Home / Anmeldelser / Sabotage i Viborg

Sabotage i Viborg

Jeg var vel omkring 10 år gammel, da min bedstefar for første gang fortalte om befrielsen. Ikke besættelsen, men befrielsen og den glæde der strømmede i Silkeborgs gader og det virvar af smil, flag, knus, kys og muntre ansigter.

Sabotage i ViborgHan talte, og var god til det og jeg ventede bare på det øjeblik, som jeg vidste at han var så eminent god til. Øjeblikket hvor historien skiftede fokus. Hvor hans stemme ændrede sig og gik fra tale til at hviske. Vi rykkede sammen, og både han og vi nød, at han med sine ord kunne tryllebinde os. Han berettede om tyskerpigerne, de tarvelige feltmadrasser og den mørke stemning af hævn, der også blev en del af min bedstefars historie, og den danske med. Min bedstefar er død, men selvfølgelig lever mange af hans fortællinger videre. I glimt, dog, i mit og andres hoveder, der nød bedstefar fortælle.

Johan Nørgaard Pedersen er Viborgdreng, og jeg er sikker på, at han, som min bedstefar, også elsker at fortælle og at han er god til det. Johan er manden bag Cobolts udgivelse ’Sabotage i Viborg’, og det er på mange måder en overmåde dejlig udgivelse. Den emmer først og fremmest af fortælleglæde og siderne springer en i knolden, præcis som de eksplosioner og skududvekslinger, bogen også bringer. Sabotage i Viborg er en graphic novel baseret på virkelige hændelser. Præsten og enkemanden John Andersen gjorde det, som vi ikke måtte for den tyske besættelsesmagt. Han så ikke tavst til, men var med til at give hagekorset modhager. Han bliver opsøgt i præsteboligen, hvor han føles lidt på tænderne. Forsigtighed med hvem man talte og om hvilke emner, var essentielt, for alt imens små modstandsceller så dagens lys, så var det en betændt tid. Hvem kunne man lide på, og hvem skulle man agte? Likvideringer, stikkerier og rygter var der jo også, så man måtte træde varsomt. Midt i 160 siders vaskeægte rendyrket action uden større dikkedarer, med buldrende tog, larmende skydende flyvere og kugler der fyrer en om ørerne, så er der nemlig lejlighedsvist også plads til de nære ting.

Elskov, angst, forsigtighed, foragt, smerte, sorg. En ramasjang af følelser iblandet voldsomhed og fortælleglæde. Der er fart over feltet, men aldrig for meget fart. Der er krudt og kugler, en helvedes masse sveddråber, men aldrig uden overdreven påtagethed. Historien er fermt fortalt, og holdt i et, tør jeg sagtens sige, hæsblæsende tempo. Det tager ingen tid at læse bogen, og det er både fordi den er flot og medrivende fortalt, og fordi Johans tegnestil er så direkte og rå, simpel nærmest, og det er som oftest en fin kombination.

sabotage i viborg sideDer er således ikke kælet for baggrunde, eller fluekneppet på hver eneste detalje. Karakterne er næsten endimensionelle, og kun lejlighedsvist stikker der følelser eller eftertanke ud. Skidt, kunne man sikkert kværulerede hævde, og ja, sine steder ser det ud af helvede til, og man kunne godt have lyst til at klynge Johan op på hagekorset og tvinge ham til at gøre mere ud af især personerne – og så alligevel ikke, for det er slet ikke det fine eller nænsomme som Johan har villet fortælle efter endsige tegne. Sabotage i Viborg er nemlig en fortælling i bedstefars ånd og kaliber, en tegnet actionmættet hyldest til Viborg, til friheden og de værdier der hører hertil, samt naturligvis til de tapre personer, og deres familie og netværk, der trodse den tyske jernnæve. En ramasjang af billeder, ord og tempo.

Om fortællingen er reel og sand eller ej er fuldstændig ligegyldig. Johan har selv udtalt, at han visse steder har taget sig forfattermæssige rettigheder, men selve vores hovedaktør, Guds mand, John Andersens skæbne er reel nok.

Cobolt skal have stor ros for at have nosser og visioner til at få Johan ’undergrund’ Nørgaard Pedersen til at bringe denne tohundredeogotteogfyrre kroners graphic novel på gaden. Der er et lille forord og en kort forfatterpræsentation til sidst, og så er OPROP! også med.

Jeg har læst historien for og med mine unger. De er i den alder, hvor etik og værdier er begyndt at få en større betydning (i hvert fald en stigende bevidsthed om størrelserne) og de syntes at bogen er god og spændende. Jeg samtykker.

Tegningerne og karakterne mindre om dårlige dage i barndommens krigstegneserier, men det kompenserer Johan fuldt ud for ved at levere en dramatisk og spændende fortælling holdt i et hæsblæsende og sveddryppende tempo. Det nuancefattige er der, ja, men det er en spiselig kamel. Lad endelig Johan dyppe pen og hjerne og lad ham kratte og fortælle. Jeg, mine piger og forhåbentlig mange andre med vil stimle sammen og lytte i åndeløs spænding. Præcis som med min bedstefar.

Fem skud med bøssen ud af i alt seks mulige.

Forfatter og tegner: Johan Nørgaard Pedersen
Format: 160 sider s/h med forord og efterskrift