Home / Anmeldelser / Blodets konkubine

Blodets konkubine

Palle Scmidt fra tegnestuen Gimle debuterede med “De lange næsers nat” tilbage i 1999. Siden da har han mest gjort det i manuskripter til rollespil og film samt illustrationsarbejde, men det er dog blevet til et enkelt udfald – “Skyggen af bevis”, 2005 – i Palles yndlingsgenre; crime-noir’en. Nu er der så blevet tid til endnu én af slagsen med hjælp til manuskriptet af Olav Juncker Kjær, der også medvirkede til “De lange næser”.

“Blodets konkubine” er den macguffin, som to freelancere – den velovervejede kleppert Jean-Luc og den unge, skydeglade Linda – bliver hyret til at stjæle. Det går fint og blodigt, men så udvikler tingene sig selvfølgelig hurtigt til det værre og virkeligt blodige. Ja, mere er der faktisk ikke at sige, hvis der stadig skal være noget tilbage at hente for læseren selv – ikke ud over, at Palle Schmidt laver nogle okay fede variationer over dette meget klassiske tema. Det er ikke helt så stingent og klichefyldt, som det umiddelbart lyder.

Bl.a. fordi Schmidt fuldstændig uhæmmet hugger med arme og ben fra især amerikanske mainstream-tegneserier og -film. Karakterskildringen er ikke ligefrem dyb, men vi kender også alle typer fra andre værker, så hvorfor pilde tid på den slags, når man kan svælge i skudvekslinger, eksplosioner, grumme ganstere, lettilgængelige kvinder og guns, guns, guns. Schmidt er ikke for fin til noget, men hvad der måske er endnu vigtige, så står han heller ikke tilbage for sine amerikanske kollegaer. Der er her tale om en dansker, som faktisk kan lege med de store drenge. Ikke ved at lave noget dybt originalt eller specielt dansk, men bare ved at gøre det, man nu engang gør, og gøre det godt. De gode takter var allerede at spore i “Skyggen af bevis”, men med “Blodets konkubine” realiseres de næsten alle sammen. Alt er super-prof fra selve værket til dens indpakning med forord, karakterskitser bagi bogen, hjemmeside med trailer og pressemateriale i zip-filer, osv. Schmidt følger håndbogen så slavisk, at det næsten virker som en parodi – men det virker sgu i det store hele. Selvfølgelig kan man altid finde småting at sætte fingre på – titlen virker som et klodset levn fra idéens undfangelse, der burde være forladt forlængst; ambitionen om at skildre lokationerne multikulturelt-europæisk indfries ikke; og hvad er pointen med at introducere en virkelig badass-skikkelse med urban-legend-status for så ikke at bruge ham til noget?

Nå, det er skønhedspletter, og Palle Scmidt skal nok få rettet op på dem næste gang. For der må nødvendigvis komme en næste gang – alt andet ville være spild af talent og opbygget rutine. Fra “De lange næsers nat” til “Blodets konkubine” er der sket en udvikling af imponerende omfang – fra glad, dansk amatørisme til internationalt niveau. At Peter Snejlbjerg har skrevet forordet er næsten profetisk – for Palle Scmidt har lige som Snejlbjerg formatet til at gå hele vejen. Ad hvilken vej han så ellers måtte vælge at gå.

Manuskript: Palle Schmidt og Olav Juncker Kjær
Tegninger: Palle Schmidt
Forlag: Fahrenheit