Home / Anmeldelser / Røde Orm: I Vesterled og østerled

Røde Orm: I Vesterled og østerled

Røde Orm er tegneserie-udgaven af de berømte historier om vikingehelten Røde Orm, skrevet af Frans G. Bengtsson i 1930’erne. Tegneserien blev tegnet i årene 1998-2003 af charlie Christensen, som måske er bedre kendt som manden bag Arne And, som han tegnede under pseudonymet Alexander Barks. Serien er tidligere udkommet i 4 albums, men er med denne luxus-udgivelse samlet i et bind med nyt forord Frans G. Bengtssons barnebarn og historikeren Peter Englund. Desuden får vi masser af skitser og fotos samt levende beskrivelser af hele tegneseriens tilblivelse.

Røde Orm foregår i vikingetiden omkring det tidspunkt da de glatragede præster begyndte at udbrede kristendommen til norden. Vi følger den unge orm som ufrivilligt havner ombord i et vikingeskib. Det bliver startskuddet på det ene hæsblæsende eventyr efter det andet, som bringer Orm til steder som Corboda, Jelling og London. Undervejs bliver han både livvagt for Almansur og galejslave. Det hele kulminerer med et julegilde hos Harald Blåtand, hvor han bliver indrulleret i krigen mod Kong Ethelred den Rådvilde af England. Der bliver såmænd også plads til lidt romantik undervejs.

Lad mig lige sige med det samme at jeg aldrig har læst Røde Orm i bogform, selvom jeg gennem årene er blevet opfodret til det fra flere kanter. Men det bliver næppe nødvendigt nu efter jeg har læst Charlie Christensens forrygende tegneseriudgave.
Blodet flyder og afhuggede hoveder flyver gennem luften i et væk, i denne fortælling fra en tid da mænd var rigtige mænd, og det at dø var lige så naturligt som den næste kop øl. Dialogen er frisk og humoristisk hele vejen igennem, og man kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over disse lettere primitive vikingers forståelse af verden omkring dem. Især deres forståelse af den kristne og muslimske tro i modsætning til deres egne hedenske guder er rigtig morsomt, især for en gammel ateist som mig. Højdepunktet for mig var helt klart Harald Blåtands julegilde, hvor kongens staldmester tørt annoncerer at: “Kristi og Haralds fred råder i denne sal, og ingen sværdæg må anvendes til andet end at skære mad med!” og fortsætter: “Hver skade som tilføjes en anden – måtte det være med et ølkrus, kødben eller trætallerken – regnes som fuldt drab, og den skyldige får en sten bundet til halsen og druknes i Fårup sø!” Se det er sgu til at forstå!
Selvfølgelig ender det med drab, men før det kommer så vidt får man lige historien om Sigurds togt mod nordmændene og om hvorfor han har beholdt sit lange hår. Personligt grinte jeg ligeså meget med som hele gildesalen i bogen.
Da jeg første gang bladrede tegneserien igennem synes jeg at tegningerne var lidt for enkle og til tider også lidt for karikerede. Umiddelbart syntes jeg at Charlie Christensen var det forkerte valg som tegner, jeg mener, det er jo li’som ham der tegnede Arne And, ik’!? Alle de fordomme blev dog gjort til skamme da jeg først gik i gang med at læse den.
Tegneren har virkeligt bestræbt sig på at gøre samtlige lokationer, bygninger og beklædningsgenstande så autentiske som muligt, og det øger læseoplevelsen. Desuden passer det fint ind i fortællingen og selve sproget med de karikerede personer.

Trods de mange makabre og bloddryppende sekvenser, bør Røde Orm være obligatorisk læsning for enhver frisk dreng/mand.
Det hele bliver fortalt så spruldende og humoristisk, og bliver suppleret så godt på billedsiden at jeg bliver nødt til at citere min svigermor efter hun havde bladret den igennem: ” Ihh, bare der var nogen af børnebørnene der ville skrive den på ønskelisten, fremfor det sædvanlige l%&t de ønsker sig!”

Manuskript: Charlie Christensen
Tegninger: Charlie Christensen
Oversætter: Carsten Meedom