Home / Anmeldelser / Nestor Burma: Skydetelt på Place de la Nation

Nestor Burma: Skydetelt på Place de la Nation

Faraos har påtaget sig at udgive hele Tardis serie om Nestor Burma, der har Leo Malets klassiske kriminalromaner fra efterkrigstidens Frankrig som litterært oplæg. De to første album er netop udkommet, og ifølge planen vil de resterende tre album udkomme i løbet af 2009. Den ene af de to, Rue de la Gare 120, er tidligere udkommet under titlen Galskab i Rue de la Gare, men Skydetelt på Place de la Nation er ny på dansk.Handlingen
En aften forvilder privatdetektiven Nestor Burma sig ind i et gadetivoli. Her fatter han straks interesse for en yppig brunette. Han forsøger at få en flirt i stand med hende og følger derfor efter hende rundt blandt de forskellige forlystelser, men højt oppe i rutsjebanen bliver han pludselig grebet bagfra af en mand, der forsøger at smide ham af. Det lykkes imidlertid Burma at smide angriberen af i stedet, men til gengæld står han nu over for en af sine mest mystiske sager: Hvorfor blev netop han udsat for dette tilsyneladende tilfældige mordforsøg? Og mystikken breder sig, da Burma erfarer, at et lignende uprovokeret angreb allerede fandt sted i selv samme rutsjebane et år tidligere.

Leo Malets kyniske og sarkastisk anlagte antihelt skylder en del til den amerikanske kiosklitteratur og kriminalforfattere som Dashiell Hammet og James M. Cain, men i Skydetelt på Place de la Nation er Tardi som altid åbenlyst begejstret for at tegne det gamle Paris, og det hjælper med til at give serien et umiskendelig fransk præg. Leo Malet har da også selv udtalt, at, af alle de forskellige film-, tv- og tegneserie-adaptioner der er lavet over hans bøger om Nestor Burma, er Tardis fortolkninger dem, der fanger stemningen i serien bedst. Blandt de historier, vi har fået på dansk, foretrækker jeg personligt Rue de la Gare 120, men udelukkende fordi læseren dér bliver taget i hånden og hjulpet gennem den meget kringlede kriminalhistorie vha. korte, afpassede resumeer undervejs i fortællingen. I Skydetelt på Place de la Nation er der nemlig ingen kære mor, og læseren må selv prøve at holde rede på alle trådene indtil, de samles på de sidste 5-6 hæsblæsende sider. Det er selvfølgelig frustrerende, men jeg ved også godt, at sådan bør det egentlig være, og jeg var alligevel fanget fra først til sidst, for Leo Malets halvtreds år gamle forlæg holder stadig, når Tardi puster liv i det med sine teatralske figurer og animerede brug af talebobler. At læse Nestor Burma i Tardis udgave er lidt som at se en gammel film, som var langt forud for sin tid.

Kærligheden til kiosklitteraturen har været et af Tardis kendemærker gennem hele hans karriere og kan udover Nestor Burma bl.a. også spores i de fantastiske eventyr om Adele. Jacques Tardi er en af de mest roste franske tegneserieskabere overhovedet og med sin på én gang uskønne, men alligevel charmerende streg har han gang på gang formået at ophøje populærkultur til kunst – en særlig evne, som Skydetelt på Place de la Nation blot understreger endnu en gang.

Manuskript: Leo Malet
Tegninger: Jacques Tardi
Oversætter: N/A