Home / Anmeldelser / From Hell – den Victorianske seriemorder

From Hell – den Victorianske seriemorder

Endelig fik jeg læst From Hell. Det er en af den slags serier, der går og murrer i ens baghoved, en reference her, og en der, men jeg har aldrig fået taget mig sammen til at få i den. Men nu er den kommet i en dansk udgave udgivet af Faraos Cigarer. Og det var en god nok undskyldning til at bære den murstensagtige klods hjem.

From Hell er en sort/hvid tegneserie og handler om en seriemorder i Victoriatidens England. Morderens identitet afsløres allerede på de første par sider, og resten af albummet handler om hvordan de fem piger, der skal dræbes, dør og om morderens eget endeligt. Endelig trækkes der i historien tråde til frimurerne og til andre skjulte selskaber og deres infiltration af civilsamfundet.

Så kort kan Alan Moores og Eddie Campbells From Hell vel opsummeres, og det er både rigtigt og forkert. Det er under alle omstændigheder ikke nok. From Hell er en nøgtern gennemgang af Jack the Ripper historien og samtidig en unik fortolkning af denne. Den er en bog der er langt mere end sin tekst og tegninger og det skal ikke skjules at jeg personligt havde svært ved at falde i søvn efter at have læst den. Den efterlader en murrende utilpashed inden i læseren, hvilket jeg er overbevist om er forfatternes intention.

En gang i slutningen af 1800-tallet blev der oven i alle de andre forfærdeligheder der fandt sted dengang begået en række mord i London, der alle havde det fællestræk at morderen oveni drabet også maltrakterede ofrene. Selvom mord var en almindelig forekommende foreteelse så var det her så voldsomt at offentligheden (og især) pressen gik ind i sagen med alle sejl sat. For hvert mord blev presset på politiet for at gøre noget større og interessen voksede til hysteriske højder. Jack the Ripper blev aldrig fanget, men der har været mistækte nok, som med mange andre mordsager er der skrevet tonsvis af bøger om ugerningerne, efterhånden så mange at man næsten bliver helt forpustet ved tanken om al den energi der er proppet ind i noget der skete for så lang tid siden. Men overgrebene var så voldsomme og teorierne om morderen så mange og spredte at historien har levet videre indtil nu. Historien har sandsynligvis også levet videre fordi den var prototypen på seriemordet i den industrielle tidsalder.

Moore og Cambell
lægger som sagt ud med at præsentere os for morderen, så det er ikke en traditionel krimi, vi bliver udsat for. Det er hele samfundets historie, og specielt er det sammenhængen mellem råddenskaben i bunden og så magten på toppen der bliver dissekeret. Ifølge de to forfattere udsprang mordene af en uhellig blanding af et forsøg på at skjule kronprinsens affære, giftemål og forplantning med en fra almuen, frimurernes forsøg på at medvirke til denne hemmeligholdelse og så lægen Gulls tiltagende sindssyge, der bliver værre og værre undervejs.

Et af de geniale greb i historien er, at Gull, der er kommet frem i verden takket være frimurerselskabet, ikke er fuldstændig utiltalende, han skildres som kold og ufølsom, men ikke værre end andre på samme tid; han er ikke ondskaben selv (eller er han?). Og hans syner bliver ikke forfladigede eller afvist som ren og skær hysteri, men tages seriøst og behandles som var de virkelige – hvilket de også måtte være for ham – hvis det ellers er den rigtige teori, de har taget udgangspunkt i. Gull er forfærdelig, men forfærdelig ægte og almindelig på mange måder, måske en parallel til ideerne om ondskabens banalitet, og det er ikke kun Gull, men også i høj grad hans noget tøvende hjælper Netley, der egentlig blot parerer ordrer, og som ikke har nogen interesse i mordene som sådan, men blot gør sit arbejde i håbet om at komme frem i verden.

Som en forklaring på Jack the Ripper mordene virker Moores og Campbells (der bygger på en almen kendt teori af Joseph Gorman) ikke helt overbevisende på mig. Der er for mange underlige krumspring der skal forklares for at få det hele til at gå op, eksempelvis hvordan Nettles tvinges til at skrive det famøse nyrebrev, eller hvordan han stopper det ene af ofrene fra at løbe bort, alt sammen for at forklare hvorfor det ikke er den 70 årige Gull der har været på spil – da han må formodes at stave bedre end i brevet, og vidner ikke ser en gammel mand, men en yngre osv.. Gulls endeligt virker også noget påklistret. Jeg har selvklart ikke læst nok primærlitteratur til at have en bedre teori, men det føles ikke helt overbevisende, eller konsistent, den måde de fremlægger det hele på. Men på den anden side, er det ikke vigtigt om Gull er morderen, det mest interessante (for mig) er tidsånden og forsøget på at indfange noget så langt væk som England for over 100 år siden.

Af natur er en sådan fortælling episodisk – og den kan nogle gange være svær at finde rundt i, men når det virker, så virker de enkelte afsnit rigtig godt. Gulls syner er for eksempel helt fantastiske, og mordene er væmmelige i al deres sammenblanding af nøgtern ritualisering og blodig slagtning. Derudover er hele London og det engelske samfund en konstant baggrund og det gør ikke historien dårligere. En ting der undrede mig, er at jeg altid har haft et billede af London i 1800-tallet som totalt overfyldt og vrimlende med folk der nærmest levede på gaden. I From Hell er der en del billeder hvor der er nærmest tomt i baggrunden. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med de billeder som Campbell tydeligvis har brugt som forlæg for sine baggrunde, om folk måske har undgået kameraerne eller er blevet verfet væk, eller om der virkelig var så tomt. Eller om det hele måske skal forestilel at foregå i det små timer.

Campbell har tydeligvis arbejdet med en mængde tidssvarende fotos og brugt disse som baggrund, hvilket giver en meget intens og ægte atmosfære. Uagtet at jeg ikke er vild med hans streg, så virker den rigtig godt til fortællingen og den mørke, realistiske fremstillng står godt til fortællingen.

From Hell er
selvfølgelig ikke bare en voldsom udpensling af de forfærdelige mord, der skete for 100 år siden, men en kommentar til mordene og magten i samfundet, den er endvidere også en kommentar til den omsiggribende snylten på ulykke og katastrofer, der har været på vej siden industrialiseringen. Moore kommenterer selv dette i efterskriftet og virker bevidst om at han ikke er anderledes end de andre der graver sig ned i død og ødelæggelse.

Nu afslører det jo nok min alder, men jeg synes der er klare sammenhænge mellem From Hell og Maj Sjöwall og Per Wahlöös Roman om en forbrydelse. Det er helheden der er noget galt med, og selv om Gull er en psykopatisk morder, så er grundene til at han får lov til at fortsætte med at myrde lige så vigtige som hans egne forskruede ideer. Sådan lidt forkantet kan man sige at der er strukturelle problemer i samfundet, der der understøtter hans adfærd. Derudover er en bog som The Red Rose and the White også en perfekt partner til From Hell, eller Dickens, der giver den rette tidsånd.

En yderligere spændende
vinkel er den om frimurernes patriakalske kamp mod Kvindekønnet. Man kan vælge at se mordene som et forsøg på at holde kvinderne nede, stadigvæk efter at Manden har overtaget magten en gang for længe siden. Det spejler på nogle punkter Robert Graves ideer om den store moder, noget der også gennemgås i eftermaterialet.

Ekstramaterialet udgøres af beskrivelser til (næsten) alle siderne, med detaljerede gennemgange af hvad der ligger bag de enkelte dele af historien, en ekstra fortælling om alle Rippermanerne og så forsider fra de oprindelige hæfter. Ikke så ringe, faktisk er Moore beskrivelse af arbejdet med historien næsten lige så god som selve historien. Meget fængende.

Jeg har ikke det store kendskab til Campbells forrige ting, men har været glad for Moore, specielt Watchmen og League of Extraordinary Gentlemen. Og denne her er i en klasse for sig selv.

Den danske udgave er alle pengene værd, men jeg havde dog store problemer med tekstningen. Bogstaverne er for små og jeg har svært ved at se u’erne som u’er.
Noget tekst er røget i det lange essay bagest (s. 523) og i forhold til oversættelsen, er jeg ret sikker på at en del dialekt (eller nok rettere sociolekt når man taler England) er forsvundet. Det er også en ret stor mundfuld, at finde noget tilsvarende dansk.

Så alt i alt er det her en fremragende udgivelse, som jeg kun kan anbefale.

From Hell
Skrevet af Alan Moore
Tegnet af Eddie Campbell
600 sider
398 kroner. (Luksusudgave til 1295 kroner)

LINK: Faraos Cigare

10 comments

  • Tak for en flot anmeldelse. Jeg synes du kommer fint rundt og serverer ord og betragtninger sobert og klart. en fornøjelse. Præcis som at læse dette medrivende og tankevækkende værk. Tak især til Sivert og Christopher for at få FH i dette format til os læsere…

  • Nu skal den lige ha tid til at falde på plads. men den falmer allerede lidt; tror ikke det blir en jeg vil vende tilbage til adskillige gange, som fx, Watchmen.
    Teorien er selvfølgelig en af de sædvanlige latterlige frimurerkonspirationsting som er på mode, men Moore gør mange gode ting undervejs; Arkitekturafsnittet, hvor de følger stjerneaftegningen, og hvor Gulls teorier og visioner bringer det hele ud over et realistisk fortolkningsniveau, reder meget fra banalitet, og er ret fantastisk!!
    Og tegningerne ka jeg ikke forstå nogen kan opfatte som grimme..de er absolut stjernerne..Bernie Kriegstein..Jeff Jones (eller er det Frazetta?) og Victorianær grafik..super…Men Erwin har da den pointe, at det ER grafisk. Men de gjorde jo allerede noget lignende på de EC titler som Harvey Kurtzman var redaktør på..Hvis Erwin stadig lever, ku det da derfor være interessant at høre, om Kurtzmans ting (bla, krigsserierne) allerede var for meget Graphic Novel? efter hans mening, eller om det tværtimod stadig er en del af det aldrig overgåede EC højdepunkt?..Kurtzmans titler solgte jo ikke så godt igen.

  • Tja..I den her sammenhæng ikke så meget andet end, at man/ jeg kommer ligesåmeget til at tænke på viktoriansk avisgrafik, tegninger fra denne tid OG også lidt raderingsskraveringsteknikker, som på tegneserier. Og er der tegneserier jeg tænker på, er det, udover bla. de nævnte, især en række gamle avisserier. Her huserede en række fremragende skraverings- og tonekunstnere.
    Og så forholder jeg mig til Erwins negative opfattelse af moderne tegneserier, som han betegner som grafik.
    Erwin synes at fremhæve en bestemt,klar og tydelig, tegneseriestil, hvor man ikke kan snyde..eller noget i den stil. Jeg synes ikke at der er meget snyd over Campbells tegninger, og jeg synes heller ikke at stilen er helt uden forbilleder i klassisk tegneserietradition.
    Jeg kan, interesseret som jeg er i flere tegnetraditioner end tegneseriens, undre mig over at flere, også tilhængere af From Hell, åbenbart finder tegningerne grimme.
    Osv.
    Jeg synes også at de anmeldte værker fortjener at blive kommenteret, og dette er mine første udgydelser efter endt læsning..Der kunne komme flere.

  • Jeg har ikke forstået den der med at skravering er at snyde. Hvordan en kunstner kommer frem til sit resultat er vel ligegyldigt, det er et spørgsmål teknik. Og det kan være at en teknik kan gøre det nemmere for nogen at udtrykke noget, gør da ikke deres udtryk til noget inferiørt. At jeg ikke bryder mig om hans streg, er jeg ret sikker på er noget subjektivt – den er bare ikke mig (måske var det ikke den jeg voksede op med eller noget, og vi ved jo at nostalgien er den vigtigste kulturelle bedømmelsesfaktor i universet (og den eneste relevante)), men jeg anerkender fuldt ud Campbells evner, og at det virker her.

    Tænker du på gamle skraveringer, som dem illustrerede bibler og andre myter? Jeg synes egentlig at kunne huske noget der. Så måske ligger det ikke så langt væk alligevel. Har du nogle links til tidstypiske avisgrafik/tegninger,, det eneste jeg lige kan huske er punchtegninger og Dickens illlustrationer.

  • Skægteorien skal jeg ikke kunne gøre mig klog på..mener selv potensen udelukkende sidder i overskæget.
    Jeg anfægter overhovedet ikke Erwins ret til at synes From hell er tåbelig, og ikke at bryde sig om tegnestilen!!
    Jeg reagerer på brugen af ord som; amatøragtig..og dårlig (om tegningerne). jeg har før været inde på,, at bare fordi noget ikke rammer ens æstetiske smagsløg i den rette vinkel, behøver det jo ikke derfor være dårligt. Man ku jo passende henvise til “smags-og håndværksfejden” mellem salon/akademikunstnerne og den folkelige smag på den ene side og Manet og impressionisterne på den anden, hvor sidstnævnte gruppes håndværksmæssige færdigheder blev stærkt kritiseret og ifrågesat af førstnævnte gruppe.
    Samtidig forholdt Manets kunst sig satirisk til den lumre salonerotik, ved at lave den mere rå og utilslørede kobling mellem kunstmaleriets pseudomytologiske standardrepetoire og pornografien, idet han indsatte prostituerede, barpiger osv i stedet for de sædvanlige dvaske sanseobjekter; odalisker mm. Med stor skandaleefekt til følge.
    Og netop Manet og impressionisterne må være oplagte at ta frem i forbindelse med både tematik og stil i From Hell. Dengang var det det nye og rå, som voksede frem sammen med fotografiet, pornografien i mer utilsløret form, samt mange flere moderne begyndelser..At så netop den malerstil, grafik og avangardeholdning måske idag netop er blever til den gode smag og det elitære, er en anden sag.

    Og så beklager jeg personligt at Erwin trak sig. Det spændende ved serieland, som jeg ser det, er netop muligheden for at få samtalen om tegneserier bredt ud og behandlet i sammenhæng med alt muligt andet kulturstof..ellers blir det for snæver branche. og fanorienteret efter min smag.

  • Jeg kan sådan set godt følge det mishag, som nogen måtte føle ved Campbells tegninger. De er ikke amatøragtige, og From Hell er bestemt en kraftpræstation af både tegner og forfatter, men jeg synes nu nok, at der til tider går betingelsesløs lovprisning i den – især i forhold til den visuelle skildring af London. For der er ret beset ikke så meget at hente af stoflighed og kontrast: Pompøs imperie-arkitektur, lort og bræk i de små gyder, tågede nætter, gaslys, dugglinsende brosten, synlig ånde i de tidligere morgentimer, droskernes læderbeklædte intriør og kuskens krasse skægvækst – for nu bare at nævne nogle få af de utallige muligheder, der er at boltre sig med.

    Hvis man sammenligner med en stor by- og tidsskildrer som Tardi, så forekommer der mig immervæk at være et stykke ned til Campbells præstation. Selv om man ikke må den slags, så gør det altså alligevel – for prøv engang at forestille jer, hvordan From Hell havde set ud, hvis samme Tardi havde illustreret den. Nej, prøv nu rigtigt. Kan I alvorligt påstå, at det ikke ville have været federe?

Leave a Reply