Home / Anmeldelser / Shingal

Shingal

Der findes fortællinger, som selv talrige år efter deres tilblivelse, stadig vil blive fortalt og delt. Langt hovedparten af de tegneserier vi kender i dag, vil ikke kunne klare tidens tand. De vil simpelthen gå bort, fortage sig og drukne iblandt hundredvis af andre. Ikke fordi de er dårlige, for det er de ikke, men fordi de ikke er gode nok.

Jeg sidder med et værk, som nok vil blive glemt af de fleste. Måske når det ikke engang dertil, for udgivelsen er mager, det er en graphic novel, og jeg har ikke hørt om den, udover det pressemateriale som følger med bogen. Det er en skam, for udgivelsen, mager som den er, er faktisk ret god. Titlen er Shingal og stammer fra det lille Østerbroforlag ’Forlæns’, et forlag du skal holde godt øje med. Ikke så få gode sager kommer derfra.

Således også Shingal, og det er en barks sag. Paradoksalt nok, og det skal jeg nok uddybe, slet ikke barsk nok.

En fin lille sag, 108 sider i farver og let at overse. Men hør nu. Emnet er folkemord, og er fiction baseret på fakta. Fortegnet skal stå til sidst, for det er mere (desværre) fakta end fiction. Desværre fordi det er barsk læsning, og i pressematerialet kommer bogens forfatter, journalisten Tore Rørbæk, ind på de passager, der bare er for uhyggelige og umenneskelige til ikke at forfalde til tårer og vrede. De kommer slet ikke til udtryk i bogen, og det er en skam. Folk skal ikke skånes, men det bliver de alligevel i værket, som, og det glemmer jeg helt, er forrygende godt fortalt, og forrygende flot og endda tonet ned.

Folkemord i Irak og vi følger de brødrene Mazlum og Asmail i deres egen og familiens overlevelseskamp. Sammen med tusindvis af ezidier (en religiøs minoritet) flygter imod toppen af Shingalbjerget, et bjerg der igennem historien har stået dem bi. Det burde ikke have været sådan, for byen og de mange tusinde fædre, mødre og børn, var beskyttede, men sådan gik det ikke. I frygt for ISIS har beskytterne forladt byen og området, og nu er der frit spil. Bjerget Shingal er eneste redning. Når man ikke dette, er henrettelser, voldtægt, sesslaveri mm. Udsigten. Ubærlig. Umenneskeligt. Sandt.

Shingal er beretningen om det folkemord, som Islamisk Stat begik imod ezidierne i det nordlige Irak i 2014. Over 50.000 edizier blev, efter det indledende angreb, fanget på toppen af Shingal-bjerget under den bagende sol, ikke adgang til vand eller andet, og Shingal fortæller om tiden op til, under og efter angrebet.

Hård læsning men for pokker da. Sæt dig i forfatter Tore Rørbæks sted, for han har været der og oplevet og hørt om uhyrligheder, overgreb, brud af menneskerettigheder og i stedet for at gå ned med stress og PSD, så har han allieret sig sammen med illustrator Mikkel Sommer. Sidstnævnte har børnebøger og animationsfilm på sit CV. Førstnævnte er journalist, og har siden 2015 været mellemøstreporter for Kristligt Dagblad.

De to herrer skal have tak for udgivelsen, men også utak. Tegningerne er næsten for venlige, det meste dramatiske og ellers solidt sælgende, blod, lemlæstelse og i den dur, er ikke tilstede, og det er en skam. Bogens vartegn, det som en tegneserie kan, er jo netop at skildre uhyrligheder. Det sker slet ikke, og dermed mister bogen en afgørende spiller, ham forwarden der bare plaffer boldene i nettet. En sådan eksisterer ikke i Shingal, som ender med at blive for fad og for flad. Rørbæks ord lægger ellers op, og det kan undre, at der ikke er blevet sparket mere i den drabelige blodige retning. At skildre et folkemord uden at skildre det, er en fesen 0-0’er for nu at blive i det fodboldmæssige billedsprog.

Men overordnet tak. Bogen er nemlig spændende og godt fortalt. Tegningerne har deres eget stille liv, og det er omgivelserne og baggrundene snarere end aktørerne, som man bider mærke i. Det er ikke dårligt, for man fornemmer varmen, størrelsen, tørsten, håbløsheden.

Godt er også at man indfletter det historiske aspekt.

Samlet en fin lille udgivelse. Jeg anklager den for at være for pæn, dog. Og ender på tre hjerter.

Titel: Shingal