Home / Anmeldelser / Steen & Stoffer special: Bind 2

Steen & Stoffer special: Bind 2

Langt om længe er Carlsen begyndt at genudgive den populære serie om Steen og Stoffer. Det sker i et nyt kvadratisk format, hvor man i denne ombæring har man valgt at følge rækkefølgen i de engelske collections. Den anden bog i serien er således en dansk udgave af ”Something Under the Bed is Drooling”.

Allerede i seriens andet år afsøger Watterson nye muligheder i forhold til sine figurer, og man forundres konstant over den stadig større bredde i seriens univers. Men selv om der er mange virkelig morsomme striber i mellem, finder man ikke helt så mange af de klassiske striber som i den første bog. Det skyldes nok, at serien i denne periode fra tid til anden bevæger sig væk fra den traditionelle pointebaserede stribe og i retning af mere poetiske betragtninger. Forholdet mellem Steen og Stoffer udvikler sig også således, at de kendte set-ups bliver stadig mere surrealistiske. Nu følger man f.eks. Stoffer, der som en anden hund går og glæder sig til, at Steen kommer hjem.

Ovenstående kan måske lyde som kritik, men det er det bestemt ikke. Det giver bare en i forvejen suveræn serie en ny dimension, og sandheden er, at også denne Steen og Stoffer udgivelse er lysår foran de fleste andre avisserier – inklusiv de nutidige.
Selve Carlsens udgivelse kan man heller ikke sætte en finger på (ekstramateriale er der godt nok ikke noget af, men mon ikke man alligevel kan finde det, man vil vide, på nettet?). Oversættelsen er fremragende, det er tydeligt, at Niels Søndergaard flere steder har formået at finde på fuldgyldige erstatninger for de engelske ordspil. Lidt pudsigt er det dog, at Steen og Stoffers referencer er opdateret til det nye årtusinde således, at man f.eks. kan se Steen sammenligne sig selv med Vin Diesel selv om, dennes karriere først begyndte efter, at Watterson havde pensioneret sig selv!
Bøgerne fås både i soft- og hardcover til henholdsvis 129,50 og 199,50. Man får rigtig meget for pengene i den billige udgave – i disse tider er en krone pr. side sgu’ billigt – så at hoppe på den nye serie er både nemmere og billigere end at opstøve de sjældne, gamle og dyre kronologier antikvarisk. Hardbacken er naturligvis liebhaveri, men er som sådan bestemt også værd at overveje, for den ser bare godt ud på hylden med sin hvide stof-ryg.

Hvis det er lang tid siden, man har nærlæst Steen og Stoffer – hvilket det var for mig – så skal man lige vende sig til, at Watterson allerede her i seriens andet år begynder at afprøve seriens og genrens grænser. Sandheden er dog, at også denne anden bog i serien er fuld af gode øjeblikke – det er bl.a. her vi første gang oplever transmogriffen – og lige som den første bog er nummer to også et must for dem, der ikke allerede har serien stående.

Manuskript: Bill Watterson
Tegninger: Bill Watterson
Oversætter: Niels Søndergaard