Home / Artikler / 00’ernes Bedste Tegneseriefilmatiseringer

00’ernes Bedste Tegneseriefilmatiseringer

I 00’erne fik tegneseriefilmatiseringerne deres store gennembrud. Computereffekterne nåede et niveau hvor man rent faktisk kunne få spandexhelte til at se cool ud, og superheltefilmene dominerede blockbusterlisterne. Men også store lødige film, små independentproduktioner og asiatiske kultfilm byggede på tegnerserie-forlæg.
Kristian Bang Larsen præsenterer 00’ernes 10 bedste tegneseriefilmatiseringer. Listen er personlig, og der skeles mere til filmatiseringernes kvalitet, end til hvor tro de er overfor forlægget. Der er uendelig plads til uenigheder og egne lister i kommentarfeltet i bunden.

10. Watchmen (2009)

Alan Moores ambitiøse og komplekse tegneserier er notorisk svære at filmatisere. Men der er action, superhelte og popkulturelle referencer nok i dem, til at Hollywood drages til dem, som mænd til Misse Møhge. Zakk Snyders Watchmen er effektiv og velfungerende, og overraskende tro mod forlæggets komplekse plot. Alligevel er det som om at sjælen er forsvundet et sted i de imponerende CGI-effekter. Dave Gibbons oprindelige tegninger er langt mere gritty end Snyders lækre billeder, og hvor forlæggets superhelte er syge og patetiske mennesker der klæder sig ud i kostumer, er Snyders helte først og fremmest helte. Følelsen af at følge fortabte eksistenser i en ødelagt verden, er ægte i Moore og Gibbons original, men et postulat i Snyders filmatisering. Ikke desto mindre fungerer Watchmen fint som en underholdende og intelligent superheltefilm, og sniger sig med på 10ende pladsen. Ikke noget mesterværk som tegneserien, men mindre kan også gøre det.
00’erne var i øvrigt rige på Alan Moore-filmatiseringer, og From Hell (2001), The League of Extraordinary Gentlemen (2003) og V for Vendetta (2005) kom også op på det store lærred. Moore hadede dem alle, men kunne alligevel grine i det lange skæg, hele vejen til banken.
Watchmen trailer:


9. Rejsen til Saturn (2008)

Jeg morede mig vældigt over ”Rejsen til Saturns” pik & patter-univers, og de virale trailere med perverse tegnefilmsudgaver af Jørgen Leth, Carl-Mar Møller, mfl., satte nye standarder for markedsføring af en dansk film.
Der er dog ikke meget tilbage af hverken plot eller stemning fra Claus Delurans original. Finurlighed, lune og poesi er forsvundet i pik-jokes og tisbobler. Men som en dansk tegnet udgave af en Farrely-brødrene film, fungerer ”rejsen til Saturn” rigtig godt, og de groteske drengerøvs-jokes er sjove og falder i en lind strøm. Casper Christensen-kliken med bl.a. Iben Hjejle, Frank Hvam og Simon Jul lægger stemmer til, og er med til at skabe et en film, der har mere at gøre med moderne stand-up, end med Delurans univers.
Min yndlingsscene. Saturngeneralen skal hilse på dronningen. Han har studeret jordens kultur gennem tyrolerporno:


8. Oldboy (2003)

Park Chan-wooks mørke sydkoreanske thriller ”Oldboy”, er baseret på Nobuaki Minegishi og Garon Tsuchiyas manga af samme navn (som jeg ikke har læst).
Filmen er en ond og brutal hævnhistorie: manden Oh Dae-Su bliver i 15 år låst inde i et værelse, af grunde han ikke kender. Da han endelig slippes fri, søger han hævn, men hans ukendte fangevogtere leger stadig kattens leg med musen, og Oe Dae-Su må bevæge sig dybere ind i et labyrintisk univers af vold og hævn.
Plottet er overraskende og godt skruet sammen og visuelt er filmen fyldt med originale ideer. Men det er brutale sager det her, og selv om der går en strøm er mørk humor gennem filmen, er ”Oldboy” helt sikkert ikke for alle.
Nyklassisk scene: hammer time (bemærk at kassettebåndene i starten ligger i en dansk småkagedåse):


7. Ghost World (2001)

”Ghost World” er en morsom og smertelig film om at vokse op, og finde sin plads i verden som outsider. Filmen er baseret på Daniel Clowes tegneserie af samme navn. Originalen er en bittersød historie om veninderne Enid og Rebecca, der hænger ud sammen i en død og unavngiven amerikansk forstad. Det er første sommer efter High School, og de dyrker sære og det kitschede, men driver også langsomt fra hinanden.
I Terry Zwigoffs ”Ghost World” (som Zwigoff og Clowes har skrevet manuskriptet til), er fokus flyttet fra de to pigers venskab, til relationen mellem den ene af pigerne, den egenrådige Enid (Thora Birch), og den noget ældre Seymor (Steve Buchemi).
Outsideren Enid kan ikke genkende sig selv i sine jævnaldrende og de voksne omkring hende, og knytter sig i stedet til den nørdede Seymor, der lever en eneboertilværelse med gamle bluesplader og et had til al mainstream. Men der går selvfølgelig sex og kærlighed i det akavede venskab…
”Ghost World” er en skæv lille ”coming of age”-film, med fine præstationer af Birch, Buschemi og Scarlett Johansson, der spiller Rebecca. Hvor tegneserier var holdt i diskret sort, hvid og blå, har Zwigoff skruet helt op for technicolor-farverne, og det giver filmen sit helt eget tegneserieagtige udtryk.
Instruktøren Terry Zwigoff er for resten en store tegneserieelsker, og har tidligere lavet den bizarre dokumentarfilm ”Crumb” om undergrundsikonet og hans sære familie. Efter ”Ghost World” har han forsat samarbejdet med Clowes, og de har sammen lavet den ligeledes fine, men ikke helt så vellykkede ”Art School Confidential”
Og her: ung indiepige flirter med midaldrende supernørd:


6. Spiderman (2002)

Det er tydeligt i Sam Raimis tre Spiderman-film, at han holder meget af Stan Lee og John Romita oprindelige serie fra 60erne. Han har både fanget seriens oprindelige uskyld og humor (vi er langt fra Nolans mørke Batman her) og kernen i fortællingen. Spiderman kunne nemt være endt som kold ironi eller tomme effekter, men Raimi holder tungen lige i munden og giver os farveladeaction med hjertet på rette sted.
Almindelige usikre Peter Parker får superkræfter, og er nødt til at leve op til det ansvar kræfterne giver ham. With great powers, comes great responisbility, som plakaterne siger. Men det er ikke nemt når man er en ung mand der samtidig skal passe sin gamle bedstemor, have sig et job, og få kærligheden til at fungere.
Den gode casting hjælper til: søde Toby Maguire spiller Peter Parker/Spiderman med nørdet uskyld, Kirsten Dunst er naboens datter-dejlig som Mary Jane Watson, og Willem Dafoe et sikkert skurkevalg som grum grøn goblin. Toeren og treeren var også gode.
Og så var der lige et kys. Meget sexet:


5. Sin City (2005)

Det magiske ved Robert Rodriguez´ Sin City-filmatisering, er at det lykkedes at overføre Frank Millers stiliserede voldsnoir univers så lydefrit. Det gælder både de ikoniske sort/hvide billeder, med få markante klatter af farver, og plottet, som er kalkeret direkte af fra tre forskellige af Millers historier. Plot og persontegning er lige så sort/hvid som filmens æstetik, men de vilde historier fra syndens by er mørkt morsomme, underholdende og brutalt flotte.
En velvalgt all-star rollebesætning hjalp med til, at gøre ”Sin City” til en succes blandt både publikum og kritikere: Bruce Willis, Mickey Rourke og Clive Owen var de hårde men følsomme helte, på skurkesiden legede blandt andet Elijah Wood og Benicio del Toro med, og Jessica Alba svang lassoen i front for en mindre hær af femme fatales og überbabes.
Frank Miller fik også filmatiseret ”300” i årtiet, og både Christoffer Nolans Batman-gendigtninger og Daredevil/Elektra-filmene skyldte Miller en del. Han sad selv i instruktørstolen på filmatiseringen af ”The Spirit”, et markant flop.
Et klip til drengene. Lasso time:


4. A History of Violence (2005)

Kultinstruktøren David Cronenbergs ”A History of Violence” er baseret på John Wagner (tekst) og Vince Lockes (tegninger) tegneserie af samme navn.
Tom Stall (Viggo Mortensen) er familiefar og restaurantejer I en lille amerikansk by. En dag slår han meget effektivt to forbrydere ihjel, da de prøver at røve hans restaurant, og han bliver lidt af en lokal helt. Men opmærksomheden tiltrækker andre lyssky elementer. Snart dukker mafiaen op i Ed Harris skikkelse og påstår at Tom Stall har en fortid som morder. Det bliver voldeligt.
”A History of Violence” er mere mainstream, end det meste af Cronenbergs syrede værk, men det er stadig en film der fungerer på flere planer. Dels som en effektiv actionthriller, med alle de klicheer der hører sig til (mand skal beskytte sin familie, den onde bror, osv.). Og dels som en diskussion af voldens natur, og vores fascination af den – både i film og i virkeligheden. Det er den tænkende mands thriller, og det er både medrivende og foruroligende. En fremragende film.
Og her starter volden. Røverens ansigt til sidst er klassisk Cronenberg:


3. Tekkonkinkreet (2006)

Den japanske anime (tegnefilm) ”Tekkonkinkreet” handler om de to gadebørn Black og White, der er selvvalgte skytsengle for det gamle kvarter Treasure Town. Black er den ældre kyniske dreng, mens White er naiv, på grænsen til at være underfrankeret. Da Yakuzaen vil lave Treasue Town om til en forlystelsespark, er gadebørnene er i vejen, og da White måske/måske-ikke bliver slået ihjel af Yakuzaens dræberrobotter, bliver Black sindssyg…
Historien om de to drenges venskab er ømt og smukt fortalt, og visuelt er filmen helt sin egen. Treasure Town bliver en karakter i sig selv, og der er nogle fantastiske jagt-sekvenser over byens tage.  ”Tekkonkinkreet” er et skoleeksempel på alt det, der i disse år gør japanske tegnefilm så meget mere interessante end amerikanske: en original visuel stil, komplekse og nuancerede karakterer og modet til at blande poesi og action i lige mængder.
”Tekkonkinkreet” er baseret på en manga Taiyō Matsumoto, og er instrueret af amerikaneren Michael Arias. Den er således noget så usædvanligt, som en japansk Anime (tegnefilm), instrueret af en vesterlænding.
Som sagt. Poesi og action:


2. American Splendor (2003)

American Splendor er en tegneseriefilmatisering, som for en sjælden gangs skyld er bedre end forlægget. Jeg synes at Harvey Pekars selvbiografiske ”American Splendor”-serier er sludrende, tunge og jævnt kedelige, men Shari Springer Berman og Robert Pulcinis film af samme navn, er en lille indie-perle: vittig, rørende og original.
Paul Giacometti har sit livs rolle som gnavne og nørdede Harvey Pekar. Han er ikke en af filmhistoriens mest sympatiske figurer: kontrær, ulækker og konsekvent pessimistisk. Men der er en modstand i ham og en tør-som-ørkensand humor, der får én til at holde af ham på trods.
Filmen slår skarpt ned nøglescener i Pekars liv: det definerende møde med Robert Crumb, hans akavede forhold til sin kone, tiden som arbejderklassens hofnar på David Lettermans talkshow, arbejdet som arkivar og de sære kollegaer, og en alvorlig kræftsygdom.
Men samtidig med at den fortæller Pekars på en gang usædvaelige og almindelige historie, diskuterer den hele tiden hvordan man kan fortolke en mands liv. ”American Splendor”-tegneseriens skiftende tegnere, giver forskellige fortolkninger af Harvey Pekar-figuren, og i filmen er han også i teateret og se et skuespil om ham selv baseret på hans tegneserier – som han ivrigt kommenterer! Meta-vinklen når sit højdepunkt i de scener, hvor den virkelige Pekar, hans kone Joyce og den autistiske kollega Toby går rundt på filmsættet, møder skuespillerne der spiller dem, og kommenterer deres præstationer. Filmen diskuterer således hele tiden (selv) portrættets muligheder og væsen. Det er både tankevækkende og morsomt.
Trailer:


1. The Dark Knight (2008)

”The Dark Knight”, Christopher Nolans anden Batman-film, er ikke kun bedre end etteren ”Batman Begins”, den er også bedre end alle de foregående Batman-film, og måske den bedste superheltefilm nogensinde.
”The Dark Knight” er ikke baseret på nogen specifik historie, men inspirationen fra Frank Millers definerende værker ”The Dark Knight Returns” og ”Year One” er tydelig, og det er første gang stemning og figurer virkelig lever op til Millers mørke vision.
Christian Bale er Batman, Gary Oldman kommissær Gordon og Aaron Eckhart Harvey Dent. God casting, men clouet er selvfølgelig Heath Ledger, der leverer en vanvittig (!) god præstation som Jokeren. Den klovnefjæsede galning er for en gangs skyld virkelig skræmmende, og har en sær grum logik, der til tider virker forfærdelig overbevisende.
”The Dark Knight” er højeffektiv neglebidende natteaction, og Nolan lader selvtægtshelten og seriemorderen spejle sig i hinanden og undersøger derigennem de nyklassiske superhelteterritorier: grænserne mellem normalitet og vanvid, mellem selvtægt og forbrydelse, mellem mål og midler, melte superhelte og -skurke årsagerne til eller konsekvenserne af et samfund i opløsning.
”You complete me,” som Jokeren gnækker til flagermusemanden: SE FILMKLIP HER!

18 comments

  • @Rehr: Du er jo skide fuld og på rulleskøjter – 300 var fantastisk!!!

    Sådan en liste en svær at sætte i rækkefølge, og hvis I spørger mig i morgen, vil den sikkert se anderledes ud … but here goes:

    10) Road To Perdition
    9) Constantine
    8 ) Hellboy 1
    7) Spiderman 1
    6) Iron Man
    5) X-Men 1
    4) 300
    3) Hellboy 2 – The Golden Army
    2) The Spirit
    1) The Dark Knight

    … ja, du læste rigtigt: Jég er den eneste på den nordlige halvkugle der synes The Spirit var en FED film!!!

    ps: Skrevet ud fra denne liste: http://boxofficemojo.com/genres/chart/?id=comicbookadaptation.htm

  • Hmm den er sgu svær. Jeg er absolut ikke enig i ovenstående liste og nu siger Kim at jeg skal komme med min, så han kan svine den. You wouldnt dare…
    Som Der blev sagt før er det ret individuelt, og jeg har på fornemmelsen, at der er en masse film jeg har glemt.

    10) Road to Perdition
    9) Batman Begins
    8) X-men
    7) Iron Man
    6) Tekkon Kinkreet
    5) Watchmen
    4) 300
    3) Coraline (hvis den kan karakteriseres som en tegneserie og ikke mere som en børnebog)
    2) The Dark Knight
    1) Oldboy

  • Kim,
    Klart, hvis man er til muskuløse, olieindsmurte klanskaller, der konstant brøler om at de er GRÆKERE og ellers sovser rundt i en verden, hvor krøblinger er onde og folk fra Mellemøsten er endnu ondere, så er 300 sikkert topfe’. Hvis man imidlertid, som mig 😉 , læste filmens få gode replikker i en historiebog for 30 år siden og ellers bliver såd’n lidt hurtigt træt af Åh-åh-åhhhh-hvor-er-vi-dog-bare-store-stærke-mænd-romantik, så virker både “fuld” og “rulleskøjter” betydeligt mere interessante. Jeg drikker videre!

  • hvis man er til muskuløse, olieindsmurte klanskaller, der konstant brøler om at de er GRÆKERE og ellers sovser rundt i en verden, hvor krøblinger er onde og folk fra Mellemøsten er endnu ondere, så er 300 sikkert topfe’.

    NEMLIG!!! TOPFED!!!

  • HVAD! The Dark Knight er da ikke en specielt god overlevering sådan rent tegneseriemæssigt? Ja, klart nok, filmen var skidegod og fortjente seks ud af seks stjerner og hatte og kokkehuer osv., men jeg ser en god tegneseriefilmatisering som en film, der virkelig er TRO mod en bestemt grafisk novelle – som f.eks. “300” eller “Sin City” – og også lidt “Watchmen”.

  • V for Vendetta, Iron Man, Sin City og Batman Begins er nok efter min mening de fire eneste reelt gode tegneseriefilm, jeg har set. 300 var god på sine egne præmisser, og bedre end tegneserien, synes jeg. Der var bare for meget dronning. Jeg havde ingen problemer med at abstrahere fra virkeligheden i forhold til perseres og krøblinges ondskab og spartaneres godhed, men det skal man bestemt kunne for at det ikke bliver tåkrummende. Filmen var i tradition med årtusinders “helte”-beretninger, hvor heltene mest er helte i kraft af at det er dem vi skal holde med, ikke i kraft af deres personlighed, ud over det træk at de ikke giver op.
    Til gengæld blev jeg enormt skuffet over Dark Knight. Ledger spillede en god Joker, men ellers var ALT forkert ved den film. Plothuller på størrelse med Galaktus, selvmodsigende teknobabble, batman i skarpt lys, så man kan se alle hans detaljer, påtvungne replikker, etc.
    Er jeg den eneste, der synes bedre om V for Vendetta som film? Nu så jeg filmen først, men tegneseriens parafrase over 80’ernes england har jeg ikke et nært så personligt forhold til som filmens parafrase over vor tids “patriot act”-samfund.

  • Årh, så pyt… jeg forsøger mig med en liste. Mit fjernsyn er alligevel kaput og vinterdepressionen begynder at bide sig fast.

    Listen er ikke særligt prioriteret, men Oldboy topper den ikke desto mindre som en af de bedste film jeg har set i de senere år overhovedet.
    Resten af listen består af film jeg husker som gode (eller bare kan huske efter at ha set dem).. nogle stykker har bevist deres slidstyrke gennem flere gennemsyn. Altså:
    1)Oldboy,
    B)Batman begins (har ikke set The Dark Knight).. udemærket film der langtfra er et mesterværk som Burtons irriterende men orginale og påtrængende versioner,
    C) V for vendatta.. god, nemlig. Tegneserien er selvfølgelig bedre og mere kompleks, men for en gang skyld er det ikke tomme kalorier man får serveret,
    D) Iron Man,
    E) Hellboy.. begge filmene. Superflotte billeder og stemning, og så har jeg set den første en del gange efterhånden sammen med 50% af mine børn, som begge elsker Hellboy.. selvom den mindste ikke tør se filmen,
    F) Mushishi.. af Katsuhiro Otomo (Akira).. FLOT og poetisk eventyrfilm om en omvandrende Bugmaster, Ginko, der løser forskelligartede Mushirelaterede problemer. En blanding af eventyr med en næsten Miyasaki’sk tone, SF (for hvad ER de mystiske Mushi egentlig?), moderat horror, og inspiration fra den Japanske folkeovertros ammestuefortællinger,
    G) Ichi the Killer.. bare for at ha en gang kulørt exploitation splattersadisme med på listen. Og for at få nævnt instruktøren Takeshi Miike, som har lavet et par interessante og ubehagelige ting,
    H) nu blir det også ubehageligt svært, for nu kommer alle de film jeg har forbehold overfor…. Men så kan Persepolis jo få pladsen.. den er ligeså fin som tegneserien, og det eneste der trækker fra er det der naturligvis ikke blev plads til i filmen. Meget charmerende… med meget mere.
    I) Hmm.. så må alle dem jeg er i tvivl om dele plads: Sin City og 300 underholdt mig glimrende i første omgang.. mest af stilistiske grunde tror jeg. Jeg har ikke genset andet end noget af the Big Fat Kill episoden af Sin City filmen, og den historie kunne jeg ikke engang snuppe i tegneserieversionen… Jeg ved ikke hvor godt de vil holde til gensyn. Spiderman og Daredevil ville jeg måske kunne li, hvis jeg ikke syntes at begge figurer er forfærdelige individer. Hulk havde faktisk mange ting jeg ku li , men den blev jo værre og værre som den skred frem osv. Det må vist være det… Var det 10?

  • Haha. Det er et eller andet sted, sådan jeg har det med Rejsen til Saturn. Hvis man er til småborgerligt analhumor uden et direkte link til forlægget er DEN sikkert topfe’…
    Til gengæld forstår jeg ikke helt hvorfor folk hyper Sin City som en god film??? Tegneserien er super. Men filmen? Den er et fint stilistiskt eksperiment, men i sin egen ret overehovedet ikke noget godt stykke cinema. Closeup’sene i filmen er ret flotte, men resten er graded supergrimt uden nuancer overhovedet. Man ville kunne have lavet en lækker version af universet i stedet for den halvgrimme version, der endte op med at komme ud af det. Og så er historien fra tegneserien bare ikke egnet som film. En miniserie i 3 dele kunne jeg måske have været overbærende imod, men der er for store spring og for lidt sammenhæng til at historien holder mig fanget. Nævnte jeg at filmen er supergrim? Hmmm. Måske er det bare min arbejdsskade som compositor, der knækker tråden for mig her…
    Til gengæld er 300 superflot, lækker og stilistisk hele vejen igennem. Jeg var svært godt underholdt. Selv om jeg på et kognitivt niveau er klar over at den både er uintilligent og ret homoerotisk, så er det sgu bare en god drengerøvsfilm. Problemet med anmeldelser er tit, at folk føler, at de skal have en intelligent tilgang til filmene, og at hvis det ikke er karakterer med dybe komplekse psykologiske afgrunde, er det ikke tilladt at synes om den. Fuckkit. Den er sgu fed på en ren “in-your-gut-agtig” måde. En underdogfilm, der hyper helterollen, i superflotte og stilistiske, næsten tegneserieagtige billeder. Det er sgu godt lavet…

  • Lidt kommentar-kommentarer. Sorry at det kommer i klumper – har først tid nu.

    @Henrik Rehr: Road to Perdition sagde mig ikke det store – men jeg kunne ret godt lide tegneserien. Til gengæld synes jeg Iron Man var fed, og den kunne godt havde sneget sig med, lige som den anden Hellboyfilm var på listen på et tidspunkt. Men jeg ville af forskellige grunde godt have Watchmen og Alan Moore og Saturnekspeditionen og lille DK med på listen.

    @Kim Larsen: Meget muskelsvulmende liste. Hvorfor har du ikke Sin City med, når det ellers lader til du har en Frank Miller-fetich, når man kigger på din nr. 1, 2 og 4? Indtjeningslisten du henviser til ser for resten meget amerikansk ud – der er vist ingen europæiske (fx Asterix) eller asiatiske (fx Oldboy)film med på listen. Men hvis det er sådan du har det…

    @Gull: Troskab har aldrig været et kriterium. Det handler da om hvor god filmen er. Og så er troskab jo relativt. Watchmen synes jeg er tro mod plottet, men ikke mod ånden i forlægget, mens Dark Knight er en hel ny historie, men er vældig tro mod noget så uhåndgribeligt som den mørkere side af Batman-universet. Og derfor mere vellykket.

    @Tore: V for Vendetta virkede ok, men havde de samme problemer som Watchmen. Tegneserierne er enormt grimt eller groft tegnet, og personerne ikke så pæne at se på, og så bliver de filmatiseret af sådan nogle Hollywoodtyper der elsker special effects, lækre billeder og smukke skuespillere. Skulle V for Vendetta have været rigtig vellykket skulle Ken Loach have lavet den, ikke de der Matrix-tosser. Så havde den været fed.

    @Bleekfeld: Persepolis, den havde jeg glemt. Bedre tegnefilm end tegneserie, synes jeg.

    – Kristian

  • Tjaa … Oldboy skulle måske med på listen, da jeg faktisk synes det er en fantastisk fed og ubehagelig film, men da jeg ikke kender tegneserien, synes jeg den måtte vente. Der er ikke nogle europæiske film med på min liste fordi jeg pt ikke har set en europæisk filmatisering der var god (Asterix var jo f.eks. pinlig dårlig … og har jeg egentlig set andre?!?!?). Grunden til at Sin City ikke er kommet med på min liste er fordi jeg synes det er en total sut-røv film … I modsætning til Bach synes jeg den var super lækkert lavet, og jeg kunne SE på den i timevis, men historien fungere bare ikke som film.

    Den liste jeg linkede til var vist bare det første der dukkede op da jeg googlede “filmatiserede tegneserier” … hvis nogen har en liste over ALLE filmatiseringer, der også rækker ud over Hollywood, kigger jeg meget gerne med! 😉

  • Blueberry er blevet filmatiseret, men jeg har ikke set den. Og Bilal lavede en film over sin egen Nikopol-triologi, og den var dejligt mislykket.

    Og så er der europæiske tegnefilmsfilmatiseringer af tegneserier: Persepolis, Corto Maltese, Asterix, mv.

  • Ny film på min liste: “Osamu Tezuka’s Metropolis”.. (den har også et par andre titler), fra 2001. En fantastisk posthum hyldest til Japans største tegneserie/anime mester. Med manuskript af Katsuhiro Otomo (Akira, Steamboy mm.) er filmen løst baseret på en tidlig manga af Tezuka, men fremstår mest som en samlet hyldest til hans univers, blandet op med inspiration fra Fritz Lang’s originale film. Og så foregår det hele i et imponerende storbyunivers, der er langt mere Otomo end Tezuka.
    Meget mere hjertegribende, og ikke mindre ærefrygtindgydende storslået, end Otomo’s “egne” filmprojekter!
    Højt på listen!!!

Leave a Reply