Home / Anmeldelser / Tim & Thomas – Den store kamp

Tim & Thomas – Den store kamp

tim_og_thomas_48“Le Grand Combat” (da.: “Den Store Kamp”) er det 13. album i serien “Tif et Tondu”, og betragtes af kendere som noget af et kult album og et højdepunkt i serien. Will er på toppen heri, og Rosy bidrager med et særdeles oplagt manus, hvor han tilsætter historien en gang overnaturlig mystik, der giver førnævnte Will frit slag for næsten surrealistiske udfoldelser.
Det er i høj grad et visuelt album, rendyrket Marcinelle, holdt i en atomstil, der smukt reflekterer samtiden, 1967, hvor historien kørte i Spirou bladet, og 1968, hvor den udkom som album på Hachettte.
Den fransk-belgiske skole var under forandring, og det var samfundet også. Tegneserierne gik i mere voksen retning, og modernismen ændrede samfundsbilledet, f.eks. blev personbiler og private flyrejser mere almindelige, og fjernsynet blev liberaliseret. Disse ændringer kommer også til udtryk i historien, der blander Tibetansk mystik sammen med vestlig teknik, og med ærkefjenden Chok på banen igen, skal vore ukuelige helte redde verden endnu engang.
Chok har nemlig stjålet en sjælden bog, der giver én magt til at styre menneskers drømme, og det har han så kombineret med state-of-the-art teknik, i et imponerende kontrolcenter, hvor han kan styre drømmene på monitor skærme, fra en magelig liggestol.
Er det et visuelt album, er det for at beskrive personernes forhold til det fysiske rum, og på mestendels four-tier sider, gør Will meget ud af at holde handlingen i totaler, de såkaldte “full shots”, hvor personerne optræder i fuld skikkelse.
Enkelte større billeder, ofte fra høj vinkel, er så i store totaler med flere aktører. Man kan indvende, at Will’s visuelle sprog bliver for ensformigt på denne måde (de første fem sider er lutter “full shots”), men i virkeligheden er det et meget modigt, ja dristigt valg, som Will har truffet, for han maksimerer action og de fysiske omgivelsers indvirken på aktørerne herved, både i drømmene (mareridtene) og i den vågne tilstand.
Det er sgu’ mesterligt gjort, og altsammen godt understøttet af højdramatiske pangfarver, hele sider i stærke nuancer af blåt, gult, rødt, osv.
Denne solide fortælling halter kun en anelse hen mod slutningen, hvor Tims mareridt får ham overskrævs på en fjollet robot hest, og stillet overfor Chok i et køretøj, der er halvt hest, halvt tank, ak jo! Det er dog ikke nok til at sænke vurderingen så meget som en enkelt boble, og den samlede vurdering står da også til full marks, seks bobler (ud af seks mulige).
karakter_6af6
Tim & Thomas: “Den Store Kamp”
44 sider, farver, 2016