Home / Anmeldelser / Det Tredje Testamente: II – MATTHÆUS eller ENGLENS ANSIGT

Det Tredje Testamente: II – MATTHÆUS eller ENGLENS ANSIGT

De fleste af Forlaget Donovans udgivelser har været forsættelser på ældre serier som f.eks. Marshall Blueberry og Ridder Goodwill, men serien: Det Tredje Testamente er Donovans helt egen. Det er en miniserie på i alt fire album om intriger og mord inden for den katolske kirke i tiden op til Renæssancen, og den er skrevet af Xavier Dorison af hvem, vi tidligere har fået serierne Prophet og Helligdommen.

Opdagelsen af nogle sagnomspundne skrifter fra Jesu tid har sat hele den kirkelige verden anno 1307 på den anden ende. Alle vil have fat i dem. Der spindes rænker på kryds og tværs, folk bliver slået ihjel til højre og venstre, og midt i det hele forsøger den tidligere inkvisitator Conrad og den unge Elizabeth at forstå sammenhængen mellem disse begivenheder og mordet på Elizabeths far. Dette er bind to i en serie på fire, og det begynder med, at de to er på vej til et hemmeligt bibliotek i Toledo, hvor de håber at finde en kopi af de ældgamle skrifter.

Prøv at se på de to personer på forsiden af dette album. Manden har trukket sit sværd og er tydeligvis klar til kamp, mens kvinden derimod, i en bluse der kun lige kan holde barmen indenbords, har slynget armene omkring manden og med lukkede øjne og i en nærmest orgastisk positur har overgivet sig fuldstændigt til ham. Ligner det en klassisk, intrigefyldt spændingsserie fortalt med en dyb indsigt i den katolske kirkes historie? Nej, vel? Det ligner snarere den pulp-agtige fantasy, der pryder mange af de middelmådige Arboris-serier, som har været på tilbud i snart mange år, og sjovt nok er det også Arboris, der har stået for alle hidtidige udgivelser af Dorison på dansk. Som stor fan af Rosens Navn glædede jeg mig ellers voldsomt til at læse Det Tredje Testamente, men efter det andet album i serien er jeg alvorligt bange for, at det ikke bare ligner, men er pulp og endnu uden at kende slutningen, må jeg sige, at historien begynder at virke temmelig uoriginal. Der bliver lånt så direkte fra Umberto Ecos mesterværk, at tegneren i det første album selv anerkender det og lader Sean Connery få en cameo som fremtrædende munk, og desværre er dette ikke et enkeltstående tilfælde. Det kræver f.eks. ikke det store kendskab til Tolkien at se, hvor inspirationen til de mørke helvedesryttere stammer fra. Principielt er der naturligvis stadig de mange intriger at interessere sig for, men de fungerer desværre ikke rigtig. Der er lidt for mange skjulte ansigter, der planlægger onde ting, som vi endnu ikke må vide, hvad er. Det er selvfølgelig et signal til læseren om, at det nok skal blive spændende lige om lidt, men efter to album og halvvejs henne i serien er det vel ikke for meget forlangt, at det burde være spændende allerede nu?

For det lille forlag Donovans skyld håber jeg, at de to sidste album i serien vil gøre mine ord til skamme, men som det ser ud foreløbig, er det ikke uden grund, at Carlsen og de andre store forlag er gået uden om Det Tredje Testamente. Det er en hæderligt tegnet, men sløset fortalt middelalder-serie, som er tilsat de for genrens vedkommende efterhånden noget fortærskede overnaturlige elementer, og den vil kun være interessant for hardcore-fans af fantasy-genren.

Manuskript: Xavier Dorison
Tegninger: Alex Alice
Oversætter: Lars Rasmussen