Home / Anmeldelser / Splint & Co. nr .55: “Spirillens Vrede”

Splint & Co. nr .55: “Spirillens Vrede”

splint-co-55-spirillens-vrede_339790Spirillen (fr. “Marsupilami”) dukkede op for første gang i det belgiske ugeblad “Spirou” i 1952, og blev hurtigt en populær bifigur i “Splint & Co.”, helt frem til Franquin kvittede serien i 1968, og et stykke tid derefter. En pelset krydsning mellem en gepard og en abekat, af mangel på bedre beskrivelse, forsvandt dette junglefabeldyr ud af den hæderkronede serie indtil i år, og det album, du nu sidder med, er intet mindre end verdenspremieren på tilbagekomsten, udgivet af Cobolt før selveste moderforlaget Dupuis i Belgien!

Tilhører man “Generation Nå”, og var barn og ung i 70’erne, vil forsidens “teaser” med den lange, knyttede hale være et kært gensyn, og vække øjeblikkelig genkendelse. Væk er spin-off forsøget af Batem, tilbage står den ægte vare, i den “rigtige” serie, hvor den hører til. For i 2013 opkøbte Dupuis nemlig Marsu Productions, således at der nu er frit lejde for Spirillen igen i dens naturlige hjem.

Det hjæper at være godt inde i tidligere eventyr med Splint og Kvik for at få maksimalt ud af Vehlmann’s noget vrøvlede manuskript. Der henvises til “Guldmageren”, hvor den onde fætter Sante sidst optrådte. Han er nøglen til forklaringen på, hvorfor Splint og Kvik har fået stjålet deres erindring om Spirillen som god ven.

Med Sante ombord, drager de til Palombia, dybt ind i den Palombianske jungle for at genfinde Spirillen. Sante har en skjult dagsorden, der omfatter Spirillen, og så går det ellers over stok og sten i et tempo så løssluppent og gakket, som det var kryptisk og fortættet i optakten.

Spip er med, altid god for en lille bemærkning, og selv om der skal bruges lup til at læse hans små kommentarer, er de noget af det mest vellykkede i Vehlmann’s knudrede historie. Yoann, derimod, er helt sin egen, har frigjort sig fra forbilledet Franquin, og har begået nogle mesterlige tegninger i det sædvanlige fire-rækkers layout. Fra indviklet til slapstick og til sidst en meget rørstrømsk slutscene, prøver forfatteren Vehlmann at spænde over hele følelsesregistret, og det kan godt gå hen og blive en følelse for meget!

Splint & Co. nr.55: “Spirillens Vrede”
forfatter: Fabien Vehlmann
tegner: Yoann