Home / Blogs / GoogaMoogas blog / The Mickey Mouse Club i 1932

The Mickey Mouse Club i 1932

“The Mickey Mouse Club” var et underholdnings-program for børn produceret af Walt Disney Company for den amerikanske tv-station ABC, med debut i 1955. Serien kørte i flere omgange, med adskillige relanceringer og nye formater helt op i 90’erne, og den har fostret stjerner som Annette Funicello, Britney Spears, Justin Timberlake, og Christina Aguilera. Men musen var allerede en superstar i USA i 1930’erne i de mange “Silly Symphonies” tegnefilm, der gik i biograferne, og i Floyd Gottfredson’s avis-serie. Så tidligt som i 1932 blev der udviklet en “Mickey Mouse Club” pakke til biograferne, som tilbød biograf-gængerne medlemskab af en eksklusiv klub, med badge, sweater emblem, og andre fine klub sager, så man kunne vise omverdenen, at man var på Musens hold. I 1932 trykte Walt Disney Company en 48-siders “Exhibitor’s Campaign Book” til biograferne, der viste Disney’s “Silly Symphonies”, distribueret af United Artists Corporation. Oplaget var begrænset til ca. 15.000 eks, hvilket egentlig ikke var ret meget, når man tager USA’s størrelse i betragtning, og det faktum, at tv’et ikke var et household item i disse år. Bogen gav biograf-ejerne gode råd til, hvordan de skulle få en Mickey Mouse Klub op at stå, og hvordan de skulle tilbyde biografgængerne “Mickey Mouse Pops”, hvilket må være sodavand, da det amerikanske ord for sodavand er “soda pop”, eller hvis man er i drillehjørnet, “sody pop” (se filmen “Shane”). Bogen gav også eksempler på den succés, man kunne opnå ved at promovere musen, og nævnte, at Mickey var “the most publicized film actor in the world”, og det skal nok være rigtigt, for musen var længt mere populær end Donald Duck (da. Anders And). I bogen var der også et svar kort, som biografejerne kunne udfylde, hvis de ønskede at vise “Mickey Mouse” tegnefilm. Desuden var der en to siders liste over alle licenshaverne, der producerede “Mickey Mouse” varer, og endnu et svar kort, som man kunne udfylde og sende ind, hvis man ønskede adresser på lokale forhandlere af Mickey Mouse produkter:

fra  http://scoop.diamondgalleries.com/public/default.asp?t=1&m=1&c=34&s=259&ai=48203&ssd=1/22/2005&arch=y

Included were many great examples of merchandise from the numerous manufactures of Mickey products including Borgfeldt & Co., Brandle And Smith Co., Steiff, Cohn & Rosenberger Inc., Schumann, Norwich Knitting Co., David McKay, Herz and Cory, Saalfield, Warnova Mfg. Co., Hall Brothers, and more. Also included were premiums to be distributed by theatre owners including flip books, doorknob hanger, birthday cards, and other items.

Og her er forsiden på kampagne bogen fra 1932:

 

Bagsiden viste eksempler på Mickey Mouse’s udbredelse i de trykte medier, såsom “LIFE”, “TIME”, “Vanity Fair”, og “Saturday Evening Post”:

 

Og en side fra bogen, der viser Mickey Mouse Club knappen, og fortæller, at der er 800 klubber i USA:

 

“Mickey Mouse Club” knappen, anden version:

Og endnu en side fra bogen, der viser endnu mere merchandise, jeg kan ISÆR godt lide den marokkanske “fez” hat med Mickey!

 

Og til sidst et sweater emblem med musen fra 1932: