Home / Anmeldelser / Niko

Niko

Sid ned, lyder det. Langt de fleste gør det, og efter kun få minutter er alle på deres pladser. Lektionen kan begynde og bogkassen ovre ved vinduerne lokker. Læsebåndet er i gang. I de næste 20 minutter emmer klassen af ro.

Ungerne læser.

Vi har nemlig fået tegneserien ind i skolen, og også i indskolingen. Søren og Mette hører en anden tid til, og som jeg så længe har tænkt og sagt, så hører tegneserien oplagt til i klasserummet.

For et par år siden var der en glad træt dreng. Far sad ved sengen og læste Asterix og alt var godt. Over kaffen senere på aften løb en masse tanker rundt i stuen. Jan greb dem, vores Jan Kjær og den tanke han greb var, at det var lidt besynderligt, at en tegneserie stilet til børn alligevel rummede så forholdsvist mange voksne ord og løjerlige sætninger, som røg over knolden på den nu sovende dreng inde ved siden af.

Den aften blev grundstenen lagt. Kaffen røg ned og på nattens tømmerflåde florerede vilde tanker. Tankerne fik sidenhen ord og dermed var Niko, Sola og Flint i støbeskeen.

For de helt unge læsere, både udenfor skoleregi samt i indskolingen, er det yderst vigtigt at komme godt ud af startblokken. Langt hovedparten af børn i vores forskellige skoler ønsker brændende at lære. Men for enkelte er det der med bogstaver en lidt større udfordring.

Der er her svenskeren Carl-Hugo Björnsson kommer ind i billedet. Jeg går ikke i detaljer nu, da du selv kan google mandens baggrund og hvad han kom til at betyde for læsningen. Kort handler det om LIX. Et mærkeligt ord, men for pokker da, en effekt i læseteori og praktisk udførelse. Et redskab med muligheder.

Se, det ved Jan Kjær udmærket og på den baggrund, og så mange mange Asterix’er, blev fremtidens Søren og Mette født.

Bøgerne emmer af et rigt billedsprog, afvekslende ansigtsudtryk som udtrykker tydelige følelser, dynamiske figurer og ditto handling. I Niko, Flint og Sola er der mange billeder og mange ord, men fuld stop. Ord og billeder tager hinanden i hånden, og forskellen fra den gængse letlæsningsbog og til det Kjærske univers er, at der i Kjærs bøger er op til tre gange så mange illustrationer.

Når så samtidig at bøgernes handlingsmæssige platforme er velkendte for ungerne, at historierne og de etiske dilemmaer matcher ungernes gøren og laden i fritiden. Man har populært sagt taget hverdagslegen ind i bogen, hvor den favner og blendes med skriftligheden. Den bedste måde at lære at læse på, er ved struktureret læsning samt kyndig og vedholdende støtte. Klassiske tanker udi læsningsteori, og så alligevel nytænkende.

Mød Niko. Han er ikke fan af solen, men smart nok til at vide, at solen ikke altid er en fjende. Niko besidder en ret speciel form for magi. Han kan lave skyggemagi. Gøre skygger til våben, til fælder, til griberedskaber.

Alt kan Niko skabe ved hjælp af skyggemagi.

Niko har en god ven, og denne er blevet bestjålet. Ved hjælp af magi formår Niko at hjælpe sin ven og alt dette på kun 22 sider.

Kort og godt.

Så er du i skolevæsenet og har med danskfaget at gøre, så zoom lidt ind på de hersens Jan Kjærbøger. Er du far eller mor, og skriger stille over dine ungers konstante skærmbrug, så flå dem med på biblioteket og nap alle de Taynikmabøger du kan finde.

Målgruppen er fra 5 år og lidt op, og en herlig forlængelse af alle de andre også gode seriebøger for de mindste.

Er du ligeglad med skolevæsenet og er dine unger for gamle, og samtidig for unge til selv at få børn, så skal du naturligvis ikke nappe Niko eller nogle af de andre.

Men tilhører du ikke en af de to kategorier ovenfor, og ellers kan øjne børn eller børnebørn lige om hjørnet, så stands lige op. Kig bøgerne lidt igennem. Du vil ikke blive skuffet. Jeg er ret sikker på, at gode vaner kan etableres, og det er slet ikke dårligt at starte med det bedste først. Med en af disse JK’er, er skolen og ungerne godt på vej.

Reading is gold.

Det vil ikke give mening at uddele karakter. Bogen er suveræn for alderstrinnet.

Basta.

Titel: Niko
Tekst og illustrationer: Jan Kjær
Forlag: Agama
Format: 32 sider i farver, indbundet
Pris: 79,-
Isbn: 978-87-93231-69-6