Dette års Emerald-messe var min 3. gang, at jeg var i Seattle for at deltage, og 2. gang at messen var udsolgt længe før de åbnede dørene.
Dette til trods for, at man i år havde lykkedes med at øge tilskuer kapaciteten med 5.000, så man kunne huse 80.000 i alt, bl.a. ved at lægge nogle aktiviteter uden for messecentret. Man lavede også et foredragsrum ud af det venteområde fans opholder sig i inden de bliver lukket ind, hvilket ellers ikke vil blive brugt til noget efter de første 10.000-vis af fans er lukket ind og der er en mere jævn strøm af mennesker som skal ind på messeområdet. Alt dette og mere fortalte Jim Demonakos, messens direktør, om til foredraget ”The Future of Fandom Conventions” søndag eftermiddag, hvor han bl.a. også uddybede det partnerskab man har indgået med ReedPop, der blandt andet driver messerne New York ComicCon og E2C2 i Chicago.
Jim Demonakos er ansat til at hjælpe ReedPop med at drive deres andre messer med øje for det som gør Emerald messen så unik, nemlig den balance at have en stor variation af tegneseriefolk siddende i USA’s største Artist Alley, samtidig med at man har et væld af TV og film folk. Det at Emerald er blevet købt/indgået partnerskab med ReedPop er en af mange lignende handler, der sker for tiden. Men alt omkring opkøb af etablerede messer, samt opstart af en masse nye messer i områder, der ikke tidligere har haft messer, kræver en hel artikel for sig selv (eller en række af artikler). Men tro mig der sker en masse på området, og omsætningen på messer som er estimeret til mellem 8 og 9 milliarder dollars er 10 gange større en den samlede omsætning for hele tegneserieindustrien!
Men for lige at gå et par skridt tilbage, så ankom jeg sent torsdag eftermiddag og efter at have checket ind på mit hotel, spiste jeg aftensmad med et vennepar der bor i byen, efter at have hentet mit pressekort nede på messen. Fredag åbnede messen kl. 10, men jeg var allerede inde på messen ved 8.30 tiden, da jeg lånte et udstillerkort af en af mine venner. Så jeg nåede at kigge lidt rundt inden helvede brød løs, da dørene blev åbnet kl. 10. Ud over at kunne gå frit rundt, hvilket ikke længere er muligt når der vælter 30-40.000 mennesker ind på messen på meget kort tid, så kan man også spare lidt tid ved at kunne få signeret sine tegneserier af de mere populære gæster, mens der ikke er så mange inde på messe området. Jeg havde selv et par ting med til Matt Fraction, som han var venlig nok at signere inden dørene åbnede, hvilket sparede mig en del tid, da han og hans bedre halvdel Kelly Sue DeConnick konstant havde 50-100 fans i kø alle messens 3 dage. De var uden tvivl nogen af messens mest populære gæster, og der blev ikke mindre travlt af, at Matt Fractions makker på Sex Criminals Chip Zdarsky kom forbi om lørdagen.
Jeg selv var som altid meget glad for det væld af tegneseriefolk, som var til stede på messen og den fine kombination af etablerede og nye folk. De havde bl.a. Kaare Andrews, der er en meget sjælden messegæst, og så havde de Mike Grell, hvis arbejde jeg har fulgt i mere end 30 år. Han sad og signerede og tegnede for velgørenhedsorganisationen H.E.R.O. Initiative, og jeg var meget glad for at kunne få lavet en Maggie the Cat tegning i min sketchbog, ved at donere $100 til et godt formål. Til dem som ikke skulle kende til H.E.R.O. Initiative kan man besøge deres hjemmeside HER, hvor man kan læse omkring alle de tegneseriefolk de har hjulpet med deres velgørenhed.
Selvom jeg har mødt Mike Mignola en hel del gange igennem årene, så kan man bare ikke møde ham for ofte. Ud over at få signeret nogle medbragte tegneserier, købte jeg også hans seneste sketchbog – må efterhånden have en 10 stykker eller deromkring. Mignola delte også bod med hans faste farvelægger Dave Stewart, som Mignola bruger på alle hans serier, hvilket man godt kan forstå, da Dave Stewart er en helt enestående farvelægger. Til dem som ikke skulle vide det, så er Dave gift med Michelle Madsen, der ligeledes er farvelægger og tilmed har danske rødder (mener hendes mor er dansker?). Mike Mignola og Dave Stewart havde også et foredrag lørdag aften, hvor Mignola’s mangeårige redaktør Scott Allie prøvede at styre løjerne. Det med at styre løjerne kneb det lidt med, da Mignola var i hopla og ikke mente der var noget i vejen for at fortælle hvad som var på vej i de forskellige serier. Scott måtte stoppe ham flere gange, og pointere at det som Mignola ville fortælle skulle først annonceres om flere måneder, hvortil Mignola svarede at det havde han da fortalt til alle som havde spurgt til det de sidste par dage på messen, og opfordrede folk som gerne ville vide hvad som kom til at ske, at komme forbi hans bod om søndagen! Scott Allie tog sig flere gange til hovedet. Dave Stewart fik ikke så meget taletid, da Mignola som nævnt virkelig var i hopla, men han fik til gengæld nogle yderst fine ord med på vejen, da Mignola for en kort bemærkning overlod ordet til ham. Mike Mignola er en tegnserieskaber, der sætter meget høje kvalitets krav til sig selv og de folk omkring sig, og jeg tror det er meget få folk forundt de rosende ord som Dave Stewart fik af ham. Det er dog også fortjent, da han om nogen har sat helt nye standarder for tegneseriefarvelægning, og der er noget Lee/Kirby-magi over deres samarbejde.
Med det i mente, så skal det nævnes at Stan ”The Man” Lee også var en gæst på messen, og jeg var selv til en af hans signeringer. At få signeret noget af Stan Lee er ikke billigt disse dage, og det er noget af et cirkus at gå til en af hans signeringer, et meget effektivt og professionelt cirkus, men ikke desto mindre et cirkus. Jeg gik dog fra signeringen meget tilfreds med en Stan Lee krusedulle i min Marvel Masterwork.
Efter Mignola/Stewart foredraget var jeg ude og spise med en af mine venner, som repræsentere forskellige tegnere, så det er altid interessant at se hvem der dukker op. Mark Morales var med den ene aften, mens Jim Cheung var med både fredag og lørdag. Hyggelige og talentfulde personer, og vi fik en masse god mad. Hvad mere kan man forlange?
Fredag og lørdag havde jeg nået alt det jeg havde planlagt på forhånd, så søndagen gik med at gennemgå alle de forskellige tegneserieboder fra ende til anden, hvor det lykkedes at finde 3-4 tegneserier som jeg har søgt efter i flere år. Ud over det hyggesludrede jeg med gode venner og tog en del billeder.
Næste års Emerald udvides til et 4 dages show. Det skal blive interessant at se om de kan opretholde den samme høje kvalitet over 4 dage? Jeg tror det!