Home / Blogs / En tegneserie bliver til / En psykologisk horrorfortælling bliver til

En psykologisk horrorfortælling bliver til

Anima banner1

Anima banner1

Så har min blog fået nyt hjem på her på Serieland – i den anledning kunne det da godt være, at jeg skulle blive lidt mere aktiv med opdateringerne! Der sker i hvert fald en masse på tegneseriefronten.

Specifikt er jeg blevet bedt, om jeg vil fortælle om min tegneserie Anima, som lige er udkommet på forlaget Tellerup. Så her kommer et rigtig ægte ”en tegneserie bliver til” indlæg.

Som man kan se i tidligere opdateringer på min blog, startede Anima som tegneserieprojekt noget anderledes ud, end den endte. Hvis vi skal helt tilbage til begyndelsen, så startede det faktisk med, at jeg bød ind med en 10-siders historie til antologien ”Sprit. Nye talenter” tilbage i 2009. Historien hed den gang ”Fabrikken” og handlede om at bruge stemning og symbolik til at skabe uhygge. Ift. antologiens målsætning med at præsentere fremtidens danske tegneserietegnere, så ramte jeg, som det ser ud nu, vist ikke helt ved siden af, men stilmæssigt passede Fabrikken meget dårligt ind med sit høje detaljeringsniveau og fordi den på overfladen var en horrorfortælling, og den kom ikke med i antologien.

Anima kat og reol

Jeg besluttede mig for at lave historien færdig alligevel, og så bød muligheden sig for, at jeg kunne selvudgive den sammen med andre tegnere fra det nystartede tegnekollektiv Ondskabens Flydende Vatikan. Fabrikken udkom som en 10-siders historie i Fantasmagori nr. 1 i 2010.

Efterfølgende syntes jeg ikke rigtig, at jeg var færdig med historien. Der var også behov for at elaborere på temaerne, da symbolikken var for ”gemt”, og tegneserien kom til at fremstå mere som en overfladisk horrorhistorie og mindre som den lidt dybere fortælling om den menneskelige psyke, som jeg godt ville have frem.

Så jeg gjorde Fabrikken til første kapitel i en trilogi og skrev og tegnede to kapitler mere gennem 2011 – Hospitalet og Storbyen – også hver på 10 sider. Inklusive kapitel-sider var Anima nu oppe på 36 sider, og selve historien var, som jeg ville have den.

Jeg havde dog en ret klar oplevelse af, at den visuelle afkodning var gået lidt over gevind. Det var hele tiden meningen, at siderne og billederne skulle være et arbejde at afkode, så læseren blev tvunget ned i tempo og skulle bruge mere tid på at suge stemning og uhygge til sig og gå på opdagelse i billederne, og det fungerede også i de enkelte billeder, men det blev for meget, når der var samlet mange billeder pr side, nogle af dem overlappende. For at skabe en bedre balance besluttede jeg mig for at farvelægge Anima, gennem 2012 sideløbende med, at jeg begyndte at kigge mig om efter udgivelsesmuligheder.

Jeg havde Anima med på legat-turen til MoCCA i 2013, som jeg nævnte i sidste indlæg, og selvom jeg fik skabt nogle gode kontakter og fik god feedback, blev det ikke til nogen forlagskontrakt.

Anima lænestol

Tilbage i Danmark udviklede det sig til gengæld mere lovende i kraft af mine gode kontakter i tegneseriemiljøet – specifikt Thomas Schrøder, der i mellemtiden var blevet tegneserieredaktør hos Tellerup, og som længe havde udtrykt interesse for mine tegneserier. Han opfordrede mig til at sende Anima ind til Tellerup, så forlæggere og redaktører kunne se på den.

Dette resulterede i en god og konstruktiv kritik fra redaktør Louise Tellerup – hun kunne lide Anima, men forklarede, at formatet ikke var godt til udgivelse pga. det lave sideantal. Hun kunne lide historien og spurgte, om det kunne lade sig gøre at lave tegneserien længere uden at lave den om.

Det gik jeg hjem og tyggede på, og så blev jeg enig med mig selv om, at jeg kunne løse den udfordring og faktisk samtidig få løst udfordringen omkring den visuelle afkodning, hvor der foregik for meget på hver side. Så jeg klippede hele Anima op og skabte nye sider ved at rykke og omtegne de enkelt frames, så der endte med kun at være ganske få billeder pr side, hvilket jo automatisk gjorde Anima længere. Jeg opnåede også et helt nyt udtryk, og Anima gik fra at være som en mere traditionel tegneserie til en mere eksperimenterende graphic novel, nærmest en syntese af billedbog og tegneserie.

Anima blod

Tellerup accepterede den nye opsætning og Anima udkom på ArtBubble i oktober. Modtagelsen fra læserne har været utrolig positiv, jeg kan mærke, at Anima nu gør det, jeg hele tiden har ønsket, at den skulle gøre.

Anmeldelserne har været i alle ender af spektret – helt fra nedsablende til fremragende. Men Anima er også en svær blanding mellem en dybere psykologisk fortælling og den mere overfladiske horrorhistorie, samtidig med, at den højdetaljerede visuelle stil og overlagte svære afkodning er atypisk ift. mange af de kunstneriske naivistiske trends, der dominerer især den kvindelige del af den nyere tegneseriescene for tiden. Men det der betyder allermest for mig er, at dem, jeg har lavet Anima til – nemlig læserne – har en god læseoplevelse, og det ser det bestemt ud til, at de har.

Så alt i alt er jeg meget tilfreds med Anima som projekt og glad for, at dygtige mennesker hos Tellerup har hjulpet mig på vej med konstruktiv feedback, så den endelig endte med at blive det, jeg ønskede. Anima er nu nomineret til årets danske horrorudgivelse som den eneste tegneserie på 2014’s shortlist, og jeg skal udstille originalsider fra den, sammen med sider fra Kijara og andre tegneserieprojekter på galleriet Nordahl og Nissen Contemporary, i Bredgade 65A, 1.sal, 1260 Kbh K, hvor alle for øvrigt er velkomne til grand opening d. 14. marts fra 11-18.

Anima storby

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *