Home / Anmeldelser / Tintin & Co

Tintin & Co

Der er ikke kommet nye eventyr med Tintin siden Hergés død i ’83, men bøger, der igen og igen analyserer Hergé og det univers, han skabte, udkommer fortsat i en lind strøm. I Tintin & Co ligger vinklen på figurerne og disses oprindelse, udvikling m.m., men selv om forfatter Michael Farr har haft betydelig adgang til Hergés arkiver, så er det tydeligvis ved at være svært at skrive noget egentligt nyt om emnet.

Idéen i Tintin & Co. er at gennemgå de hyppigst forekommende karakterer i Tintins univers i forhold til f.eks. inspirationskilderne bag figuren, dens karakteristika, dens dramatiske funktion i Hergés historier, dens udvikling henover de forskellige album, osv, og således bruger Michael Farr ca. ti sider pr. styk til at fortælle om: Tintin, Terry, Kaptajn Haddock, Professor Tournesol, Dupond & Dupont, Bianca Castafiore, Tchang, Abdallah, Max Bjævermose, General Alcazar, Dr. Müller og Rastapopoulos.

Hvad kan Farr sige om Tintin, Haddock eller Tchang, som ikke allerede er sagt? Desværre ikke ret meget! I stedet for at kaste nyt lys over figurerne, forfalder Farr alt for ofte til simpelthen at genfortælle episoder fra bøgerne: Og så var der dengang, hvor Terry bla-bla-bla, åhja, og jeg husker også dér hvor Haddock bla-bla-bla, hi-hi, det var sjovt, etc, etc. Og jo: Det er da muligt, at de beskrevne episoder er særligt vellykkede og måske oven i købet også er særligt karakteristiske for de pågældende figurer. Men i stedet for at betale 300 kr. for at læse Farr genkalde sig historierne, burde man så ikke bare sætte sig ned med de rigtige historier endnu en gang? Bevares, en gang i mellem får vi da lige et foto eller en filmplakat, som på en eller anden måde kan knyttes til en bestemt figur. Men hvor er skitserne? De tidlige udkast? Så vi virkelig kan se og forstå Hergés arbejde med figurerne? Du finder dem ikke i denne bog. På trods af Farrs adgang til arkiverne, så består billedmaterialet næsten udelukkende af tegninger taget direkte ud af de forskellige albums. Yes! Du læste rigtigt. Tegninger alle har set før! Nogle få gange bliver de brugt til at illustrere mode-fænomener eller sammenlignet med et foto, men det hører til sjældenhederne. Alt for ofte er de blot simpelt fyld, der tjener til at brede den sparsomme og temmelig indholdsløse tekst ud over så mange sider som muligt. Okay, retfærdigvis skal det siges, at, når vi taler om de mere sjældne figurer, som f.eks. Dr. Müller, Max Bjævermose eller General Alcazar, så har Farrs projekt faktisk en vis berettigelse. Her kan man faktisk tale om en lille bar plet på Tintin-kortet, men det er slet ikke nok til at skjule, at den vinkel, Farr har lagt, ikke kan bære en så stor og dyr bog.

Hvis man har læst tegneserierne, men i øvrigt intet ved om Tintin, så kan bogen såmænd være en udmærket introduktion, men ellers er det vist kun virkelige hardcore Tintinologer, der vil kunne forstå at værdsætte de få nye oplysninger, som denne bog reelt indeholder.

Manuskript: Michael Farr
Tegninger: Hergé
Oversætter: Søren Vinterberg