Home / Anmeldelser / Sin City : Sex, sprut og skydere

Sin City : Sex, sprut og skydere

Frank Miller er født i 1957 og opvokset i Montpelier, Vermont, USA. Frank Miller er nok den mest anerkendte nulevende tegneseriekunstner. Han debuterede i 1977 og fik sit store gennembrud med Daredevil (1977 – 1982), en serie, han med sin helt uhørt skarpe sans for samspillet mellem ord og billede hævede fra at være en gennemsnitlig superhelteserie til et udsøgt eksempel på storslået tegneseriekunst. Derefter fulgte Wolverine fra 1982, som også er udgivet på dansk. Hovedværket fra 1986, The Dark Knight Returns, står i dag som en absolut milepæl i tegneseriens historie, og regnes af mange for den mest suveræne fortolkning af superheltens mytologi. I Sin City, fra 1991, udfoldes endnu engang grafik, tekst og gedigen action til glæde for enhver med en indre drengerøv. Millers kærlighed til film noir og pulp detektivhistorier bliver udfoldet i stor stil, og den sort/hvide streg er både bombastisk, drillende og præcis. Kan det gøres bedre?

Hænger kunst sammen? Danner en malers værker én historie, eller skal man se hvert værk for sig? Kunst hænger ikke nødvendigvis sammen, og kan følgeligt beskues, opleves, smages og føles hver for sig. Sådan også her – Millers bog er en tour de force i små korte barske noveller, en slags Quentin Tarantino på tryk. Eller speed om man vil. Omvendt, så ER historiern at finde i den samme bog, begået af samme person og holdt indenfor samme ramme, og har fået en fælles benævelse qua. titlen: sex, sprut og skydere. Miller forsøger at skildre en verden vil alle kender til, men ikke umiddelbart har berøringsflade med. Det er råt, direkte og behagelig fri for famlende reflektion. Som en snottet blodtud i et jakkesæt.

Bogen er ikke for børn, og nok næppe tiltrækkende for hverken den bløde mand eller kvinder. Der er vold, direkte og lige i synet som et projektil, og kan man ikke klare dette, så spring bogen over. Men for alle os andre, os med den indre dæmon og den evigtunge ildsjæl, og som holder af Reservoir Dogs og en svedig Bruce Willis, vi kan ikke få nok. Kan vold være smukt? Kan drab være lidenskabelige? Her holdes stilen og den holder sikkert. De sorthvide figurer og bygninger får mig til at tænke på 2006-udgivelsen ‘Auswitch’, der også holdes stramt i grå, sort og hvidt. Det virker. Virker uden at virke anmasende eller påklistret. Hos Miller er der ikke farver, for hvad fanden skulle vi bruge dem til. En meget flot og brutal udgivelse.

Konkusionen på Millers Sex, sprut og skydere må være denne: Den sorte og meget agressive stil holder, og det rå og ubarhjertige kan man ikke bare vende den anden kind til, for det bli’r hængende… Sveden, snottet, blodet, sæden..

Manuskript: Frank Miller
Tegninger: Frank Miller
Oversætter: Steffen P. Maarup