Home / Anmeldelser / Storm – Kommandør Grek

Storm – Kommandør Grek

Hvis du tager det absolut bedste fra de tidlige James Bond film, smider det i en blender og tilsætter alt det vilde fra nogle af de gamle klassikere, Willy på eventyr fx samt ikke så få sprøjt ramasjang og derudaf, så har du et ganske godt billede af E-vokes udgivelse, Kommandør Grek, som er forløberen for Storm, og som totalt slog benene væk under mig.

Jeg var, skal det siges, ganske forbeholden, for der er enkelte genrer, jeg har det anstrengt med, herunder science fiction og fantasy. Kommandør Grek var således bagud på point inden læsningen, men det ændrede sig hurtigt…

En forløber for tegneserien Storm, ja og som sådan får albummet tallet 0, og jeg får således min Stormmødom taget. Ikke ringe, skulle det vise sig. Slet ikke.

Det ER en prøvehistorie. Den er suveræn. Hæsblæsende. Meget spændende og medrivende.

Efter 11 siders forklaring, optakt, fotos, skitser med mere, springes der direkte ud i den hæsblæsende handling.

Spoiler alert.

Astronauterne Grek og Rick skal skydes afsted i en rumtidskapsel, men trods alle beregninger går noget galt, og kapslen ender på jorden langt ude i fremtiden. Her møder Grek jordens herskere, en slags vandfolk eller fisk, samt en smuk rødhåret kvinde. Hun er, sammen med Rick og en del andre helt almindelige folk, fangetaget og albummet er en stor flugt. Både for vores hovedperson, den rødhårede kvinde samt, til sidst, de tilfangetagne stakler. Modstanden er voldsom, for fiskefolkene er nådesløse og kyniske.

Selve kampscenerne er fascinerende, men det, der også medvirker til en intens læseoplevelse, er de omgivelser som vores aktører befinder sig i, samt naturligvis de reelle modstandere, der OGSÅ pludseligt blander sig. Kødædende planter med fangegrene, en kæmpeøgle som heldigvis ikke hører til de fiffigste, og det faktum, at enhver flugt må have en ende, og et afgørende sidste opgør må finde sted.

Spoiler end.

Jeg blev blæst omkuld. Farver, det hæsblæsende tempo, flugten, kampscenerne og det, at jeg atter blev henført til min indre dreng, grundet det overrumplende lidt naive narrativ. Jeg læste simpelthen et rumeventyr og blev hurtigt suget ind.

Der er naturligvis ikke meget dybde i nogle af karaktererne, selve prologen er vel på et par og 30 sider, og der er da en del handlingskameler, der skal sluges. Men som skrevet lidt længere oppe, så køber man hurtigt præmissen og ender inde i eventyret. Der stiller man ikke spørgsmål, men lever sig ind og med.

Og er topunderholdt hele vejen.

Farverne er ypperlige. Lige fra de grønne fiskemænd, liften styret af vandet over den eksploderende ildspyende rumkapsel, mørke skygger i nætterne. Visuelt flot, om end der visse steder glemmes alt om baggrunde og man får blot en forgrund og en bar baggrund.

Don Lawrence står for tegningerne, og de er smadderflotte. Der er både det barske heltelook, det hvad skal jeg kalde det ’Vampirella-sexede’ og forskræmte hos den rødhårede og endnu en dulle, og det eneste der måske springer lidt skævt i øjnene, er de forpinte udtryk hos enkelt af slaverne. Nå ja, så kan man også nævne lederen Kundar og hans fiskeflok, som sandt for dyden ikke ligner herskere.

Albummets udstyr er værd at nævne. Informationer er der mange af, lidt træg læsning for en jomfru som mig, men efterhånden som jeg får læst de efterfølgende album også, så vil jeg nok vende tilbage til disse indledende sider også. Ellers er der tale om hardback, blankt papir, indledende redaktionelt stof og tilblivelsen af albummet, fint indbydende cover og alt i alt en rigtig god start.

Dette er mit første E-voke album, og forsætter de sådan, så er der godt på vej til alle os, som elsker vores indre dreng og kan lide godt fortalte og flot tegnede fortællinger. Fire hjerter til Storms forløber, Kommandør Grek.

Titel: Storm – Kommandør Grek

Tegninger:  Don Lawrence

Manus: Vince Wernham