Home / Events og festivaler / Rapport fra Bologna Children’s Book Fair 2008

Rapport fra Bologna Children’s Book Fair 2008

Bologna Children’s Book Fair 2008
Den smukke italienske ny Bologna husede her fra 31. marts-3. april for 45. gang “Bologna Children’s Book Fair”. En kæmpe børnebogsmessse der tiltrækker 4700 forlagsfolk fra 66 lande, der fra deres 1300 stande kæmper om opmærksomheden på de 20.000 m2 messeplads. Messen er kun for “professionelle”, dvs. Forlag handler med forlag. Bøgerne på messen er ikke til direkte salg, og børn under 18 er (sjovt nok) ikke tilladt adgang. Så de arme børn kan ikke nyde de tusindvis af tegneserier, billed-, børne- og ungdomsbøger der er udstillet. Det er kun for profferne – i denne omgang, og så de 600 journalister, der også besøger messen.

Hjerteblod er metervare
Det er simpelthen købmænd der slås om at sælge deres titler til udlandet, og samtidig score rettighederne til at udgive de største udenlandske succeser i deres hjemland.

Som tegneserietegner eller børnebogsforfatter skal man have en stærk psyke for at besøge sådan en messe. For det kan være hårdt at se ens hjerteblod stå på hylderne som metervare mellem tusindvis af andre titler.
Det skal dog lige nævnes at tegneserier bestemt ikke er messens fokus. Det er bøger til børn. Og mellem de ca. 20 danske virksomheder repræsenteret på messen var de eneste danske tegneserier “Valhalla” og “Rasmus Klump”.

Manga, manga, manga
De er her allesammen. Alle de store japanske og koreanske forlag som Kodansha, Kadokawa og Tezuka productions sælger deres titler her. Så andre forlag i verden, der vil med på manga-bølgen, kan købe stort ind, eller blot pleje deres kontaker, Som manga-fan er det til at blive sindssyg af at man ikke kan købe nogen af bøgerne på hylderne… på den anden side er det måske det bedste for ens økonomi.

I en helt anden afdeling af messen finder man udstillingen af børnebogs-illustratorer, og blandt de ca. 50 udvalgte tegnere på udstillingen, er der en del japanske. Det er sjovt at se hvordan japanske børnebogsillustratorer adskiller sig markant i stilen fra manga-tegnerne. Der var ingen danske tegnere at finde blandt de udstillede.

Kampen om kunderne
Hvis man ikke er blandt de ca. 50 heldige illustratorer der får udstillet deres værker på messen, så er der stadig en anden mulighed for at skaffe sig kunder: “The Meeting Point”. Et rum der muligvist oprindeligt har været et sted folk kunne mødes, men nu hvertfald er blevet totalt overtaget af håbefulde illustratorer.

I dettte rum hænger alle, fra de garvede til de nyudsprungne, tegnere, prøver på deres evner op… sammen med en god stak visitkort. Og så venter man ellers bare på en opringning.