Blacksad er en serie på ind til videre 4 album udgivet på forlaget Cobolt. Skrevet af Juan Díaz Canales og tegnet/farvelagt af Juanjo Guarnido.
Følger man en lille smule med på tegneseriescenen vil de fire album formodentligt være en bekendt. Kigger man lidt rundt på nettet er der også mere eller mindre enstemmig begejstring for projektet. Og jeg blev da også introduceret til serien af et familiemedlem, der erklærede at det var et definitivt must-read.
Alligevel er der løbet meget vand i åen siden det først album udkom i 2004 og til at jeg omsider hev hele serien hjem fra biblioteket. Jeg har da selv undret mig over hvorfor jeg ikke var gået ombord i dem før – men nu hvor de så er læst, kan jeg kun sige at mit løse indtryk er blevet bekræftet. Nemlig knap så begejstret. Men hvorfor dog? Til syneladende er ALT på plads: Mageløst smukke tegninger, crime noir i bedste Marlowe-stil, antropomorfe dyr og damerne er veldrejede…
Hvor hopper kæden så af?
For det første på manussiden – der er ikke meget originalitet i historierne. De lever glimrende op til Chandlers skrivestil, hvor han lod helten få et gok i bøtten når han havde skrevet sig op i et hjørne. Det handlede om stil og tone og betydeligt mindre om plot og historie, der som regel bestod af så mange løse ender og forviklinger at man opgav at følge med og bare tog det for gode varer at det sikkert gav mening. Det gav mening for Chandler fordi det var originalt og fordi det trods alt havde mere plads at brede sig på. Mængden af forvikling var afstemt med mængden af plads så det balancerede – både i romaner og noveller. I Blacksads tilfælde virker det som om Canales har villet proppe plottet fra en roman ned i længden på en novelle…det går over stok og sten og der poseres og grimasseres og man taber hurtigt tråden i historien og koncentrere sig om tegningerne.
Og manner – der er noget at kigge på. Det er øjeguf fra allerøverste skuffe. Det fornægter sig ikke at Guarnido er gammel animator. Der er masser af hiv og sving i figurene og der er mageløst smukke baggrunde og interiørs.
Og så er der igen et men…
Det bliver for meget af det gode. Tegneserier er ikke en række illustrationer lagt efter hinanden. Ikke fordi Guarnido ikke har helt styr på at fortælle en handling i billeder. Og ikke fordi det bliver stift og stillestående som tegneserier med flotte tegninger ellers nemt kan blive.
Men de voldsomt flotte tegninger trækker simpelthen tempoet ud af læsningen. Og den overdrevne brug af dyr bliver i længden – æh – overdreven. Skurke er reptiler, politiet er schæfere, gorillaer er – gorillaer osv. Pointerne bliver tværet ud og når der så også hele tiden er fuld hammer på gestikken – ja så kan man godt blive træt af at det hele er så for meget.
Lodret sært er det da også at serien plages af fire kedelige covers – i betragtning af hvor dygtig en tegner der er på serien. Det er her at koncept(for)tænkningen bliver tydelig. Fire temaer, der pinedød skal udtrykkes med farver. Symbolikken er skåret ud i pap. Så afstanden mellem den voldsomt smukke billedside og den fortænkte tekst gør Blaksad til en blandet fornøjelse.