Home / Anmeldelser / Smølferne: De sorte smølfer/ Smølf den store

Smølferne: De sorte smølfer/ Smølf den store

Det er en stor glæde at se at Carlsen har valgt at genudgive Smøferne. For en som gennem hele sin barndom er flasket op med Smølfer, er det en fantastisk oplevelse at genlæse dem for sin 5-årige datter på. Men mere om det senere. Jeg var selv som barn ivrig samler af både tegneserierne og de mange figurer, huse, og forskellige former for tilbehør som fulgte med i kølvandet på den store smølfe-dille i firserne.

Udover historien om de sorte Smølfer, finder man også i første bind historierne om Flyvesmølfen og Smølfetyven. Smølferne får store problemer da en af deres egne bliver stukket af den sjældne Bzz-myg. Den stakkels smølf bliver forvandlet til en sort hjernedød og hoppende smølf, som kun kan sige “GNÆK”. Endnu værre er det at sygdommen smitter ved blot et enkelt bid i halen. Når Gammelsmølf at finde en modgift før alle smølfer er smittede? Flyvesmølfen er en fantastisk morsom fortælling om en ganske almindelig smølf som har et brændende ønske om at kunne flyve, koste hvad det vil. Det fører til en masse sjove og opfindsomme situationer. I Smølfetyven møder vi skurken og troldmanden Gargamel for første gang. For at kunne lave de vises sten skal han bruge en smølf i sin bryg, men det kommer ikke til at foregå uden problemer.
I smølf den store møder vi magt-smølfen og tyranen Smølf’s storhed og fald. Også i andet bind er der en ekstra historie, Smølfoni i C-dur. Her møder vi en smølf som spiller så falsk på sin trompet at ingen af de andre smølfer vil have ham med i orkesteret. Han får da i sidste ende reddet smølferne ud af kløerne på Gargamel takket være sin elskede trompet.

Det var et stort øjeblik for både far og datter da vi lagde os til rette i sengen og begyndte at læse om smølfernes forunderlige eventyr. Smølferne kendte hun særdeles godt, for hun har leget med mine gamle figurer siden hun var 3 (En del af dem er temmelig sjældne og er heldigvis gemt et sikkert og forsvarligt sted.). Jeg havde helt glemt hvor megen humor og fortælleglæde der var i historierne. Vi grinte begge en del under læsningen, og i de efterfølgende dage blev der citeret flittigt fra bøgerne. Det er samtidig historier der ikke siger så lidt om den menneskelige natur. Tag f.eks. historien om Smølf den store. En tydelig magtsyg smølf som efter en fikset valgkamp ingen midler skyr for at holde de naive smølfer i skak. Der opstår dog en udbrydergruppe med en hemmelig base i skoven. Da det endelige oprør kommer udvikler det sig til åbenlys krig, som ender med det nyopførte palads i ruiner. I sidste ende er forskellen på Smølf den store og andre af virkelighedens diktatorer, at smølfen lærer af sine fejl, og samtidig bliver tilgivet af de andre. Se det er en morale der kan bruges til noget.
De sorte smølfer minder til gengæld om en af instruktøren, George Romeros zombiefilm. parallelerne til de hjernedøde zombier som kun lever for at smitte andre med deres giftige bid, er foruroligende tydelig. Det er en regulær børnegyser, dog uden at den unge læser bliver helt skræmt, og som altid ender det hele lykkeligt.
Resten af historierne er ligeledes af meget høj standard. I mine øjne er Smølferne en af verdens bedste børne-tegneserier.
Peyo var en sand mester, og hans tydelige tegninger og tempoet i historierne gør dem alle til små perler.

Det var et dejligt gensyn med de små blå, og både far og datter venter spændt på de kommende eventyr.
Det mindre format virker fint til de enkle tegninger og teksten er tydelig. Dog var det lidt vanskeligt at holde bogen åben mens man lå og læste, men det bliver også det eneste kritikpunkt på en ellers flot udgivelse.

Manuskript: Yvan Delporte/ Peyo
Tegninger: Peyo
Oversætter: Jens Peder Agger