Home / Anmeldelser / The Circle Trilogy – Cirklens løftede pegefinger

The Circle Trilogy – Cirklens løftede pegefinger

Man bør endelig ikke lade sig dupere af de tre ret indbydende covers til tegneserieudgaven af Ted Dekkers romanserie The Circle Trilogy. Især det sidste, der viser seriens hovedperson i frelserpositur med hænderne strakt frem mod læseren og korset bag ham som en glorie burde være nok til at gøre de fleste tegneseriefans mistænksomme. For giver man sig først i kast med serien, der udadtil foregiver at være en spændingsmættet og tilmed ganske fint tegnet amerikansk fantasytegneserie, vil man blive svært skuffet over det reelle indhold. Cirklen, som titlen henviser til, er nemlig en samling rettroende personer, der ligesom Jesu disciple, sørger for at være stærke i troen og holde sammen på trods af alle de svære odds de har imod sig.

Trilogien består af, Black: The Birth of Evil, Red: The Heoric Rescue og endelig White: The Great Pursuit. Selv om det er en fortløbende historie, udmærker hver del sig ved at være tegnet af forskellige tegnere. Det er kun den sidste del, som er tegnet af en tegner, Mike S. Miller og det giver også det bedste overordnede indtryk. Der synes at være en god ide bag at lade forskellige illustratorer kome til, for serien veksler mellem ren reel virkelighed og en drømmeverden og for det meste kan man så også se et skift i stregen – det er bare gjort så inkonsekvent, og indimellem ganske sjusket, at man bliver helt træt.

Det er det brasilianske firma Big Jack Studio, der har skaffet både tuschmænd og farvelæggere til de to andre bind i serien og det resulterer i en oplevelse der er – for at sige det pænt – meget ujævn. Især seriens midterste del, er nærmest pinlig, i forhold til den ellers høje standard man normalt er blevet vant til hvis man læser amerikanske mainstreamserier. Nogle gange er det perspektiverne det er galt med, andre gange den lidt for sløsede streg. Karaktererne er for generiske og kan nogle gang kun genkendes på grund af det tøj de bærer. Det virker som om det er gået virkeligt hurtigt med at få del to i trykken, men ud over den til tider meget svingende grafiske kvalitet er den basale historie både plaget af overmoraliserende elementer og en slet skjult kristen ikonografi og metaforik der gør, at man, selv som rettroende leverpostejsprotestant, må tage sig til hovedet indimellem.

Den centrale historie bevæger sig, som i megen anden god fantasy, mellem to virkeligheder. Den måske mest åbenlyse indflydelse synes at være Stephen Donaldsons fantastiske serie om Thomas Covenant the Unbeliever, da sygdom og helbredelse også synes at være gennemløbende tematikker hos Dekker, men også C.S. Lewis spøger i kulissen.

Første gang vi møder hovedpersonen Thomas Hunter, er i en ganske genkendelig nutidsvirkelighed. Han drikker en kop kaffe på gaden da der pludselig er nogen, der affyrer skud mod ham. Thomas besvimer og er nu til sin store forbløffelse pludselig langt væk fra Denver, Colorado. Han befinder sig midt i en verden som synes at være skabt som et sandt patchwork af forskellige fantasy-universer for hovedingredienserne er nemlig en middelalderlig stemning, en mængde mere eller mindre fanatsifulde væsener og naturligvis en ungmø, der hurtigt bliver vildt forelsket i Thomas.

Bind 2: Duellen mellem de virker næsten statisk. Utroligt også at man har tid til at sige så meget til hinanden på et enkelt udfald.

Men lige under overfladen på dette paradis lurer der en ondskabsfuld slange, her i form af en overdimensioneret flagermus ved navn Teeleh. Ligesom den bibelske Satan forsøger Teeleh på alle tænkelige måder at manipulere med Thomas – få ham til at spise af den forbudne frugt eller drikke af det forbudte vand, som i sagens natur korrumperer alle der lader sig friste.

I kontrast til denne Satan står Elyon, figuren der fungerer som Cirklens svar på Jesus. I første bind optræder han som en uskyldig dreng akkompagneret af en horde hvide Løver (er der nogen i salen, der kan stave til Narnia?) og senere dukker han op som frelserfiguren Justin, der ikke alene er i stand til at besejre ondskaben, men som ligeledes kan helbrede alle der lader sig drukne (læs: døbe) i det specielle helbredende vand som Justins blod er blevet spild i. Vandet gør at vore helte i cirklen ikke bliver syge lige som resten af befolkningen i denne fantasiverden. For Teeleh har spredt en sygdom, der ikke alene påvirker folks sjæle men som tillige forvandler dem til en slags ildelugtende spedalske væsener. Langsomt men sikkert overtager denne horde magten i drømmelandet og forvandler det til en ødemark.

Lige som i den rigtige Bibel tvivler Thomas naturligvis først på Justin, da denne vender tilbage, men han lader sig gradvist overbevise og efter en hel del forviklinger og twists, med megen dialogbaseret handling til følge, lykkes det Thomas, Justin og resten af cirklen at genoprette harmonien og håbet.

Justin og Hunter ankommer til folkets jubel i bind 2. Det er svært ikke at fokusere på de religiøse undertoner og den noget ujævne grafiske stil.

Sideløbende bliver Thomas klar over at der i den virkelige verden er ved at ske noget frygteligt. En genetisk manipuleret virus, der ellers har fået forskernes blåstempling, vil med garanti mutere og dræbe 99% af alle mennesker på jorden. Han sætter derfor alt ind for at få forhindret at virusen bliver spredt og inden længe er både Thomas og dennes søster viklet ind i et større økonomisk/politisk komplot der får vidtrækkende konsekvenser. Blodet er også i den virkelige verden både metafor for sygdom og helbredelse.

Centralt er også den klare forbindelse der pludselig synes at være mellem de to verdener. For Thomas kan i sit drømmeunivers få information om hændelser i den mere almindelige virkelighed. Bindeledet er (selvfølgelig) nogle bøger, der rummer sandheden og detaljeret information om vores historie. Enkelte af disse bøger har endda blanke sider, der lader den der har indsigten, skrive vores virkelighed om. For at gøre det hele endnu mere forvirrende begynder den kvindelige videnskabsmand, Monique, som er skaberen af virussen også at optræder som dobbeltkarakter i drømmelandet. Her assisterer hun Thomas med at få klaret de svære opgaver, som er blevet ham pålagt.

Fra seriens tredje del af Mark S. Miller. Som i seriens første del, virker det grafiske udtryk langt mere sikkert og overbevisende.

Selv om det er en ret omfattende og kompleks historie som the Circle Trilogy severer for læseren, så bliver budskaberne serveret på en så ublu måde, at selv Moses Hansen vil være i stand til at se hvad det er tegneserieskaberne og Ted Dekker forsøger at fortælle os. DNA forskningens katastrofale konsekvenser koblet med menneskers griskhed og al den vold vi har i verden kan få katastrofale følger hvis vi ikke giver os til at få øjnene op for den anden verden som der kun er nogle få udvalgte, der er i stand til at se.

Der er en anelse spændingsopbygning i trilogiens sidste bind, hvor alle trådene – både i denne verden og den fantastiske – skal samles, men det ændrer ikke på det faktum at, kun hvis man slet ikke kan få nok af en amerikaniseret, kristen morale og man er helt igennem ukritisk overfor plot, dialog og ikke mindst et grafisk udtryk af en meget svingende kvalitet, bør man give tegneserieudgaven af The Circle trilogy en chance. Men faktisk tror jeg hellere jeg personligt ville gribe fat i min farfars gamle familiebibel og læse lidt i den frem for at aflægge endnu et besøg i Thomas Hunters drømmeverden.
.

Black: The Birth of Evil
Efter en bog af Ted Dekker