Home / Anmeldelser / Warp

Warp

warpforside

Warp er titlen på en lille samling fortællinger, fire i alt, fra Ondskabens Flydende Vatikan. Med kærlig reference til George Lucas og de fantastiske Stjernekrigsfilm fra slutningen af 70’erne, og på samme måde som disse film indledtes med en ’I en galakse’ rulletekst til pompøse John Williams toner, således også Warp dog uden førnævnte lyd. Men der står:

I et lille land, på en lille planet i Mælkevejen, sidder de tinge danske tegneserieforlag hårdt på det skrøbelige marked. Men et lille forlag kæmper fortsat for at bringe deres egne serier ud til de hungrende fans!

Det lille forlag, Ondskabens Flydende Vatikan, samler deres skarpeste skyts og lancerer en antologi med 4 helt nye science fiction-historier. Et nyt håb er på vej! Men vil det lykkedes dem at få budskabet ud, før det er for sent…?

Og det tegner jo ganske lovende. Selvironi går aldrig af mode, men bag dette, er der bestemt også både ideer, visioner og gode tanker.

Bidragyderne i Warp er Casper Sand Christiansen, Rikke Lindskov Loft, Asger Grevil og Peder Riis. Udgivelsen er på 32 sorthvide sider og koster en 20’er.

Guldregn indleder, en spøjs sag med fine tegninger. En meteorit, og sådan hedder det (Ikke helt at forveksle med en meteor. Forskellen er, at meteoritter faktisk når jorden og brænder ikke op) er på vej mod jorden. To fjender, en ko og en frø (det ligner en frø), i hver deres rumkapsel, vil gerne have fingrene i meteoritten, som består af guld, men de kværner ind i hinanden, og i stedet drøner meteoritten til jorden. Og så kommer Casper Sand Christiansens pointe. En fin lille sag med fine, nærmest Gary Larsonske look a likes illustrationer. Dialogen er dog mindre god – virker barnlig og fjollet. Men samlet ok uden at skille sig nævneværdigt ud.

Rikke Lindskov er mester bag Intergalaktisk cuisine, og det samme som ovenfor kan siges på ny. Fine tegninger, men en uinteressant historie.

Permafrost er Warps næstbedste bidrag. Paradoksalt da tegningerne her er de ringeste i antologien. Men plottet holder, og det holder bidraget oven vande og trækker bestemt helhedsindtrykket op. Der er finurlige og kærlige referencer til Starwars, og det er næsten altid et thumbs up værd. Handlingen? En gut skal en tur i den lokale kiosk, og på vej hjem er der nogen fæle størrelser, der vil nappe mandens indkøb.

Endelig er der Peder Riis, og han kan tegne. Det kan han. Kvalitetskontrol er titlen, og de seks sider, ret detaljeret tegnet, handler om at leve om til føderationens regler. Også hos Peder finder vi referencer til Lucas & Co. Det er sin sag at få strikket et plausibelt plot sammen på så sider, men det lykkedes, og da tegningerne er fine og flere gange morsomme, redder Peder antologien som helhed. Igen, jeg har jo skrevet det før. Det kunne være fedt at se Peder med et ordenligt manus.

Samlet en fin lille sag. Den koster en 20’er og det er sgu en ok pris. Forlaget serverer muligheden for at uprøvede talenter kan afprøve kræfter, og det er skide godt og flot. Man bliver kun bedre, hvis man øver sig. Talent alene er sjældent nok.

Tre lasere ud af fem mulige. En for prisen. En for tanken bag, og så den sidste for antologiens sidste bidrag.

Titel: Warp

Forlag: Ondskabens Flydende Vatikan