Home / Anmeldelser / Saga – Vol. 2

Saga – Vol. 2

Saga 2 coverEn kvinde der er fangevogter på planeten Landfall, og en mand fra planeten Wreath, der er fange hvor kvinden arbejder, møder hinanden under disse omstændigheder. Ting sker imellem kvinder og mænd, og det ender med at hun befrier ham, og hjælper ham med at flygte. Hun bliver gravid, og de får et barn sammen. Kvinden hedder Alana, faderen hedder Marko og barnet hedder Hazel. Dette er meget ilde set da Landfall og Wreath består af forskellige racer, og i uendelige tider har været i krig med hinanden. Nogle lejemordere bliver sat på opgaven og snart går den vilde jagt.

Forfatteren er Brian K. Vaughan, der på dansk også er kendt for Bagdads Løver og Wolverine: Logan, og tegneren er Fiona Staples.

Denne bog starter hvor den første sluttede, med at Markos forældre er kommet ombord på rumskibet, hvori Marko, Alana, Hazel og spøgelsesbabysitteren Izabel er flygtet. Markos mor misforstår situationen og smider en fordrivelsesformular på Izabel, så hun bliver sendt til den nærmeste planetoide. Marko og hans mor tager sammen af sted til planetoiden for at finde Izabel igen. Markos forældre ved der er sendt dusørjægere efter ham, og kommer for at advare og hjælpe ham. Forældrene er selvfølgelig ikke tilfredse med situationen, og det hele starter med et skænderi imellem Markos far og Alana og Markos mor og Marko. Efter der er faldet lidt ro over tingene, får Marko og hans mor fundet Izabel igen, efter at have mødt en yderst makaber skabning, og det viser sig også at planetoiden gemmer på flere hemmeligheder og problemer end først antaget.

Tilbage på rumskibet er Alana langt fra tryg ved Markos far, der meget gerne vil i kontakt med Hazel. Markos far bliver holdt tilbage af rumskibets sikkerhedssystem, men bryder fri ved hjælp af en formular. Han bruger herefter en formular på at få Hazel til at sove, da hun vågner op igen, ligger barnet ved hendes side, sammen med en pakke med nyt tøj. Det ender selvfølgelig med at Hazel kommer rigtigt godt overens med Markos far, og også at han betror hende en meget personlig hemmelighed.

Saga 2 pic

En person fra Markos fortid dukker op, og deltager særdeles aktivt i menneskejagten sammen med en af dusørjægerne. Vi kommer forbi Sextillion igen, som vi stiftede bekendtskab med i den første bog, og vi får i små bidder af gangen, fortalt hvad der helt konkret skete da Marko og Alana mødte hinanden, og hvordan de flygtede sammen. Prins Robot IV der gjorde sig godt og grundigt upopulær hos lejemorderen Viljen i den første bog, ved at dræbe en anden lejemorder, nemlig Viljens ekskæreste Stilken, er naturligvis også med igen.

Historien handler vel egentligt om en umulig kærlighed, og er altså at betragte som en kærlighedshistorie, og så alligevel ikke, fordi der er fuld fart på det hele, og der sker noget hele tiden. Det må kræve en helt utrolig fantasi at lave sådan noget her, men man må sige at det er utroligt vellykket. Det tager naturligvis også sin tid som læser at sætte sig ind i dette univers, og få et forhold til persongalleriet, derfor synes jeg faktisk at bog nr 2 er bedre end nr 1, forstået på den måde, at man nu er ved at komme langt bedre ind i det hele.

Bogen er en hardcover udgave der indeholder Saga # 7-12 samt nogle sider bagerst i bogen med variant forsider. Det er et par virkelig gode serier G Floy Studio har startet op i form af Saga og Fatale.

SAGA vol. 2
Skrevet af Brian K. Vaughan
Illustreret af Fiona Staples