Home / Anmeldelser / SHI – I begyndelsen var vreden

SHI – I begyndelsen var vreden

I begyndelsen var vreden

Nå, hvad har vi så her? Intet mindre end en perle af en udgivelse, og jeg melder hermed, at et af dette års allerbedste tegneserier er nu kommet til Danmark. Det er forlaget ShadowZone som står bag og stor tak for det.

Titlen er ´I begyndelsen var vreden’ og som overrubrik SHI efterfulgt af det japanske tegn for død. En lækker udgivelse, og her taler vi ikke kun som helhed men skam også helt ned i de bittesmå detaljer.

Selve historien er både brutal, medrivende modbydelig ond og intenst spændende. Det er nogle dage siden, at jeg for alvor er blevet rykket rundt af et album, men denne her, den sparker røv. Big time.

Sådan overordnet piller albummet ved en af mine betændte torne, de store sociale forskelle mellem mennesker samt det menneskesyn man kan have. Min opvækst var kummerlig og jeg blev ganske hurtigt klar over, at der var forskel på folk. Den torn sidder nu dybt og jeg et inderligt blivende hadsk horn i siden på alle som udnytter, mobber, gør vold imod eller på anden måde er nederdrægtig imod de svage, de fattige, de tavse.

Albummet indledes med fynd og klem. En retssag og en frikendelse pisker ens retfærdighedssans. Ja, en følelse, men følelser er farlige at ignorere og endnu farligere ikke at handle på. Det får rigmanden Lionel Barrington hurtigt at mærke, da to af de personer, der står ham nærmest, pludselig pulveriseres. Og denne indledning, prolog om man vil, er så den ramme vi bliver sat ind i. Til sidst er vi nemlig tilbage, og det er ret ildevarslende. Men samtidig dødgodt for os læsere, og hele tre album har vi til gode. Glæd dig.

En indledning og en afslutning. Imellem disse et brag af en fortælling. Om aristokrati, kønsroller, sex, hævn, diskrimination, afstumpethed, armod, ulykke, had og så min akilleshæl, som jeg nævnte lidt tidligere.

Og så selvfølgelig vrede. Arrig dødsensalvorlig vrede!

Det er denne potte af feministisk vrede, som spanske José Homs og belgiske Zidrou, har skabt og det har de altså gjort med bravour.

Vores hovedperson, en ung kvinde Lady Winterfield, er jo blot kvinde. Vi taler 1851 og dengang skulle kvinder ikke markere sig. Men ungdommens sind er flygtigt og dels pirret af al den råddenskab og uretfærdighed, som hun møder og hører om, dels som et spirende oprør imod familien, imod patriarkerne, imod tiden, så træder hun sine egne veje. Et dødt barn bliver det udslagsgivende omdrejningspunkt, og fra da af går albummet fra at være interessant og betagende, til at være uhyggeligt, intenst og spændende.

Jeg vil intet yderligere nævne om handlingen, da alle andre skal have samme vederstyggelige og samtidig rare oplevelse af dette mesterværk.

Farver og illustrationer lever bestemt op til plottet. Stemningsbillederne, både de dystre og de lyse, de store flader og de trange, ja overalt er der kvalitetshåndværk. Karaktererne er hver især arketyper, ja, men også levende, troværdige i deres retfærdighedstrang eller svinske forehavender. Dialogen flyder let, og følger godt det effektive og det medrivende i handlingen.

Jeg er fan og glæder mig voldsomt til de næste tre bind.

Bedømmelsen? Easy. Jeg er ekstremt begejstret. Topkarakter. Seks for satan.

Titel: I begyndelsen var vreden