Home / Anmeldelser / Prinsen af Persien

Prinsen af Persien

Forlaget Carlsen står bag Prinsen af Persien, som her præsenteres for første gang på dansk som en graphic novel, skabt af manden bag computerspillet ‘Prinsen af Persien’, Jordan Mechner sammen med forfatteren A.B. Sina.

Der er et grundigt og herligt langt efterskrift, begået af Jordan Mechner, om hvem Prinsen af Persien virkelig er.

“Fra en kvindes liv vil en mand se verdens lys ved den tredje fuldmåne om to hundrede og enogfyrre år; alle herskeres og alle beherskeres banemand.”

Lige fra Robin Hood til vikingerne, fra tempelridderne og kætterne, som man fulgte og forfulgte, så rummer historien dramatiske og drabelige vidnesbyrd om svig, had, sejre, hævn, kærlighed, sorg, angst, storsind og mod. Historiebøgerne er beklædt med de overlevendes panser og indtryk, men helt sikker kan vi aldrig vide, os der læser efterfølgende.

Og når Prisen af Persien indledes med en slags oplysende og dømmende pegefinger, om at alt ikke er hvad vi tror, og at vores egen, til tider løbske fantasi, er vores egen indre skaber, så ved man, at vi er i en fiktiv verden. Men på en forunderlig og nærmest forførrende måde, så glemmes dette lynsnart og vi er midt i legender og drama. I en anden tid og en helt anden kultur. Alligevel er disse epos i tråd med vores egne helte og skurke, for ondskaben og godheden er universel. Lidt ligesom et computerspil. Du vælger selv dine døre, til en hvis grad…

Nuvel. Vi befinder os tusind år tilbage i tiden, i Persien og her er en bror ved at blive dræbt. Ved at…

Og tiden rinder igennem denne bror, myrdet af sin egen bror, nærmeste vidne deres fælles søster…

Og det sidste denne snart døde bror tænker, baner vejen for en forunderlig og smuk, omend meget dyster, beretning fra dette ældgamle land, Persien.

Jeg elsker denne bog. Jeg elsker den. For jeg elsker det man populært kunne kalde ‘den gode historie’, og heri Prisen af Persien er der en overflod af fantastisk gode små historier, alle som perler på en snor der samlet danner en fortryllende smuk perlekæde. Det ER yhyggeligt og dystert, når en knøs tvinges ned i en brønd (side 20), og det er SINDSYGT skræmmende, når han få sider senere, nu om natten, frivilligt kravler derned. Der er i hobetal af små finurlige historier i historien. Lidt ligesom Karen Blixen formåede at væve sine smukke fortælletæpper, så er vi også herligt indsvævede i 2 mestres hænder. Jeg har ikke læst mange graphic novels, men er de kommende som denne her, så er der lyst for den voksne tegneserie.

Hardback, overkommelig pris, flot langt informativt efterord og en fabel der sparker røv. Det er forårstegn, og så bliver sommeren god.

Nu skrev jeg godt nok en overkommelig pris, men det vil jeg så småt tage tilbage. 300 danske finanskroner er meget, men man FÅR altså meget for sine skillinger. Tegnemæssigt genkendelige figurer, aldrig karrikerede og med en fast streg, så er vi godt hjemme. Der er en lilla og blårød nuance igennem samtlige bogens sider, og disse tunger farver, som en vidunderlig diamant fra de fyrreogtyve røvere, skinner hele bogen igennem. Og jo – jeg skrev ‘bog’, for det er en bog og ikke et almindeligt tegneseriealbum. Det kan nogen gange være vanskeligt at kode, når jeg scanner forsiden ind og smider jpeg’en på SJ’s forum. Og det er godt, at det er en bog. Den fylder mere, den virker bedre og supplerer dermed plottet og de flotte farver.

Det er vist meget lang tid siden jeg har været så begejstret for et værk. Det er en bog både til de voksne fans af graphic novel, men sandelig også en læsebog for de unge læsere. Den er da voldelig, ja, men aldrig svælgende eller letkøbt, og mine tøsebørn vil elske denne bog. Er det et krav, en slags forudsætning at man kender til, eller elsker østens mystik? Næ – slet ikke. Som jeg indledte med, så er der universielle begreber i vores væren, og det uagtet tid og sted. Og skal man starte et liv med graphic novels, så synes jeg man skal begynde med denne.

Manuskript: Jordan Mechner og A.B. Sina
Tegninger: LeUyen Pham og Alex Puvilland
Oversætter: Niels Søndergaard