Home / Anmeldelser / Marie Curie – Et lys i mørket

Marie Curie – Et lys i mørket

Marie Curie – Et lys i mørket

Jeg indleder to forskellige steder. Først skal du forestille dig, at du en solskinsdag sidder ved en å, har al tid i verden og du fisker. Åens strøm giver perler i vandet, og omkring dig høres pip og vinden i træerne, og du lader dig langsomt forføre af naturen, fiskeriet og zen bliver dig.

Andet nedslag: Du ser omslaget på en bog og bladrer lidt i den. Ikke noget for mig, tænker du og vader videre og finder de kendte bøger, dem du altid har læst og som alle andre læser. Du ender med at købe en metervare og går hjem, læser og glemmer igen. Du er en skilling fattigere og ikke meget klogere.

Se, Cobolts Et lys i mørket er en vidunderlig udgivelse. Ikke sådan umiddelbart lokkende, og jeg ville som regel gå langt uden om den. Både cover og indhold ser uinteressant ud, og jeg ville nok nappe et værk som jeg kendte.

Men det ville være særdeles forkert og ret synd for mig. Bogen er nemlig ret god, og det er en gevaldig underkendelse. Da jeg læste den blev jeg opslugt. Bogen mindede mig om Fremtidens araber, både i tempo, indhold og indlevelse. Bogen er en slags fortælling om en meget bemærkelsesværdig kvinde. Marie Curie er kvindens navn og hun har for evigt sat aftryk og gjort indtryk i en verden, kemiens og fysikkens, som jeg slet ikke kender til. Hun modtog hele to Nobelpriser, både i fysik og i kemi, noget som ingen andre har fået. Og hun var tilligemed den første kvinde, der fik den eftertragtede Nobelpris. Det siger sig selv, at hun var en ganske usædvanlig karakter, et unikum og et slags vidunderbarn.

Det var nu ikke hverken lykke eller vidunderlige stunder i familien og opvæksten. At være polsk i en tid, hvor det var ikke bare svært at være polak, det var nærmest forbudt, og denne prægning satte sig spor. Dertil kommer fattigdom og sygdom, og enhver ville bukke under. Blot ikke Marie og hun må være en af den vestlige verdens største mønsterbryder.

Bogen fortæller om hendes opvækst, drømme, kærlighed, uddannelse, afsavn og jo – vi er i den gode ende af læseoplevelser. En bog der sirligt og i et roligt fortælletempo er som åen ovenfor. Man nyder den. Man læser uden at tænke på, at man læser. Som at sidde ved åen og være i naturen uden omsvøb eller andre forstyrrelser. Store ord, ja, men bogen efterlader mig rigere. Menneskets vilje og ihærdighed kan klare inderligt meget. Eftertankerne er mange. Kig på dit eget liv og dine bekymringer. Det regner og du er våd. Pizzabiksen har lukket, benzinen stiger og landsholdet taber. I kontrast læs Et lys i mørket og dyk ned i mobning, fattigdom, sygdom, afsavn og der var ikke Statens Uddannelsesstøtte. Der var røv og nøgler. Hårdt slid fra morgen til aften. Sådan lidt Askepotagtigt, bare virkeligt.

136 sider i farver og den røde tråd er ganske tydelig. Konkret og fremadrettet biografisk og de hvide skiftevis talebobler og forklarende tekst giver de flotte collageagtige farverige billeder liv. Og når jeg skriver farverig, så er albummet holdt i få farver. Der er hverken skrigende farver eller andet snavs der forstyrrer øjnene, kun milde mørke farver, som dels er ildevarslende, hvis man vælger det, og beroligende. Men det kræver en fiskestang og noget stille vand.

Så er det en lækker udgivelse. Softcover er det ikke, og heller ikke hardcover, men sådan lidt imellem. Et kort forord samt fotos og vidnesbyrd om forfattere, to højt uddannede forskere, begge danske og illustratoren, en polsk kvinde ved navn Anna Blaszczyk. Sidstnævnte bør især fremhæves, for det ER imponerende, at gøre simple illustrationer vidtløftige og bevægende.

Samlet ringer klokken på bakken. Vi klinger med 5 store Nobelpriser.

Titel: Marie Curie – Et lys i mørket

Skrevet af:  Frances Andreasen Østerfelt og Anja C. Andersen