Home / Anmeldelser / 4 stjerner

4 stjerner

Så er der igen godt Zoomnyt. Lady S er tilbage, denne gang med en 4’er og en 5’er. To ret gode album som kan læses uafhængigt af de foregående, men har et par referencer til dem. Det er Jean Van Hamme, belgisk forfatter, som står for begge plot, og det er han særdeles dygtig til. Som partner har han franskmanden Philippe Aymond, pen og farver, og de to har skabt nu fem gode læseværdige album.

Nummer fire i rækken hedder Narrespil, og du behøver ikke bruge meget energi på handlingen. Vi taler efterretningstjenesters ivrige forsøg på at vide alt, styre alt og sørge for at infiltrere så meget som muligt. Er man paranoid anlagt, så rammer albummet godt indenfor skiven, men der er nok ret meget sandhed gemt i plottet. Hvad ved jeg? Jeg formoder, at det er sådan.

Lady S bliver involveret. En kidnapning er metoden, og hun adskilles fra sin elskede adoptivfar. Og så kører møllen. Hvem står bag? Hvorfor? Hvem kan man stole på? Hvis du kan huske den britiske forfatter Alistain McLeans mange gode spionbøger, så er du tæt på nerven i albummet. Det er spændende, godt men lidt sindrigt fortalt, og så mange tråde, at man til sidst næsten har glemt, hvem der gjorde ditten og hvem der stod bag datten. Det sidste er så albummets største svaghed. Jeg er ikke dum, men gammel, og det kneb til sidst med at holde puslebrikkerne indenfor rammen.

Næststørste svaghed er, at alt flasker sig. Det bliver næsten for nemt, og det gælder både for Lady’en og for alle skurkene.

Gid alt var så nemt i virkeligheden.

De to setbacks til trods, er der tale om et fint og spændende album. Softcover, 42 sider i farver og herligt fri for dum fjollehumor, ingen overspringshandlinger af den ligegyldige slags, men lige der ud af i bedste 007-stil.

Det er slemt underholdende og både denne 4’er og 5’eren (mere om det i næste anmeldelse) er væsentligt over gennemsnittet indenfor genren. Jeg er underholdt og giver karakteren 4. Havde Zoom lavet, eller får lavet, et samlebind med Lady S og alle genvordighederne, med baggrundsmateriale og den slags, så ville jeg ikke tøve og gå pænt op i min bedømmelse.

Titel: Lady S – Narrespil

Tekst: Jean Van Hamme

Tegnet og farvelagt af: Phillippe Aymond