Home / Anmeldelser / Splint & Co.: Kilden til Z

Splint & Co.: Kilden til Z

Splint & Co. har været gennem rigtig mange hænder gennem de 70 år, serien har eksisteret. Bedst kendt er Franquin og makkerparret Tome & Janry, men de seneste år har Morvan og Munuera forsøgt at løfte arven og føre serien ind i vor tid.

I “Kilden til Z” ligger Zorglub og Champignacs gamle flamme, miss Flanner, for døden, og Zorglub har besluttet at rejse tilbage i tiden og ændre de begivenheder, der førte til dette. Det sker ved hjælp af en snedig tidsportør, som Flanner, Zorglub og Champignac lavede i fællesskab, da de gik på universitetet. Ved hjælp af den kan Zorglub sende Splint tilbage til den tid, han ønsker – forudsat, at Splint har en genstand fra den pågældende epoke. Det betyder, at Splint må hoppe frem og tilbage i tiden, alt imens han henter effekter fra tidligere eventyr, der stammer fra ældre og ældre dage, indtil han til sidst havner på den dato, da tingene gik skævt. Det giver en masse scener, hvor Splint fra 2008 er vidne til scener fra gamle Splint-historier. Og det viser sig, at trekantsdramaet mellem Flanner, Zorglub og Champignac er mere kompliceret og mørkt end som så.

Det er tilsyneladende rigtig svært at opdatere Splint & Co. og gøre den til en moderne tegneserie, men Morvan, Yann og Munuera gør et ihærdigt forsøg, samtidig med at de kæmper med seriens lange arv. Dette er en rigtig meta-historie, hvor Munuera og Yann ikke gør opgaven nem for sig selv, men insisterer på at belemre læseren med overvejelser om hovedpersonens status som tegneseriefigur og actionhelt fra en svunden tid, samtidig med at de forsøger at fortælle en historie, som læseren kan engagere sig i. Men det lykkes faktisk ganske glimrende, og selv om Munueras mangainspirerede tegninger især i indendørs hverdagssituationer kan virke lidt søgt overgearede – hvor meget action kan man proppe ind i en telefonsamtale? Temmelig meget, tilsyneladende – så forsøger han ikke at kopiere forgængerne, men har sin egen, moderne stil.

“Kilden til Z” er Morvan og Munueras sidste Splint & Co. album, hvilket er synd. Dette album er absolut anbefalelsesværdigt.

Manuskript: Morvan/Yann
Tegninger: Munuera