Home / Interview / NGDT: Interview med Thomas Mikkelsen

NGDT: Interview med Thomas Mikkelsen

bdisco1s-kopi

NGDT – en interviewrække med Ny Generation af Danske Tegneserieskabere
Vi snakkede med en af de lidt oversete profiler på scenen – Thomas Mikkelsen. Men efter at have fået lov til at bladre i hans sketchbook er vi overbeviste om at han står over for et snarligt gennembrud…

Hvad er din baggrund? Opvækst, skolegang, uddannelse osv?
Jeg er født og opvokset i Ringe på Fyn. Efter jeg blev sproglig student, søgte jeg ind på designskolen i Kolding, men kom ikke ind. Så i stedet for flyttede jeg til København hvor jeg tog nogle kurser der hed fleksible moduler på teknisk skole. Jeg kom på det sidste hold, inden det blev nedlagt. Det var kun et enkelt år med illustration og maleri, men jeg havde nogle rigtig gode undervisere og mødte nogle af mine bedste venner der.

Endelig kom jeg ind på Designskolen i Kolding, hvor jeg var i 1,5 år. Jeg syntes at illustration var meget nedprioteret, både blandt lærerne, men også hos eleverne. Derfor droppede jeg ud og flyttede igen til København. Jeg tror jeg kunne have fået meget ud af at være blevet i Kolding, og det var også rigtig hårdt i starten rent økonomisk, men jeg fortryder det ikke. Jeg lærte mere i mit halve år på teknisk end halvandet år i Kolding. Forstå mig ret. Kolding er en fantastisk skole, de burde bare droppe illustrationslinien.

Jeg ved ikke om jeg uddyber for meget, men det føltes bare vigtigt…

 

Hvornår begyndte du at tegne…og hvornår fandt du ud af at du ville blive ved?
Jeg tror alle tegner fra de kan holde på en blyant (Jeg arbejder i en vuggestue, så det er snare noget jeg ved) nogen bliver jo bare ved(:

Mine forældre har altid bakket mig op i alt hvad jeg har interesseret mig for, især mine tegninger.

Jeg tror at jeg gik i 8. eller 9. klasse da jeg blev mere målrettet. Jeg vidste ikke så meget hvad der var af muligheder, men jeg skulle helt sikkert leve af at tegne. Fra jeg var helt lille har jeg læst tegneserier, men først da jeg blev 20 fandt jeg ud af at jeg ville lave dem selv. Jeg læste en serie der hed “Pirates of Coney Island” af Rick Spears og tegnet af Vasilis Lolos. Historien var simpel, tegningerne var ikke teknisk fantastiske, men det var simpelthen det cooleste jeg nogensinde havde læst. På den ene side var det super fedt, men samtidig tænkte jeg at det var muligt for mig selv at lave noget lignende.

Hvad er dine ambitioner? Hvor vil du gerne hen med din tegnekarriere? Hvad står der på dit CV om 10 år?
Min største ambition er at kunne forsørge mig selv samt en potentiel familie, og samtidig være glad for det jeg laver. En ting er at tegne, en anden ting er at tegne noget man er stolt af. Der er rigtig mange forskellige ting jeg gerne vil lave, men det er hovedsageligt tegneserier og udstillinger, hvilket ikke er det nemmeste at forsørge sig selv med.

Du er flyttet ind på Gimle – hvad forventer du dig af det?
Jeg mødte Peter Snejbjerg for ca. 2 år siden og han gjorde rigtig meget for at få mig ind. På det tidspunkt havde jeg ingen penge, så fik lov til at sidde til låns i rigtig lang tid. Jeg har fået rigtig meget opbakning og gode råd fra alle på Gimle, gennem den tid jeg har været der.

Men nu starter jeg faktisk en ny tegnestue op på Mathæusgade Vesterbro sammen med blandt andre Rikke Bakman, Simon Væth og Simon Bukhave. Jeg glæder mig helt vildt til at starte noget op fra bunden, og alle andre skal også glæde sig.

Hvordan arbejder du med dine ting. Kan du sige noget om processor og værktøjer osv?
Jeg føler selv at jeg hopper lidt rundt mellem forskellige medier, men hvis jeg skal lave en helt alm farvelagt illustration/tegneserieside gør jeg nok som de fleste andre. Thumbnails, skitse, rentegning og photoshop for farver. Jeg er på det sidste stoppet helt med bruge grafit-blyanter til at tegne med, men farveblyanter. De er meget mere lækre at tegne med. De føles bløde, men bliver ikke tværet ud, og samtidig kan man tegne helt fint med dem.

Når jeg rentegner, bruger jeg som regel filtpenne. Pensel og fyldepen kan give mere liv og jeg kan nogen gange finde på at bruge en brush pen, men jeg orker bare ikke det der dyppe blæk helvede. Jeg har bare ikke tålmodigheden, og samtidig er jeg også bare begyndt at holde af simpeltheden ved filtpenne.

Hvad er vigtigt for dig som tegner – har du noget du gerne vil opnå med dine tegninger og/eller dine serier?
Jeg prøver at undgå at mine ting bliver for højpandede eller dybe, for jeg ville ikke være i stand til at forsvare det hvis nogen spurgte ind til det. Jeg kan bedre li’ ting der er dumme og lige til, hvis det da overhovedet giver nogen mening. Simpelhed, fantasi, ærlighed og stil (jeg ville hellere sige sejhed, men det lyder bare ikke særlig sejt.

Arbejder du pt på noget langsigtet?
I øjeblikket laver jeg baggrunde til en afgangsfilm på filmskolen. Det er ret hårdt, men også interessant at arbejde sammen med så mange mennesker omkring det samme projekt. Selve filmen er først færdig til sommer, men jeg håber at jeg kan være færdig med min del inden ikke alt for længe.

I forhold til tegneserier, håber jeg snart at kunne komme ordentligt igang igen. Jeg arbejder så småt på en historie jeg indtil videre kalder “Rokoko Ronin”. Jeg vil ikke sige alt for meget om det udover at det bliver meget blodigt og dumt. Den kommer til at foregå på Amagerbro og Nørrebro, hvilket jeg virkelig glæder mig til, men samtidig frygter at skulle tegne.

Jeg tør ikke at sige hvornår man får noget at se, men jeg kan sige at jeg selv håber det bliver snart.

Har du nogen forbilleder? Hvilke tegneserier læser du/ligger der på dit natbord/står der på dit toilet?
Jeg har rigtig mange forbilleder, men hvis jeg skulle nævne de vigtigste for mig lige nu, måtte det nok blive Ronald Wimberley, Tayio Matsumoto, Bastien Vives, Guillaume Singelin og Mike Mignola, men ham kan alle jo li(: Der er virkelig mange andre jeg burde skrive på, men lister af navne bliver hurtigt kedelige. Jeg har også kun nævnt tegneserie tegnere, selvom jeg også kigger sukkende efter illustratorer, tegnefilm og spil.

Jeg er lige hjemvendt fra Paris hvor jeg købte mig fattig i tegneserier. Problemet er at jeg ikke læser et ord fransk, så der bliver kun kigget billeder. Det drejer sig bla om “Le Petit Christian 2” af Blutch. Meget simpel og udtryksfuld selvbiografisk bog. Og selvom man ikke kan fransk, må man ikke gå glip af Christian’s Steve McQueen efterligning. Den er også oversat til tysk og jeg håber virkelig en dansk forlægger vil følge trop. Jeg fandt også en af Tayio Matsumoto’s nyere serier “Takemitsu Zamurai”. Virkelig flot samurai-serie inspireret af gamle japanske blæk-tegninger. Så købte jeg ikke mindre end 3 Bastien Vives bøger “ELLE(s)”, “Amitié Étroite” og “Hollywood Jan”. Bastien Vives er i øjeblikket min yndlings tegner. Han kan bare noget med drama, og så tegner han samtidig de kønneste kvinder nogensinde. Fik også fat i Guillaume Singelin’s “the Grocery” og Tony Sandoval’s “Doomboy”. Også helt fantastiske bøger efter min mening.

oh! forresten fandt jeg Volume 1  af en samlet hardback udgave af Eastman og Lairds originale Ninja Turtles i Faraos Cigar. Den er virkelig ond!