serien. Så det har også været lidt ”down Memory Lane” at læse denne fine udgivelse. Det er en ”de luxe” -udgivelse, hvilket vil sige, at formatet er lidt større, og det er dejligt! Oversættelsen er der ikke noget at indvende imod, den er varetaget af Zille Gellert på fornem vis.

Turen gennem Europa med start i USA/Gotham City er en fin Batman – fortælling, og jeg lander på en 4 – 5 Bat-a-ranger, og den dejlige sommer taget i betragtning, så bliver det en 5’er!

Titel: Batman: EUROPA.
Forfatter: Brian Azzarello og Matteo Casali