Home / Anmeldelser / FELL: Den Brutale By

FELL: Den Brutale By

Forsinket kommer denne anmeldelse af FELL: Den Brutale By, som blev sendt på markedet sidst i november, hvor det var mørkt og koldt, men bedre sent end aldrig. Den har længe trængt sig på, men p. gr. a. det tunge, ret deprimerende, især i starten, men bestemt ikke uefne indhold, har den måtte henslæbe en lidet flatterende plads nederst i ”must read” bunken. Efter endt læsning kan jeg så sige, at det er bestemt ikke bogens fortjeneste, men mere mangel på overskud fra min side. Der er nemlig tale om en tegneserie, der trænger sig ind på læseren og insisterer på at vise alt, ikke mindst de meget lidt positive sider af livet.

Her har vi en depri noir fortælling i otte afsnit. Oprindelig er historierne udgivet i USA i hæfteform med færre sider end en almindelig tegneserie, vistnok som et eksperiment fra forfatteren Warren Ellis’ side. Det er altså enkeltstående historier med samme gennemgående persongalleri, men med en vis progression historierne imellem. Warren Ellis er englænder og har efter lidt spredt fægtning i sit fædreland, arbejdet for bl. a. både Marvel, DC, Image og disses imprints Vertigo og Wildstorm. Mest kendt er nok Transmetropolitan og Planetary. Sidstnævnte lavede Ellis med John Cassaday. Der er udgivet et hæfte med de 4 første numre af Serieforlaget i 2007. Templeton kender vi fra Nat i 30 Dage-trilogien, som Gfloy også har udgivet.

Kriminalassistent Fell er blevet forflyttet til Snowtown, uvist af hvilken årsag. Det er hans hemmelighed, ligesom de fleste har noget at skjule i Snowtown. Denne by er ikke meget i familie med dette naturens fra himlen dryssende kolde eventyrskabende nedbør, snarere er der tale om et slægtskab med det stof, som af nogle bliver brugt som opstrammer, garanteret også i Snowtown, og det kan der nok være brug for i disse historier, hvor byen spiller en ikke uvæsentlig rolle, lidt i lighed med Will Eisners bybeskrivelse i bl. a. Spirit.

Vi følger kriminalassistent Richard Fell falde til (?) i sit nye job og sin nye by. Der er meget mørke i denne serie, men også lidt lys efterhånden som den skrider frem, godt understreget af hovedpersonens navn, hvor Richard betyder ”stærk” eller ”leder” og Fell betyder, ja, noget med at falde. Går vi helt ud af den freudianske tolkningstangent og kalder Richard for Dick Fell, så har vi virkelig balladen. Det er måske også for meget, men tanken faldt mig ind. Dobbeltheden mellem de mørke, tågede, næsten fesne tegninger af Ben Templeton og de deprimerende handlingsforløb på den ene side og den spirende optimisme og humor, som også kommer frem i fortællingerne bl. a. gennem Fells små ”succeser” som politimand, slagsbror og menneske med et spirende kærlighedsforhold til pigen, han møder, Mayko, en kvinde, som ejer eller arbejder i en bar, på den anden side er med til at fængsle læseren. Denne dobbelthed er, som nævnt, også til stede i hovedpersonens navn. Mere dobbelthed er der i en enkelt af bipersonerne, som dukker op gentagne gange, en nonne med enten et meget mandigt, nærmest Nixonlignende ansigt, eller også er der tale om en mand, der har en vis lighed med Richard Nixon, men klædt i en nonnes gevandter. Hun/han dukker op flere gange og tilføjer både mystik, ubehag og humor til historien.

I de otte historier beskæftiger hoverpersonen Fell sig med meget af det, der forgår på bunden af samfundet, tyveri, vold, mord, en særlig sølle terrorist og en pædofili sag bliver også løst, eller…..?

Farvelægningen er med til at understrege stemningen i historierne, og det går alt sammen op eller ned i en højere eller lavere enhed, alt efter humør. Under alle forhold er det en virkelig anbefalelsesværdig udgivelse fra Gfloy. Hvis man er til f. eks, Ed Brubakers Criminal, Incognito, Fatale eller andet fra hans hånd, vil man med stor sandsynlighed være i godt selskab med Fell i Den Brutale By. Det var jeg i hver fald, da jeg endelig fik gjort bekendskabet.

Udgivet: Ultimo november 2011
Fell: Den Brutale By
Oprindelsesland: USA