Home / Anmeldelser / Kristers oplevelser: Seks nøgne sirener i seng ønskes

Kristers oplevelser: Seks nøgne sirener i seng ønskes

Jeg kan ikke huske hvordan jeg i sin tid endte på www.palindrom.dk men mødet med online-serien “Kristers Oplevelser” var noget af det bedre nettet har budt mig. Serien opstod i 1991 under matematikforelæsningerne på Århus universitet. Den har tidligere været trykt i studenterbladet Mads Føk og som to undergrundsalbums. Nu er den så ude som et ægte album på hele 96 sort-hvide sider.

Mange af de bedre humor-serier lægger et stort arbejde i dialogen. For eksempel den ekstreme dialekt i Lill’ Abner eller de nøje konstruerede sætninger i Van Gok og August Julius. Serien “Kristers oplevelser” har som koncept at seriens hovedperson altid taler i palindromer – altså sætninger der staves ens forfra og bagfra. Dette tvinger forfatteren til at opfinde nogle dagligdags situationer hvor hovedpersonens absurde replikker giver mening. Det bliver derfor nødvendigt at lade der indgå elementer som ørred i råfløde, eller en pose med hundelort i Metro medsamt en ven der hedder Abel.

Men … er det sjovt? Det er det faktisk. Hylende grinagtigt, endda. Min favorit er nok den om Rema 1001, et holistisk supermarked der blandt andet sælger originaltegninger af Mette Dreyer. Historien er drømmeagtig og ret anarkistisk. Seriens skabere forstår at udnytte mulighederne inden for deres selvvalgte dogma. Det er få humor-serier der byder på så meget variation i et enkelt album! Deres forsøg med stribe-formatet har dog en kedelig tendens til ikke at være morsomme, men der er heldigvis kun få af dem. Hele serien har noget nostalgisk over sig. Det skyldes dels tegnestilen, men der er også en hvis uskyld over seriens miljø, som ikke rigtig passer ind i verden anno 2009. Det er sjældent man kan bruge ordet “godmodigt” om nutidens humor, der ofte virker noget frustreret og kynisk. Den verden man møder i Palindron-serien er ret langt fra terror, stramninger, klimakrise og finanskatastrofer. Lidt som en opdateret version af Livets gang i Lidenlund. Okay, med undtagelse af en enkelt stribe om you-know-what. Seriens streg er gennemført amatøragtig. Tegningerne er klare, og kommunikerer bedre end så meget andet man ser. Jeg er dog noget skuffet over at de har erstattet håndtekstningen med en vektor-font. Det er ikke noget man lægger mærke til når man læser historierne, men jeg syntes den mere uligevægtige håndtekstning passede bedre til tegningerne.

Originalt og humoristisk – kan anbefales! Men smut ind på http://palindromer.dk hvor der stadig er en del striber online, og se om du kan lide varen.

Manuskript: Kristian Pedersen og Jacob Fredslund
Tegninger: Kristian Pedersen