Home / Anmeldelser / Uden nåde

Uden nåde

Uden_nåde_HermannSidste års modtager af Grand Prix i Angoulême, Hermann, har en forkærlighed for western genren, hvor hans barske realisme virkelig kommer til sin ret. Hovedværket “Red Kelly” (fr.: Comanche) tænker man straks på, men også i de senere år er det blevet til spredte albums i denne genre.
Den gamle mester er måske sløjet lidt af på den, men fortsætter ufortrødent med at sprøjte albums ud, to om året, som en anden atomdrevet dynamo. Han er en af Belgien’s kæmper i den realistiske stil, og i det nye one-shot fra Faraos, “Uden Nåde”, mærkes det med tydelighed, at han stadig kan sit kram, den gamle. Sønniken Yves H., som ellers ofte bliver udskældt og mødt med skepsis, har begået en stram fortælling, der nøgternt beskriver et vilde vesten uden følelser, uden empati, uden nåde, hvor enhver er sig selv nærmest og hvor det gode og det onde bliver udvisket i de støvede scener gjort i matte akvarelfarver.
Yves har løftet opgaven ved nærmest at holde kæft og lade billederne tale for sig selv. “Sans Pardon”, som albummet hedder på fransk, indgår som one-shot i Lombard’s prestige serie, “Collection Signé”. Dette ordknappe, action-mættede album er hurtigt læst hvis man ikke dvæler ved tegningerne, så vil I have fuld valuta, råder jeg jer til at give tegningerne plads. Se dem, fordøj dem, forstå dem, for de siger alt, der er nødvendigt i denne meget enkle outlaw fortælling, hvor en “posse” anført af en vanvittig marshal intet middel skyr for at forfølge en vis Buck Carter. Denne efterlystes forbrydelse nævnes ikke, og er egentlig også ligegyldig, for det er ikke dét, som “Sans Pardon” drejer sig om, det kunne være hvadsomhelst.
Det interessante er, hvordan figurene hver især er med til at ophæve moral og lade volden styre ikke bare fortællingen, men også hver deres selvforståelse. Hvordan de passer ind i et absurd univers, hvor kun den banale vold tæller, hvor der pløkkes og knivstikkes i ét væk, hvor selv blodets bånd kommer på prøve.
Farverne er grumsede og blegnede, kun den tredie-sidste side fremstår i stærke farver under høj sol, og her anes der så en forløsning, før det hele bliver skudt i sænk og skyllet ned med en whisky lommelærke. Et blodbad , der ikke levner noget håb, “Sans Pardon” er og bliver en næsten ubærlig opvisning i drab, og man sidder tilbage fuldstændig ør efter endt læsning. Anbefales på det grusomste.
Fem bobler ud af seks mulige.
“Uden Nåde”
Forlag: Faraos Cigarer