Home / Anmeldelser / MAD – De største tegnere – Sergio Aragonés

MAD – De største tegnere – Sergio Aragonés

MAD har været en amerikansk kulturinstitution siden bladet blev grundlagt af Kurtzman i starten af 1950’erne. Det var så også det eneste blad fra EC, der overlevede hetzen i midten af 1950’erne. I dag hører det tilbageblevne blad og EC selv ind under forlagsgiganten DC Comics, men ellers er alt ved det gamle. Stadig Alfred E. Neuman som maskot, og – siden 1963 – stadig den forunderlige tegner, Sergio Aragonés. Den gag tegner, der måske tydeligst kendetegnede bladet i al den tid, en del af den hårde kerne sammen med f.eks. Don Martin.

Nu er turen så kommet til at fejre Aragonés’ fantastiske liv og arbejde med en lækker hc i Cobolt’s stort anlagte bogserie om de største MAD tegnere. Næsten 200 siders gags, mange nyfarvelagte, lækkert papir, behørigt redaktionelt materiale i form af interview og artikel, og så minsandten den berømte folde-ud plakat, hvor Aragonés tager kærligt pis på hele MAD redaktionen.

Det er noget så flot, og gennemgående fejlfrit tekstet og dygtigt oversat. Oversætter er Carsten Søndergaard, en mand, der ellers mest beskæftiger sig med europæiske tegneserier, men her tydeligt viser sin begejstring. Der er blevet kælet for denne udgivelse, og den er så rigeligt sine 348 kroner værd. Faktisk flottere end den amerikanske, ja, på alle måder en forbilledlig udgivelse.

Aragonés’ tematiserede “MAD takes a look at…” fylder mest, de var jo beregnet på større gengivelse end hans MAD Marginals. De små margen tegninger er også her trykt i margener i bogen. Her kunne man måske have ønsket lidt forstørrelse, men det er i det mindste tro mod ånden og den oprindelige placering i bladene.
MAD har næsten alle dage rakt ud over comics fandom, henvendt sig til almindelige læsere pga samfundssatiren. Selv om der er overlapninger, findes der reelt to typer MAD læsere, tegneseriefans og så almindelige, dødelige læsere. Så den kvikke mexicaner har fans både her og der. Som da jeg var på kanotur med en engelsk skoleklasse i 1977 (Tunbridge Wells), og en af drengene fortalte mig, hvordan han kunne tilbringe en hel weekend med en stor stak MAD, og kun læse de små marginals, ikke andet. Dét er gennemslagskraft, og det er universelt. Af sådan noget udspringer stor kunst, og derfor kan det næppe overraske, at Aragonés har modtaget et hav af priser. Manden er nu fyldt 81 år – og er stadig betragtet som verdens hurtigste tegner.

seks bobler ud af seks mulige
MAD – De største tegnere 2 – Sergio Aragonés
192 sider, farver og sh, hc