Home / Anmeldelser / Lunch

Lunch

Lunch_01Kontor? Aldrig i livet. Det må du enten selv have sagt, og hvis ikke, så kender du med garanti nogen som har. Jeg har. For findes der et mere dræbende og ødelæggende rum end et kontor? En firkant uden udsyn, men med et skrivebord, en computer, måske et maleri på væggen og ellers næsten ingenting. Og lige ved siden af dig, er der præcis samme ingenting. Og her sidder de så, grå og ens. Dag ud og dag ind.

Er det mon sådan?

Nej, vel? Det kunne man ellers godt forlade sig at tro, når man høvler Zooms nye serie, Lunch, igennem. Den er begået af nordmanden Børge Lund, og den er faktisk rigtig morsom. Jeg ville ellers have forsvoret det, men tonen og det underspillede er helt i vinkel. Vi taler grin og punchlines, en evig pedanteri og ævlen og alt sammen sat i den der lidt halvsløve og kedelige ramme. Og der findes typerne. Arketyperne fra kontorerne. De kedelige, de tavse, dem der altid kommer for sent, brokkerøvene, dullerne, de nosseløse og på 48 farvefattige sider kommer vi stille og godt rundt. Stille fordi der ikke er de store falbelader eller krumspring. Det er tørt og tungt og samtidig ret sjovt. Ikke alle sider, nej, men tilpas mange af siderne er morsomme, morsomme nok til at man underholdes og holder fast.

Farvevalget er ikke noget at råbe hurra for, og baggrundene er stort set ikke eksisterende.

Karakterne præsenteres på albummets bagside, men man skal anvende kikkert for at læse hvad de enkelte står for. Sådan er det heldigvis ikke inde i albummet.

Og så på siderne folder folk sig ud. Et broget kedeligt galleri af kontorfolk, men som før skrevet, så er der altså et herlig lune og man når aldrig at kede sig eller ønske at lægge Lunch fra sig.

Det er en forholdsvis ung serie, vel en 9-10 år gammel, og har kørt og kører godt i de norske aviser. Det forstår jeg godt, og jeg kunne sagtens se striberne i vores aviser også. Overraskende nok, fordomme fordomme, så virker lunen godt også som album, og det ser jeg som en stor værdi.

Stor nok til at første Lunch udløser en 4’er, nej en fin 3’er…

karakter_3af6

Titel: Lunch