Home / Anmeldelser / Star Wars: Clone Wars 1

Star Wars: Clone Wars 1

Clone Wars er den nye Star Wars spin-off satsning fra George Lucas, så nu, mens tv-serien kører hver søndag morgen på TV2, skal børnene selvfølgelig have et blad oveni. Nr. 1 indeholder første afsnit af Dark Horse Comics’ miniserie: Slave of the Republic. Denne serie omfatter i alt 6 afsnit, men bladet er foreløbig planlagt til at køre i mindst 7, så der kommer altså andet også.

Kampen mellem jedi-ridderne og separatisterne raser i hele galaksen. Den onde Greve Dooku underlægger den ellers neutrale og fuldkommen fredelige planet Togruta sin “beskyttelse”. Da Jedi-ridderne Anakin Skywalker og Obi-Wan Kenobi m. fl. kort efter ankommer for at befri planeten, er populationen forsvundet helt, og de må nu forsøge at afdække Dookus egentlige plan.

Bladet er Star Wars’ svar på Anders And med alt, hvad der dertil hører af udeomsting som klistermærker, opgaver, konkurrencer, plakater osv. Hele pakken vil formentlig egne sig glimrende til at holde børnene beskæftiget på togturen, men den mere modne Star Wars entusiast vil næppe finde meget af værdi heri; dertil bærer selve tegneserien simpelthen for meget præg af at være bestillingsarbejde. I forhold til tegningerne er det slemt nok, at figurerne generelt er stive og mangler indivituelle udtryk, men helt galt er det, at tegnerens hårde deadline bliver stadig mere tydelig i takt med at baggrundene bliver stadig billigere jo længere hen, vi kommer. Forfatteren har tydeligvis gjort sig visse anstrengelser for at give børnene en god oplevelse, men det er samtidig helt tydeligt, at der ikke er plads til at rykke noget alvorligt i Star Wars-universet som sådan.

Bladet skal nok blive en succes, men de, der vokser op med dette Star Wars blad, vil blive slemt skuffede, når de om 30 år hiver det frem igen.

Manuskript: Henry Gilroy
Tegninger: Scott Hepburn