Home / Anmeldelser / Franka 24 – Operation rovmord

Franka 24 – Operation rovmord

FRANKA 24: OPERATION ROVMORD

Det er den spritnye Franka, vi har her, og vi er nu helt up to date med den hollandske udgave. “Operation Rovmord” er albummets titel – en flot, 45 sider lang fortsættelse af “Geheim 1948”. Altså endnu en two-parter fra Henk Kuijpers, sådan som han har gjort det med stor succés i de senere år. Franka serien er stadig i rivende udvikling, med mere løssluppen sex, mere lækker objektificering, og mere kontant kynisme end nogensinde; det er vist ikke for de helt små, dette sansebombardement af en tegneserie.

Kuijpers topper som tegner med bjergtagende totaler, uhyre detaljerede og en sand nydelse at betragte, og han har tydeligvis også brugt meget tid på at skrue en gennemresearchet fortælling sammen, en fortælling om svig, bedrag, had, begær, korruption, forræderi –  ja, alt andet end den ægte, varme kærlighed, som Franka altid søger i de mere fredelige stunder.

Side 7

Dem er der ikke mange af i denne tætpakkede fortælling, faktisk er de der kun at puste ud med, når Franka i tilbagelænet selvtilfredshed lader fortiden oprulle på laptoppen; en meget hemmelig og meget glemt fortid, der starter med en spillegæld på 100.000 dollars hos en falleret amerikansk general.

Side 9

Her ser vi Franka’s reaktioner i små billeder i frimærkestørrelse, harmonisk placeret på de flotteste helsides layouts, der peger i retning af poster tegneserie, for senere at glide over i mere konventionelle sidelayouts. Da er vi nået frem til nutiden, og Franka kan endelig (!) få lov til at træde i karakter og gå i aktion.

Hvad vil det sige at bære rundt på tanken om, at man var et uønsket barn, et middel til at opnå noget helt andet, hvad gør det ved et menneske? Hævn er historiens leitmotif, historiens altoverskyggende tema. Ja, kuppet er spændende, originalt fortalt, og genialt tegnet, og der er også mange andre godbidder at hæfte sig ved i dette album, men hævntørsten er nu engang det, der driver historien frem, og man forstår, når den kære Franka har fået nok. Og så alligevel, er vores Franka den uskyldsrene engel, vi gerne projicerer i hende? Eller ser hun sig ikke for god til at udtænke sin helt egen lille hævn?

Side 42

Som vold avler vold, ser man i “Operation Rovmord”, at også hævn avler hævn, for selv hævnen findes i både små og store størrelser. Det må vi sande, det får vi syn for sagen om, inden historien kan afslutte med et uskyldigt “ding dong”.

Fem stjerner ud af seks mulige.

Franka 24: “Operation rovmord”

48 sider, farver, hcforlag: Cobolt